Test BMW F900R
Pro letošní rok přichází BMW s několika novinkami ve svém vozovém parku a jedním z nich je i F900R. Na první pohled velmi povedený naháč, který se mi v námi testované červeno-bílé verzi moc líbí. Ostře řezané rysy doplněné moderními technologiemi udávají trend dnešní doby. Ač se to někomu líbit nemusí a jedinci uznávající klasiku ohrnou nos, mezi moderními naháči rozhodně způsobí poprask. Poměrně dlouhá kyvka ve spojení s krátkou podsedlovkou vypadá dobře a opticky motorku trochu natahuje, ale mašině to dodává neuvěřitelný šmrnc.
BMW použilo jako základ dvouválcový řadový motor z původní 850 GS a do vínku mu přidala pár kubických centimetrů navíc. Je to jen “znouzecnost”, nebo se upgrade povedl a zábava v podání F900R na sebe nenechá dlouho čekat? No, uvidíme.
Celkově mě jízdní pozice překvapila, jak je příjemně laděná do sportovna, ale ne natolik, aby vám po pár kilometrech upadly ruce. Je to přesně ta pozice, která vybízí k hravosti. Nesedíte na motorce, jako někdo, kdo zrovna jede z nemocnice po operaci páteře a má sešroubované všechny obratle. Váhy na rukou je samozřejmě o něco více než na nějakém cesťáku a ač to osobně nemám rád, když mi za chvíli dlaněmi projíždí zástupy mravenců, tady je vše v pořádku.
Nohy jsou také v ideální pozici, se kterou se spokojíte jak při cestování, tak i když vás to zrovna chytne. Sedlo na námi testovaném modelu je se svojí tuhostí ideálně přizpůsobené spíš ostřejšímu tempu a lovení zatáček a změnu jízdní pozice pro ideální nájezd jde perfektně měnit. Co se týká sedel, tady vám BMW nabízí mnoho variant různých výšek včetně extra měkkého cestovního sedla. Vybrat si může opravdu každý a málokterý výrobce nabízí takovou variabilitu.
Designové a velmi povedené přední světlo, u kterého máte v příplatkové výbavě možnost přísvitu do zatáčky, když náklon přesáhne 7 stupňů, je další vychytávkou, za kterou můžete utrácet své peníze. Hned za ním je nám už dobře známý 6,5 palcový TFT displej. Překvapivě na naháči nějak extra netrčí a k ostře řezanému modernímu stylu motorky mi prostě sedí. Dost dobře si ani nedokáži představit, že by se zde používalo něco jiného. Displej je v současné době asi to nejlepší na trhu, co jsem na motorkových palubních přístrojích viděl a v tomto BMW našlo jakýsi Svatý grál. Grafika je krásně čitelná, přehledná, rychlá a i na ostrém slunci, které vám pere svoje paprsky přímo do displeje, se dá číst všechno naprosto úžasně. V kombinaci s matným povrchem se nedočkáte ani žádných odlesků a nestalo se mi nikdy, že bych měl problém s čitelností. Bravo!
Třesu se nedočkavostí a spouštím startér. Dvouválcová písnička bavoráckého řaďáku je prostě nezaměnitelná a já už teď tuším, že jestli se vše povedlo a posilnění objemu bude proti starší verzi motoru znát, čeká nás velká zábava. Sériový výfuk mnozí kritici považují za nutný výměny hned po vyjetí ze salonu, ale mě svými tvary prostě dotváří styl motorky a já bych na něm neměnil nic. V nižších otáčkách vás neotravuje a při cestovním tempu nebudete provokovat celé okolí, ale jakmile začnete topit pod kotlem, umí vám zaspívat pěkně od podlahy a hezky jadrně.
Celková ovladatelnost motorky je trochu zrádná v tom, že až přijde pár rychle se střídajících zatáček a potkáte policejní radar, jste bez papírů. Ačkoliv se nejedná o úplně nejlehčího naháče ve svojí kategorii, hravost je neuvěřitelná. Poslouchá totiž nejen na slovo, ale i na myšlenku. Přisátý k silnici jako chobotnice na flašku, změny směru jsou milimetrová prácička a v kombinaci s naprosto dokonalým naladěním elektronického plynu tak, jak jsme u BMW za poslední roky zvyklí, vám přijde, že jste s mašinou dvojčata. Dvojčata, která si nemusí říct ani slovo a stejně každý z nich ví, co má ten druhý dělat. Brzdy už jen dolaďují pocit toho, že můžete jít za hranu a posunout dnešním dnem svoji hranici. Dávkování je supercitlivé, ale nezáludné a velmi účinné.
