bmw-m3-m4-2

BMW M3 a M4 nové generace oficiálně

23. 9. 2020 • Novinky

Klasičtí zástupci radosti z jízdy závodním vozem v každodenním provozu jsou připraveni vyrazit do akce ve zcela nové generaci. 35 let poté, co na scénu dorazilo první BMW M3, představuje BMW M GmbH nejnovější generaci svých vysoce výkonných modelů prémiového segmentu střední třídy. Nové BMW M3 Sedan a nové BMW M4 Coupé stojí bok po boku ve své charakteristické interpretaci dynamicky vzrušující radosti z jízdy, kterou charakterizuje dlouhodobě uznávaný sportovní duch a špičkové technologie. Oba vozy spadají do různých kategorií: první je sedan nabízející prostor pro pět cestujících, druhý čtyřmístné kupé. Technologie pohonu řidičům přináší větší prostor k uspokojení osobních preferencí než kdykoliv předtím. Vysokootáčkový řadový šestiválec s technologií M TwinPower Turbo, který je srdcem obou modelů, je k dispozici ve dvou výkonových verzích. U žádného jiného modelu tohoto segmentu nemohou zákazníci zvolit pro svůj vysokovýkonný sportovní automobil šestistupňovou manuální převodovku.

Na seznamu možných konfigurací se dále objevuje osmistupňová převodovka M Steptronic s funkcí Drivelogic a inteligentní pohon všech kol M xDrive, který je alternativou ke klasickému pohonu zadní nápravy. Nabídka ústrojí pohonu, která nemá v daném segmentu konkurenci, propůjčuje jak novému BMW M3 Sedan, tak novému BMW M4 Coupé tři odlišné charaktery. Jedním z příkladů nového BMW M3 Sedan a nového BMW M4 Coupé, jejichž maximální výkon 353 kW/480 k přenáší šestistupňová manuální převodovka na zadní kola, je autentický zážitek z vysokého výkonu. V případě nového BMW M3 Competition Sedan a nového BMW M4 Competition Coupé je řadový šestiválec výkonu 375 kW/510 k spojen s osmistupňovou převodovkou M Steptronic, jež standardně posílá výkon motoru na zadní kola. Dva modely Competition budou (přibližně od léta 2021) k dispozici také s pohonem M xDrive, který jim poskytne ještě větší směrovou stabilitu a maximální trakci bez kompromisů v oblasti agility.

Díky tomu nové vysokovýkonné modely od BMW M GmbH posilují svůj náskok před svými konkurenty v daném segmentu. Nové BMW M3 Sedan se bude vyrábět v mnichovském závodě BMW společně s novým BMW řady 3 Sedan. Výroba nového BMW M4 Coupé bude probíhat v závodě BMW Dingolfing, kde z montážní linky sjíždí také nové BMW řady 4 Coupé, BMW M5 a všechna provedení BMW M8. Globální uvedení obou modelů na trh proběhne v březnu 2021, přičemž modely Competition s pohonem všech kol nabídku podle plánu doplní v létě 2021.

Motory pohánějící nové vysokovýkonné modely nastavily zážehovým řadovým šestiválcem od BMW nová měřítka z hlediska výkonu a točivého momentu. Dosažené pokroky ve srovnání s odcházející pohonnou jednotkou jsou pozoruhodné. Pohonná jednotka modelů Competition navyšuje maximální výkon svého protějšku v předchozí generaci o 44 kW/60 k a nejvyšší točivý moment o 100 Nm. Nové šestiválcové motory kombinují charakteristický vysokootáčkový charakter motorů BMW M GmbH s nejnovější verzí technologie M TwinPower Turbo. Jednotka o objemu 3,0 litru zaujme v obou výkonových stupních okamžitým nástupem výkonu a chutí po otáčkách, které bez přerušení udržuje až k omezovači. Tyto vlastnosti společně vytvářejí nezaměnitelný profil, jemuž dominuje lineární průběh točivého momentu, jenž je známkou jízdního projevu všech motorů BMW M od jejich prvního uvedení na trh. Nový řadový šestiválec je také ultra výkonným srdcem nového závodního automobilu BMW M4 GT3 určeného pro vytrvalostní závody. Varianta motoru v novém BMW M3 Sedan a novém BMW M4 Coupé nabízí maximální točivý moment 550 Nm od 2650 do 6130 1/min. Maximální výkon 353 kW/480 k je k dispozici při 6250 1/min. Také jednotka instalovaná v modelech Competition generuje nejvyšší točivý moment v širokém pásmu otáček, přičemž hodnota 650 Nm je k dispozici mezi 2750 a 5500 otáčkami za minutu. Maximální výkon 375 kW/510 k přichází při 6250 1/min a omezovač motoru zasahuje při 7200 1/min. Schopnosti motoru zaručují, že řidič na silnici zažije impozantní zrychlení. Jejich papírové dynamické hodnoty jsou stejně ohromující. Nové BMW M3 Sedan a nové BMW M4 Coupé potřebují ke zrychlení 0–100 km/h pouhé 4,2 sekundy. Akcelerace 0–200 km/h zabere 13,7 sekundy a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h trvá 4,1 sekundy (na 4. rychlostní stupeň) nebo 5,6 sekundy (na 5. rychlostní stupeň). Oba modely Competition zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a z 0 na 200 km/h za 12,5 sekundy a z 80 na 120 km/h vystřelí za 2,6 sekundy (na 4. rychlostní stupeň) nebo 3,4 sekundy (na 5. rychlostní stupeň). Maximální rychlost všech modelových variant je elektronicky omezena na 250 km/h, přičemž pokud je součástí výbavy volitelný M Driver’s paket, omezovač rychlosti je posunut až na 290 km/h.

