Test Opel Corsa 1.5 CDTi: 1000 kilometrů na jednu nádrž
Corsa je dlouhodobě nejprodávanější model značky Opel, a tak zrození nové, již šesté, generace nebyl jednoduchý úkol. Opel se poměrně nedávno začlenil pod křídla francouzské skupiny PSA a musel novinku postavit na základech Peugeotu 208.
To samo o sobě neznamená nic špatného, francouzská auta ušla velký kus cesty a současné generace Peugeotu 508 nebo právě 208 patří na špičku svých segmentů. Opel si však chce zachovat svou německou identitu, a tak postavil Corsu podle svého. Tam, kde je 208 funky, ulítlá a hravá, je Corsa konzervativní, elegantní a vlastně obyčejná. Není to vůbec výtka, Opel jednoduše udělal auto klasického střihu. Design je však líbivý s lehkým sportovním akcentem a mezi malými vozy určitě patří k tomu nejhezčímu.
Nejlehčí verze nové Corsy se dokonce dostala pod magickou hranici jedné tuny, protože bez řidiče váží pětidveřový vůz pouhých 980 kg. Ve srovnání s předchozí generací je nový model o celých 108 kg lehčí. Délka nového vozu 4,06 m je přitom podobná, jako u předchozí generace. Samotný skelet vozu je asi o 40 kg lehčí, kompaktní tříválcové motory váží o 15 kg méně než čtyřválce z předchozí generace. Hliníková kapota motoru šetří 2,4 kg ve srovnání s rozměrově menší ocelovou kapotou minulého vozu. Sedačky se také podrobily dietě, jejich optimalizovaná konstrukce ušetřila dalších 10 kg hmotnosti.
Interiér jde stejným stylem a oproti francouzské sestřičce je vlastně úplně klasický a nutno uznat, že velmi hezký. Architektura je pro Opel klasická a potěší dobrá ergonomie a bohatá výbava. Interiér je hlavně praktický, takže i klimatizace se ovládá běžnými voliči a neovládá se přes dotykovou obrazovku jako v Peugeotu. Pochválit musím i vnitřní prostor a slušnou porci odkládacích ploch. Palubní deska je před spolujezdcem výrazně useknutá a vzniká tak velkorysý prostor pro nohy. Ve srovnání s Peugeotem 208 a konkurenčním Renaultem Clio je mi interiér Corsy nejsympatičtější, protože je zacílený hlavně na funkčnost. V Peugeotu je potřebný zvyk na zvláštní rozvržení a v Renaultu mi nevyhovuje displej infotainmentu orientovaný na výšku a absence hardware tlačítek.
V nové Corse nabízí Opel technologie, které zákazníci doposud znali jen z automobilů vyšších tříd. Například neoslňující světlomety IntelliLux LED Matrix, které se díky firmě Opel vůbec poprvé objevují ve třídě malých vozů. Osm LED segmentů je kontrolováno čelní kamerou nejnovější generace s vysokým rozlišením, která přizpůsobuje světelný paprsek dopravní situaci a okolí.
Nejmodernější asistenční systémy, jako například čtení dopravních značek, adaptivní tempomat či senzory chráněné boky vozu, nabízejí značný bezpečnostní bonus. Systém udržování v jízdním pruhu se také v Corse objevuje vůbec poprvé. Kromě toho Corsa nabízí za příplatek novou službu „Opel Connect“, která umožňuje přímé spojení s asistenční centrálou při poruše či nouzové volání v případě havárie. Corsa může být vybavena mnoha technologiemi a doplňky zvyšujícími pohodlí, například pro Opel typickým vyhříváním volantu nebo vyhřívanými koženými sedadly s masážní funkcí (u řidiče). Nad základní verzí jsou dostupné tři vyšší stupně výbavy, každý zaměřený na jinou cílovou skupinu. Corsa Edition zahrnuje nejoblíbenější doplňky, Corsa Elegance je vybavena pro maximální pohodlí a Corsa GS Line přidává sportovní doplňky.
S Peugeotem 208 sdílí Opel Corsa většinu techniky včetně nabídky motorizací, která se skládá ze čtveřice různých zážehových tříválcových dvanáctistovek a vznětové motorizace 1.5 CDTI, která je jediným čtyřválcem v nabídce a pohání testované auto. Naftový motor o síle 102 koní a 250 newtonmetrů tupěji reaguje na plyn, v nízkých otáčkách moc nejede, ale ve středních a vyšších otáčkách ožívá a odhodlaně zrychluje. Ve spodním spektru je motor sice slabý, ale protože neduní a ani otravně nevibruje, dovoluje klidnou ekonomickou jízdu na vyšší převodové stupně pod hodnotou 2 000 ot./min., kdy dosahuje nejpříznivější spotřeby nafty.
Největší předností Corsy s turbodieselem je nepochybně nízká kombinovaná spotřeba paliva, která se v normálním tempu pohybuje okolo 4 litrů na 100 kilometrů, což v kombinaci s 41 litrovou nádrží znamená dojezd přibližně 1 000 kilometrů. Vznětová motorizace se rovněž vyznačuje tím, že je dostupná pouze se šestistupňovou manuální převodovkou, ačkoli dvě nejsilnější benzinové motorizace nabízejí osmistupňový automat.
Velmi příjemný a zejména komfortní je i podvozek. Ten bez problémů tlumí rázy od nerovností. Corsa je díky nízké hmotnosti i poměrně agilní a s chutí se vrhá do zatáček. Také strmé řízení mě potěšilo. Manuální šestistupňová převodovka je přesná a práce se spojkou intuitivní. I přes svůj kompaktní vzhled, je Corsa vhodná na delší cesty a nebude vám nic scházet. Odhlučnění je také na dobré úrovni a celkově vůz nabízí zřejmě vůbec nejdospělejší jízdní projev na svém segmentu.
Nový Opel Corsa je velkým překvapením. Nabízí dospělý vzhled, skvělý interiér a výbavu, pohodlný podvozek a opravdu nízkou spotřebu s dojezdem tisíc kilometrů na jednu nádrž. Za mě jasná volba na segmentu malých vozů. Šestá generace Opelu Corsa startuje na českém trhu na částce 299 990 Kč za nejslabší motorizaci. Testovaný diesel stojí nejméně 429 990 Kč.
Plusy
– Vzhled
– Interiér a výbava
– Vnitřní prostor
– Skvělá sedadla
– Odhlučnění
– Komfortní podvozek
– Nízká spotřeba
– Výkon LED světlometů
Mínusy
– Slabší dynamika motoru
« Před 70 lety startoval speciál ŠKODA Sport v závodě 24 hodin Le Mans Test BMW C 400 GT »