V BMW jsou si dobře vědomi, jak málo stačí na to, aby vás svým F900R vytrhli z povahy uvědomělého elegána ctícího všechny dopravní předpisy. Proto si na TFT displeji po pár kilometrech přepnete na sportovní obrazovku. Ta vám nabídne jiné zobrazení otáčkoměru. Integrovaný náklonoměr, který zaznamená váš největší náklon na každou stranu a další údaje podle toho, jak moc jste šli na brzdy a jakým způsobem vám pomohli různí asistenti. Strašně chytlavá zábava a další věc, kterou si vás eFko omotává kolem prstu. O funkci měřit okruhová kola stopkami, kde vidíte letící setinovku ani nemluvě. To už je lepší nechat mozek v regálu garáže a o vaší poslední vyjížďce radši nevyprávět ani nejlepšímu kamarádovi. Quickshift vás ve vaší zábavě jen podpoří – řadí přesně a okamžitě ve zlomku vteřiny a vy se jen pevně držíte řídítek a necháváte si natahovat šlachy na předloktí. Jediné, co mi trochu vadilo, byl o trochu vyšší odpor při jeho používání než u převodovek konkurentů. V tomhle je u BMW určitě ještě prostor ke zlepšení, ale nejedná se rozhodně o nic zásadního a spíš si myslím, že je to jen otázkou zvyku.
Motor je naladěný tak, že přichází s tím nejlepším kolem středního pásma otáček a tím opět jen podporuje dobrou zábavu. Překvapivě si nechá dovolit i nějaké to podtočení a nesnaží se vás vyhodit ze sedla jako nezkrocený hřebec. Sice si trochu zanadává, ale tak nějak rozumně a vás hned pobídne k tomu, že chce o kvalt níž. Ani ve vyšších otáčkách ale zábava nekončí a co se týká využitelného pásma otáček, je opravdu široké. Díky volitelným jízdním režimům PRO je možné stroj ještě přesněji a různoroději přizpůsobovat různým situacím a účelům jízdy. Kromě odezvy škrticí klapky v režimech ROAD, RAIN a DYNAMIC se upravují také regulační chování systémů ABS PRO a DTC i nastavení dalších systémů a funkcí jako Dynamic ESA, Tempomat a RDC. Přepínání režimů není rozhodně žádné šidítko, ale funguje na jedničku a rozdíly jsou znatelné . Celkově posílení motoru prospělo neskutečně a kolegové z redakce sedlající starší verze motorů od BMW jako jejich vlastní odstrkovadla byli absolutně nadšení.
Tahle motorka se prostě povedla. BMW jako tradičně nabízí obrovskou porci příplatkové výbavy, kdy si můžete mašinu doladit k obrazu svému. Sice si to nechají dobře zaplatit, ale zadarmo vám v dnešní době nedá nikdo nic a já vítám alespoň tu možnost, že vůbec je kam upgradovat. Málokdo se v tomto směru BMW vyrovná. Na výběr máte možnost zvolit například nepřeberné množství sedel, zvýšená řídítka, bezklíčové startování, dynamický ESA podvozek, světlomet s přísvitem do zatáček, přikupovat funkce TFT displeje, přípravu pro navigační systém, režim jízdy PRO, snížený podvozek, tempomat, kontrolu tlaku v pneumatikách, vyhřívané hefty atd… Je to jen na vás a pokud nemáte úplně našponovaný rozpočet, vyhrajete si víc než dost.
Nám se F900R z redakční garáže vracelo těžko a málem jsme uspořádali smuteční hostinu. Dle našeho soudu na něm moc chyb nikdo nenajde. Než BMW totiž něco vypustí do světa, pořádně si to rozmyslí a jejich testovací jezdci patří ke špičce v oboru, kteří pak společně s konstruktéry doladí poslední detaily. Podle nás se, minimálně pro letošní sezónu, jedná o nejhravějšího a nejzábavnějšího naháče.
« Test Smart EQ Forfour Koronavirus u většiny Čechů neovlivnil rozhodování o koupi nového vozu »