Odlehčená konstrukce, technologie ze závodních tratí. Tento motor vděčí za svůj výkon, hospodárnost a schopnost jízdy po závodním okruhu konstrukci, která vychází z mnohaletých zkušeností BMW M GmbH z automobilových závodů a použití specifických komponentů vyvinutých pro maximální výkon. Konstrukce s uzavřeným blokem dává motoru extrémně vysokou pevnost umožňující používání mimořádně vysokých tlaků ve spalovacích prostorech, což zvyšuje výkon. Stěny válců pokryté nastříkanou vrstvou oceli snižují třecí ztráty i hmotnost. Maximalizovanou tuhostí se vyznačuje klikový mechanismus, což umožňuje dosahovat rychlého nárůstu výkonu a extrémně vysokých hodnot točivého momentu. Kovaný a lehký klikový hřídel se sníženou hmotností rotujících částí pohonné jednotky nového BMW M3 Sedan a nového BMW M4 Coupé významně přispívá k jeho vysokootáčkovému charakteru.

Kromě toho jsou vnitřní části hlavy řadového šestiválce vyrobeny za použití 3D tisku. Tento aditivní výrobní proces umožňuje vytváření geometrických forem, které přesahují možnosti konvenčních technik odlévání kovů. Technologie 3D tisku snížila hmotnost nového základu hlavy válců motoru a umožnila vedení jeho kanálů chladicí kapaliny způsobem, který zlepšuje řízení teploty motoru. Dvě turbodmychadla, zlepšený systém sání, přímé vstřikování benzinu navržené pro mimořádný výkon. Unikátní technologie M TwinPower Turbo je jedním z prvků, díky nimž se motor vyznačuje ultra sportovním výkonnostním charakterem. Tuto technologii tvoří dvě jednokomorová turbodmychadla, která dodávají stlačený vzduch do válců 1–3, respektive 4–6. Výkon turbín zlepšuje nepřímý chladič stlačeného vzduchu napojený na nízkoteplotní okruh a speciální kompresory. Jejich elektronicky řízené obtokové ventily (které lze rychle zavřít) pomáhají turbodmychadlům v poskytování okamžité odezvy. Široce se otevírající obtokový ventil také zvyšuje účinnost katalyzátorů umístěných v blízkosti motoru. Řešení optimalizované pro lepší proudění vzduchu snižuje tlakové ztráty ve zdvojeném systému sání.

Kvality přímého vstřikování paliva jsou obzvláště evidentní, když motor pracuje při vysokém zatížení, např. když řidič akceleruje nebo udržuje motor ve vyšších otáčkách. Nejnovější verze vysokotlakového vstřikování přivádí palivo do spalovacích prostorů pod maximálním tlakem 350 bar. To umožňuje kratší doby vstřikování a vede k efektivnější přípravě směsi. Jemné rozprašování paliva také zaručuje čistý proces spalování a snižuje emise výfukových plynů. Mezi další prvky technologie M TwinPower Turbo patří plně variabilní časování ventilů VALVETRONIC a variabilní časování vačkových hřídelů DoubleVANOS. K minimalizaci emisí řadového šestiválce slouží filtr pevných částic.

Všechna provedení nového BMW M3 Sedan a nového BMW M4 Coupé splňují požadavky emisní normy Euro 6d. Systémy chlazení a mazání určené pro použití na závodním okruhu. Nové BMW M3 Sedan a nové BMW M4 Coupé mají unikátní systém chlazení přizpůsobený vysokému výkonu, konstrukci a technologickým detailům jejich motorů. Tento systém chlazení za všech okolností zajišťuje optimální provozní teploty veškerých komponentů hnacího ústrojí, a to jak při každodenní jízdě na krátké vzdálenosti, tak po městě a při maximálním nasazení na hranici výkonu na závodním okruhu.

