Rychlost není hlavní příčinou dopravních nehod
Masivní kampaň proti neukázněným řidičům běží médiemi neustále. A je to dobře. Zejména v televizi jsme ale často svědky nepravdivého tvrzení, že právě sama rychlost zabíjí. Jak je to doopravdy?
Znáte to. Klasická reportáž z tragické nehody, při níž moderátor vyjede na místo havárie, kde hovoří o rychlé jízdě, která zavinila havárii často „luxusního“ vozu za sto tisíc korun. No zkrátka jedna velká novinářská žumpa, při které se z lidské nešikovnosti a hlouposti vyrábí instantní senzace.
Pojďme si ale rozklíčovat, co všechno za takovou tragickou nehodou může stát, a kdy skutečně je na vině právě ona vysoká rychlost. Ona totiž samotná rychlost sama o sobě nehodu nezapříčiní. Rychlost nepřijde a nekousne vás. Vysoká rychlost neznamená, že automaticky nabouráte. To by pak totiž neexistovaly automobilové závody – všichni by hned nabourali. Tak co teda zabíjí? Pojďme si ostatní faktory, kvůli kterým lidé bourají a umírají, projít. Právě na ty je třeba dávat pozor!
Nevěnování se řízení
Úplně nejhorším a podle statistik i nejčastějším zabijákem na silnicích je nepozornost. Nepozornost, která je v dnešní době chytrých mobilních telefonů výrazně podporována poutavostí obsahu na displejích. Někteří experti si zvykli chatovat za volantem, jiní se u toho fotí a ti nejlepší dokonce zahajují živé vysílání, při němž často úplně zapomenou, že jedou autem. („Za pět minut u Tesca!“)
Jenomže když někdo ustavičně čučí do mobilu, je úplně jedno, jestli jede rychle, nebo pomalu. Časem prostě nabourá. Samozřejmě musíme souhlasit s tvrzením, že když ještě ke všemu jede rychle, následky havárie budou tragičtější. Ale pravděpodobnost, že jedinec s hlavou upřenou do displeje nabourá, je prostě vysoká, ať jede jakkoliv.
Nepřizpůsobení jízdy aktuálním podmínkám
Můžete mít pocit, že nyní už okolnosti nehody příčinně závisejí na rychlosti. Jenomže ona to ani v tomto případě není tak úplně pravda. Vezměme si přiklad v podobě zasněžené silnice. Pokud pod ní jedu v autě, kde mám zbrusu nové zimní pneumatiky s perfektním vzorkem, mohu jet za jistých podmínkem klidně i rychle, ale zároveň stále bezpečně. Jenomže pokud mám vzorky, se kterými bych při silniční kontrole tak tak obstál, musím svoji jízdu hodně přizpůsobovat míře aktuální adheze. A to stejné platí o mokré silnici, studené podzimní silnici s listím, no vlastně o jakékoliv situaci, která nastane. A pozor, zásadní nejsou pouze pneumatiky, nýbrž i automobil, který člověk právě řídí. Je proto vždy nutné přemýšlet nad tím, kterým autem člověk jede, jak dobře to auto zná, a co všechno si ještě může dovolit.
Přecenění řidičských schopností
Nyní už se skutečně bavíme o rychlosti, která se posouvá na přední příčky mezi důvody, kvůli kterým došlo k havárii. Je zde však stále jako druhý činitel v pořadí. A co je tím prvním důvodem? No přece lidská omezenost spojená s velkým egem a často i hrubou ignorací fyzikálních zákonů. Tento odstavec tak nejlépe pasuje zejména k mladým řidičům, kteří si vzali do hlavy, že podobně jako hrdinové z pohádek jsou i oni nesmrtelní. A tak to bohužel není.
A pokud by vám stále připadalo, že právě rychlost zabíjí, vezměte si třeba příklad z Austrálie. Zde zrušili neomezenou rychlost na vybraných úsecích dálnic, právě kvůli tomu, aby snížili nehodovost. A co se stalo? Nehodovost se skokově zvýšila, takže se Australské úřady raději rozhodly neslavný pokus ukončit a vrátit vše ke starému.
.« Test Volkswagen Multivan 6.1: Tři čtvrtě století svobody Test Mercedes-Benz V300d XL »