Extrémně velké přívody vzduchu v přední části vozu zajišťují nepřetržitý přívod chladicího vzduchu podle potřeby. Uprostřed vozu za maskou chladiče BMW ve tvaru ledvinek se vzduch nejprve opírá do nízkoteplotních a poté vysokoteplotních chladičů. Ve spodní části je proudění vzduchu usměrňováno horizontálně umístěným chladičem oleje a u modelů Competition samostatným chladičem převodového oleje. Při nízkých rychlostech a při větší potřebě chlazení pomůže elektricky poháněný ventilátor.

Elektrické čerpadlo nízkoteplotního chladicího okruhu pomáhá zvětšovat objem kapaliny pro mezichladič. Vysokoteplotní okruh zahrnuje mechanické vodní čerpadlo, hlavní chladič a dva další po stranách v podbězích kol. Tyto prvky společně chladí blok motoru a dvojici turbodmychadel. Dodatečné elektrické vodní čerpadlo umožňuje chlazení turbodmychadel i po vypnutí motoru. Odborné znalosti z oblasti motorsportu shromážděné společností BMW M GmbH se projevily také v koncepci systému mazání, který je navržen tak, aby obstál i při dynamické jízdě na závodním okruhu. Odlehčená olejová vana má dvě oddělené komory a integrovaný sací kanál. Další stupeň nasávání oleje umožňuje počítačem řízenému čerpadlu čerpat mazivo z menší komory, která přichází ke slovu, když je potřeba jeho větší množství. Tím je po celou dobu zajištěno spolehlivé mazání, a to i při extrémním bočním a podélném zrychlení. Pro tento model specifický výfukový systém s elektricky ovládanými klapkami přináší emočně bohatý zvukový doprovod. Vysokovýkonný charakter řadového šestiválce zintenzivňuje pro tento model specifický výfukový systém. Rozdvojený výfukový systém s objemným propojením obou větví snižuje zpětný tlak a vytváří tak intenzivní zvukový projev. Vedení ústí do velkokapacitního zadního tlumiče, z něhož vycházejí výfukové plyny, a to v obvyklém stylu BMW M – čtveřicí koncovek. Dvojice zdvojených koncovek vyčnívajících ze zadního nárazníku je u nového BMW M3 Sedan a nového BMW M4 Coupé vyrobena z chromu a v případě modelů Competition z černého chromu.

Zvukový projev výfukového systému emočně vzrušujícím způsobem podtrhuje vysokootáčkový charakter motoru a lineární nástup jeho výkonu a vytváří jasný komunikační kanál mezi pohonnou jednotkou a řidičem. Elektricky ovládané, plně nastavitelné klapky potlačují rušivé frekvence a zvyšují úroveň komfortu. Akustický zážitek uvnitř vozu ovlivňuje také zvolený režim motoru. Volba režimu SPORT nebo SPORT+ stisknutím příslušného tlačítka na středové konzole sladí zvuk a intenzitu projevu výfukového systému se zvýšenou dynamikou hnacího ústrojí. Ať je aktivován jakýkoli režim, řidič může zvukový projev motoru omezit tlačítkem M Sound Control na středové konzole. Jedinečný prvek výbavy v daném segmentu: šestistupňová manuální převodovka. Kombinace motoru a převodovky v BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé nabízí klasický zážitek z výkonu. Možnost zvolit manuální převodovku je rozdílovým faktorem mezi novými vysokovýkonnými modely a jejich přímými konkurenty. Manuální převodovka tradičně vytváří extrémně intenzivní interakci mezi řidičem a automobilem. Krátký a přesně vymezený chod této konkrétní převodovky maximalizuje snadné použití a pomáhá při volbě ideálního rychlostního stupně pro danou jízdní situaci. Asistent řazení (automatické meziplyny) zvyšuje pohodlí a směrovou stabilitu v situacích, kdy řidič zkouší dynamické limity vozu. Automaticky aplikuje meziplyny, aby zajistil hladké podřazování při brzdění do zatáček. Asistent řazení lze deaktivovat v menu systému iDrive. Modely Competition jsou standardně vybaveny osmistupňovou převodovkou M Steptronic s funkcí Drivelogic. Mimořádně výkonná verze řadového šestiválce pracující v modelech Competition standardně přenáší svůj výkon prostřednictvím osmistupňové převodovky M Steptronic s funkcí Drivelogic. Tato samočinná převodovka, která byla vyvinuta speciálně pro nové BMW M3 Competition Sedan a nové BMW M4 Competition Coupé, se vyznačuje převodovými poměry dokonale přizpůsobenými charakteristice motoru a extrémně sportovním změnám převodových stupňů. Blízko u sebe poskládané převody zlepšují hospodárnost motoru v nízkých otáčkách a zároveň umožňují intenzivní nárůst výkonu z nízkých otáček. Dále vylepšená technologie hydrodynamického měniče zmenšuje rozdíly v otáčkách a umožňuje obzvláště přímé spojení s motorem. Blokovací spojka měniče točivého momentu převodovky plně spíná okamžitě po rozjezdu Převodovka M Steptronic umožňuje jak plně automatické změny rychlostních stupňů, tak manuální sekvenční řazení. Součástí standardní výbavy jsou spolu s nově navrženým voličem také řadicí páčky na volantu. Řidič může spontánně a dočasně přepnout z automatického do manuálního režimu přitažením jedné z páček. Manuální režim řidiči umožňuje prudce zrychlit z ustálené rychlosti provedením vícestupňového podřazení na nejnižší možný převodový stupeň.

Za tímto účelem řidič přidrží levou řadicí páčku a současně sešlápne plynový pedál. Pokud řidič při akceleraci v manuálním režimu vytočí motor až do omezovače, automatická převodovka nepřeřadí na vyšší rychlostní stupeň. V automatickém režimu pomáhá řidiči při ostrém brzdění do zatáček, když při podřazování používá automatické vyrovnávání otáček. Tato funkce omezuje brzdný účinek motoru na kolech při podřazování zejména v situacích, kdy řidič takzvaně tlačí na pilu. Charakteristiku řazení převodovky lze nastavit pomocí tlačítka Drivelogic integrovaného do voliče převodovky. Řidič má v automatickém i manuálním režimu možnost zvolit jedno ze tří výrazně odlišných nastavení – komfortní, sportovní nebo nastavení optimalizované pro závodní okruh.

všech kol M xDrive zlepšuje trakci a výkonnost. Poprvé v historii modelů BMW M3 a BMW M4 budou zákazníci moci jako alternativu k tradičnímu pohonu zadních kol zvolit také systém pohonu všech kol, a to přibližně od léta roku 2021. Přenos hnací síly na všechna čtyři kola umožní ještě častěji naplno proměnit mimořádnou sílu motoru v dynamiku. Systém pohonu všech kol M xDrive byl speciálně upraven pro nové modely a rozděluje hnací sílu podle potřeby mezi přední a zadní kola s nebývalou rychlostí a přesností. Výsledný zážitek z jízdy je charakterizován úsměv vyvolávající agilitou a působivě jistou ovladatelnosti dokonce i při jízdě na dynamickém limitu vozu. Charakteristické M upřednostňování kol zadní nápravy posouvá směrovou stabilitu a jízdní dynamiku v rychle projížděných zatáčkách na zcela novou úroveň.

Součástí systému M xDrive jsou spojovací hřídel pro přední nápravu a její poloosy, stejně jako Aktivní M diferenciál na zadní nápravě. Hnací síla je plně variabilně a se sametovou jemností rozdělována mezi přední a zadní nápravu pomocí elektronicky ovládané vícelamelové spojky, než ji Aktivní M diferenciál podle situace opět rozdělí mezi kola zadní nápravy. Tím je zajištěna výrazně lepší trakce, agilita a směrová stabilita, zejména pokud je vůz řízen velmi sportovním stylem nebo na silnicích s nestejnou přilnavostí. Pohon M xDrive i Aktivní M diferenciál jsou propojené se systémem dynamické kontroly stability DSC (Dynamic Stability Control), což zajišťuje jejich extrémně efektivní a precizní spolupráci podle dané situace. Převodovka je dále vybavena
integrovanou kontrolou prokluzu kol pro superrychlé reakce na měnící se jízdní podmínky.

V běžných jízdních situacích systém posílá výkon pouze na zadní kola. Přední kola se dostanou do akce až tehdy, když se kola zadní nápravy přiblíží k hranici své schopnosti přenášet hnací sílu na vozovku. Systém pohonu všech kol využívá toto unikátní nastavení k tomu, aby poskytoval klasickou radost z jízdy, kterou jsou automobily BMW M proslulé. Kromě toho si řidič může rozdělování hnací síly nakonfigurovat podle potřeby v nastavení vozu. Ve výchozím nastavení pohonu 4WD jde přenos výkonu, směřující více na zadní nápravu, ruku v ruce s neotřesitelnou trakcí a precizní ovladatelností. Dalším stupněm zvyšování agility je režim 4WD Sport, který na zadní kola posílá větší porci točivého momentu. Zde lineární nárůst bočních sil, charakteristický pro modely M, dokonce umožňuje provádět řízené přetáčivé smyky, a současně mít vůz bez námahy pod kontrolou. Režim 4WD Sport byl nastaven přesně podle vlastností volitelně dostupných vysokovýkonných pneumatik s cílem maximalizovat dynamiku na závodním okruhu. Třetí možnost přichází při vypnutí systému DSC v podobě režimu 2WD. Toto nastavení umožňuje zkušeným řidičům užít si ničím nerušený zážitek z jízdy pouze s pohonem zadních kol, aniž by docházelo ke stabilizačním zásahům od asistenčních systémů Významná vylepšení provedená v oblasti dynamických vlastností nového BMW M3 Sedan a nového BMW M4 Coupé ve srovnání s jejich předchůdci jsou výsledkem komplexního balíčku poznatků nabytých společností BMW M GmbH ve světě motorsportu. Kromě zdokonaleného motoru a dalších prvků hnacího ústrojí zahrnuje tento soubor vylepšení také oblast tuhosti karoserie a aerodynamiky, stejně jako podvozek s pro tento model specifickým nastavením a naladěním. Koncepce tvořící základ sedanu a kupé poskytla ideální základ, na němž bylo možné pracovat. Dlouhý rozvor a široké rozchody kol, nízké těžiště a rozložení hmotnosti v poměru 50:50 vytvořily perfektní ingredience, z nichž vzešel důrazně dynamicky orientovaný profil těchto dvou vysokovýkonných sportovních modelů.

Pro tyto modely specifické modifikace spojení karoserie a podvozku zvyšují torzní tuhost. Kinematika a elastokinematika komponentů podvozku je navržena tak, aby poskytovala kombinaci dynamiky, agility a přesnosti ovládání, jimiž jsou modely BMW M proslulé. Intenzivní ladění v testovacím centru společnosti BMW Group v Miramas na jihu Francie, v zimním testovacím centru ve švédském Arjeplogu, na Severní smyčce okruhu Nürburgring a dalších závodních okruzích pomohlo vytvořit ideální kombinaci dynamického výkonu, ostrého jako břitva, a dobře vyvážené každodenní použitelnosti. Za tímto účelem jsme přímo do procesu vývoje vložili klíčové poznatky z našeho programu závodních automobilů. Ladění nových vysokovýkonných silničních modelů částečně probíhalo spolu s testováním nového BMW M4 GT3 – závodního vozu postaveného na základech nového BMW M4 Coupé – které se od sezóny 2022 postaví na starty vytrvalostních závodů a sprintů. Standardní výbavou nového BMW M3 Sedan a nového BMW M4 Coupé je adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči. Vysokovýkonné sportovní vozy jsou nyní vybaveny M specifickou verzí integrovaného brzdového systému, který řidiči nabízí dvě různá nastavení brzdového pedálu a jeho citu. V individualizaci sportovního zážitku z jízdy hraje roli také nový systém M Traction Control, umožňující v deseti stupních přizpůsobit novou integrovanou funkci omezování prokluzu kol systému DSC (Dynamic Stability
Control) podle osobních preferencí a potřeb řidiče.

Rozsáhlý soubor precizně vzájemně propojených výztuh, zaměřených na zlepšení jízdní dynamiky, zvyšuje podélnou a torzní tuhost karoserie. V přední části vozu to obnáší specifické zesilující příčníky spojující horní uložení předních tlumičů jak mezi sebou navzájem, tak s přední částí vozu a přepážkou mezi motorem a kabinou. Vertikální výztuhy spojují výztužné prvky motorového prostoru s pomocným rámem přední nápravy, jehož nosná základna je vyvýšena specifickým spojovacím bodem ve spodní části A-sloupku. Pomocný rám přední nápravy, v pro modely M typickém hliníkovém provedení, je zesílen jednodílným hliníkovým panelem s integrovanými vzpěrami do prahů. Středová a zadní část podvozku obsahují prvky podlahové výztuhy specifické pro daným model, včetně příčky, výztuh pod zavazadlovým prostorem a speciálního pomocného rámu zadní nápravy s pevným spojením s karoserií. M specifickou přední nápravu s oddělenými dvojitými spodními rameny tvoří nově vyvinutá hliníková příčná ramena s kulovými čepy a rovněž hliníková spodní podélná ramena s nově navrženým uchycením, kované otočné ložisko svislé pružicí a tlumicí vzpěry a náboje kol s velkým odklonem. Speciální kinematika nápravy, zejména úhel závleku a příklon rejdového čepu, umožňuje klasickou M kombinaci špičkových dynamických vlastností a dobře vyřešených prvků zaměřených na pohodlí pro každodenní jízdu a dlouhé cesty. Pětiprvková zadní náprava, která využívá komponenty navržené speciálně pro tyto modely, rovněž zvládá výjimečné dynamické požadavky kladené na vysokovýkonné sportovní vozy. Náboje kol a příčná ramena byly nově vyvinuty s ohledem na zajištění přesné ovladatelnosti i v případě, že za volantem sedí ten nejnáročnější, sportovně založený řidič.

Kromě toho přenos sil v zatáčkách na vozovku zlepšuje rozšířený rozchod kol přední nápravy a širší pneumatiky než v případě předchozích modelů, stejně jako specifické hodnoty odklonu kol. Celkově se M pocit z jízdy generovaný novým BMW M3 Sedan a novým BMW M4 Coupé vyznačuje extrémně přesnými reakcemi na každý pohyb volantu, na limitu neutrálním chováním, lineárním nárůstem bočních sil v plném rozsahu příčného zrychlení a výjimečnou směrovou stabilitou i v dynamicky intenzivních situacích.

Řízení M Servotronic s proměnným převodovým poměrem. Vysoká torzní tuhost přední části podvozku umožňuje mimořádně rychlé a přesné reakce na pohyby volantem. V případě modelů s pohonem všech kol M xDrive snižuje síly působící na řízení také M specifická kinematika přední nápravy. Všechny varianty nového BMW M3 Sedan a nového BMW M4 Coupé jsou vybaveny řízením M Servotronic, které kombinuje přednosti posilovače závislého na rychlosti a proměnného převodu. Přesné zatáčení a perfektně vyvážená odezva od řízení zlepšují schopnosti vozu zatáčet při dynamické jízdě a zároveň umožňují snadné manévrování a parkování v nízkých rychlostech.

Variabilní převod řízení je závislý na změnách úhlu natočení volantu a podílí se na vynikající stabilitě vozu v přímém směru, zprostředkovává ostrou odezvu při zatáčení a nabízí vynikající směrovou přesnost v zatáčkách. Jsou-li přední kola již značně vytočená, jsou zuby hřebenu řízení umístěny blízko sebe, takže je zapotřebí pouze malých pohybů volantem. Výsledkem je to, že vůz na klikatých silnicích působí mimořádně hbitě a současně je mnohem snadnější parkování. Řidič také může v menu M Setup zvolit jedno ze dvou nastavení řízení. Režim COMFORT přináší snadný pocit z řízení s přesnou zpětnou vazbou, zatímco v nastavení SPORT se výrazně zvyšuje množství informací od předních kol a síla potřebná k otáčením volantem. Tím se maximalizuje přesnost vozu v dynamických jízdních situacích.

Elektronicky řízené tlumiče adaptivního M podvozku, který je standardní výbavou všech modelových variant nového BMW M3 Sedan a nového BMW M4 Coupé, zlepšují kontakt kol s vozovkou a trakci v každé jízdní situaci. Řídicí jednotka systému využívá senzory k neustálému sledování pohybů karoserie, stavu vozovky a pohybů volantu. Elektromagneticky ovládané ventily reagují během několika milisekund a generují požadovanou tlumicí sílu – plynule a pro každé kolo samostatně. Účinná kontrola náklonů karoserie a komplexně tlumené vibrace od kol společně zajišťují vysokou úroveň komfortu při jízdě na dlouhé vzdálenosti.

Základní vlastnosti tlumičů lze upravit v menu M Setup. Řidič si může vybrat ze tří režimů, z nichž každý má svůj vlastní profil. Režim COMFORT optimalizuje každodenní cesty a dlouhé trasy „žehlením“ nedokonalostí na silnici. Zřetelně tužší reakce tlumičů v režimu SPORT byly vyladěny během důkladných testů na Severní smyčce okruhu Nürburgring. A režim SPORT PLUS přizpůsobuje ovládání tlumičů tak, aby maximalizoval jízdní výkony vozu na hladkých závodních okruzích. Toto nastavení je určené pro řidiče, kteří chtějí prozkoumat hranice dynamických schopností vozu a zažít extrémní boční a podélné zrychlení.

Optimalizovaná decelerace a výjimečná použitelnost v čele s precizní ovladatelností a dvěma individuálně volitelnými nastaveními pro pocit a odezvu brzdového pedálu jsou hlavními vlastnostmi nově vyvinutých dvoudílných M brzd pro nejnovější generaci těchto vysokovýkonných modelů. Ve standardní variantě jsou vybaveny šestipístkovými třmeny a 380mm brzdovými kotouči vpředu a jednopístkovými plovoucími třmeny (včetně parkovací brzdy) a 370mm kotouči vzadu. Třmeny jsou standardně lakovány modrým metalickým lakem nebo volitelně černou či červenou barvou a vždy nesou logo M. Volitelně dodávané M karbon-keramické brzdy nabízejí ještě mohutnější brzdný výkon, ještě vyšší odolnost proti vadnutí, dále vylepšenou tepelnou stabilitu a extrémně vysokou odolnost proti opotřebení. Jejich zlatým metalickým lakem lakované třmeny svírají 400milimetrové kotouče na přední a 380milimetrové na zadní nápravě. Společným rysem obou variant brzd je integrovaný brzdový systém. Díky této špičkové technologii je v jednom kompaktním modulu sdružena aktivace brzd, posilovač brzd a ovládání brzd. Požadovaný brzdný tlak je generován prostřednictvím elektrického aktuátoru. Ve výsledku je brzdný tlak generován dynamičtěji a zajišťuje výrazně rychlejší a přesnější zásahy stabilizačního systému. Integrovaný brzdový systém umožňuje zpomalení vozu přesně podle požadavků řidiče. Zpětná vazba z brzdového pedálu není narušena mokrým povrchem vozovky, výrazným bočním zrychlením nebo vysokými teplotami brzd, což řidiči přináší vynikající pocit z brzdění ve všech jízdních situacích. M specifická verze integrovaného brzdového systému řidiči navíc nabízí dvě nastavení pedálu. Režimy COMFORT a SPORT mění tlak potřebný ke stlačení pedálu a ke zpomalení vozu. Řidič si tak může zvolit mezi komfortněji zaměřenou a obzvláště přímou a okamžitou odezvou při brzdění. Požadovaný režim se vybírá v menu M Setup. M kola z lehké slitiny s větším průměrem na zadní nápravě.

Coupé a modelů Competition s pohonem zadních kol jsou nově navržená kovaná M kola z lehké slitiny s průměrem 18 palců na přední nápravě a 19 palců vzadu. Modely Competition se systémem pohonu všech kol M xDrive dostanou standardně kovaná M kola z lehké slitiny (19 palců vpředu, 20 palců vzadu) s pneumatikami 275/35 ZR19 a 285/30 ZR20. Leštěné límce kol zdůrazňují jejich velikost. Kombinace těchto kol a pneumatik bude volitelně nabízena také pro modely s pohonem zadních kol. A nabídka zahrnuje také vysokovýkonné pneumatiky určené speciálně pro použití na závodním okruhu. Použití obzvláště velkých kol a pneumatik na zadní nápravě poskytuje ještě větší prostor pro prozkoumání dynamického potenciálu automobilů ještě efektivnějším přenosem sil v zatáčkách na silnici. Tento přístup se osvědčil u modelů, mezi něž patří BMW M4 GTS a BMW M4 CS. Tyto speciální verze vysokovýkonných sportovních vozů předchozí generace byly vybaveny řadou technologických inovací inspirovaných motorsportem.

Systém DSC v novém BMW M3 Sedan a novém BMW M4 Coupé funguje ještě efektivněji v tandemu s integrovaným brzdovým systémem. Jelikož je funkce ovládání brzd integrována také do modulu tohoto systému, jsou jeho zásahy prováděny s ještě větší dynamikou a přesností. Integrovaný brzdový systém současně disponuje funkcí protiblokovacího systému ABS (s funkcí CBC), jehož M specifické nastavení pomáhá maximalizovat přesnost při extrémně sportovní jízdě. Stabilizační systém DSC má za úkol regulovat náznaky přetáčivého a nedotáčivého smyku, stejně jako elektronický závěr diferenciálu ADB-X, brzdový asistent, funkce vysoušení brzdových kotoučů a asistent rozjezdu. Modely Competition přidávají funkci automatického brzdění při rozjezdu do kopce.

Nově naprogramované asistenční systémy také umožňují ještě přesnější stabilizační reakce na výkon motoru. Zavedení integrované funkce omezování prokluzu kol způsobuje výrazně jemnější akceleraci na mokrém, zasněženém nebo zledovatělém povrchu nebo na silnicích s nestejnou úrovní přilnavosti. Funkce kontroly prokluzu byla přemístěna z řídicí jednotky DSC do řídicí jednotky motoru. Výkon motoru tak reaguje až 10krát rychleji než dříve. Tím proaktivně omezuje točivý moment, který by stejně nebylo možné proměnit v pohyb kupředu. Vůz tak například může mnohem plynuleji a autoritativněji zrychlit na nerovném povrchu. Jelikož je systém DSC propojen také s Aktivním M diferenciálem a u modelů s M xDrive se systémem pohonu všech kol, jsou jeho zásahy do brzdového systému a výkonu motoru vyžadovány pouze v extrémních situacích.

Jako alternativu k základnímu nastavení může řidič v novém BMW M3 Sedan a novém BMW M4 Coupé tlačítkem na středové konzole aktivovat režim M Dynamic Mode. Tento režim dovoluje větší prokluz kol, což umožňuje výjimečně sportovní zážitek z jízdy doplněný o kontrolované smyky v dynamicky projížděných zatáčkách. Podržením tlačítka lze také zcela vypnout stabilizační systém DSC. Pokud je součástí výbavy volitelně dodávaný systém M Drive Professional, mohou řidiči využívat také novou funkci M Traction Control. Tato nová forma kontroly trakce, která v novém BMW M3 Sedan a novém BMW M4 Coupé debutuje, řidiči umožňuje nastavit mezní hodnoty pro omezení prokluzu kol. Příslušné menu, které je přístupné prostřednictvím ovládacího systému iDrive, zobrazuje deset předvolených stupňů, v nichž mohou poháněná kola proklouznout. Nová možnost konfigurovat kontrolu stability řidiči umožňuje vytvořit ideální rovnováhu mezi výkonem závodního vozu a směrovou stabilitou tak, aby vyhovovala dané jízdní situaci, stavu povrchu vozovky a jeho osobním preferencím. To jim umožňuje záměrně se přiblížit fyzikálním limitům na závodním okruhu a zmírněním zásahů stabilizačního systému (ve stupních) vytvořit dokonalé nastavení pro kontrolované přetáčivé smyky v dynamicky projížděných zatáčkách.

Design exteriéru nového BMW M3 Sedan a nového BMW M4 Coupé s intenzivní autentičností ztělesňuje charakter inspirovaný motorsportem. Design vnějšího kabátu současné generace BMW řady 3 Sedan a BMW řady 4 Coupé, které jsou základem M modelů BMW prémiového segmentu střední třídy, se ve srovnání s předchozími generacemi výrazněji liší. Jejich vizuálně expresivní a emocionálně poutavá estetika vysílá směrem k jejich soupeřům v segmentu jasnou informaci o výkonu, kterým konkurenci převyšují. Svalnaté, ale čisté plochy a ostré aerodynamicky optimalizované linie mají za následek, že sportovní potenciál nového BMW M3 Sedan a nového BMW M4 Coupé je evidentní již na první pohled. M specifické designové prvky vycházející z funkčních požadavků vysokovýkonných sportovních vozů jsou harmonicky integrovány do moderního designového jazyka. „Design je jednoznačně orientovaný na funkčnost, je čistý a nekompromisně osekaný,“ říká Adrian van Hooydonk, senior viceprezident BMW Group Design. „Zároveň nabízí emocionálně podmanivé okno do duše vozidla.“ Sportovní vzhled nového BMW M3 Sedan a nového BMW M4 Coupé zdůrazňují exkluzivní barvy karoserie, velká M kola z lehké slitiny a volitelný exteriérový paket M Carbon. Ergonomicky optimalizované rozložení ovládacích prvků a prémiově pojatý moderní interiér podněcují fantazii. M-specifické akcenty propůjčují na řidiče orientovanému kokpitu ještě „závodnější“ charakter.

Specifické rozměry exteriéru dávají oběma M automobilům BMW učebnicové proporce vysokovýkonných sportovních vozů. Oba modely jsou ve srovnání s předchozí generací o 122 milimetrů delší (nyní měří 4794 milimetrů), přičemž rozvor se prodloužil o 45 milimetrů (nyní 2857 milimetrů). Nové BMW M3 Sedan je také s 1903 milimetry o 26 milimetrů širší a jeho výška dosahuje 1433 milimetrů. Je o 85 milimetrů delší než nové BMW řady 3 Sedan, o 75 milimetrů širší a o 2 milimetry nižší. Nové BMW M4 Coupé přidává k šířce svého předchůdce 17 milimetrů (nyní 1887 milimetrů) a k výšce 5 milimetrů (1393 milimetrů). Je také o 24 milimetrů delší, o 40 milimetrů širší a o 10 milimetrů vyšší než nové BMW řady 4 Coupé.

Cena a uvedení na trh

Nové BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé, včetně odvozených verzí Competition,vstoupí na trh vbřeznu 2021. Již nyní je lze objednávat. Jejich ceny jsou následující:

– BMW M3 Sedan (353 kW/480 koní): 2 233 400 Kč
– BMW M3 Competition Sedan (375 kW/510 koní): 2 340 000 Kč
– BMW M4 Coupé (353 kW/480 koní): 2 273 700 Kč
– BMW M4Competition Coupé (375 kW/510 koní): 2 380 300 Kč

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz