HONDA CRF450R, MODELOVÝ ROK 2021
Honda CRF450R představuje etalon v kategorii motokrosových strojů již od svého uvedení v roce 2002. Technika tohoto stroje se za tu dobu stala synonymem rovnováhy a agility, a jako taková poskytovala svému jezdci – amatérskému nadšenci i profesionálnímu závodníkovi – konzistentní kontrolu a možnost vytěžit z jejích schopností to nejlepší. Samozřejmostí pak byly také kvalita, odolnost a dlouhá životnost, jimiž je značka Honda pověstná.
Tento stroj se neustále vyvíjel, přičemž každé malé i velké vylepšení vycházelo ze zkušeností získaných v rámci účasti značky Honda v závodech po celém světě. V modelovém roce 2017 v rámci vývojové koncepce „ABSOLUTE HOLESHOT!“ (První na startu!) prošel tento celoevropsky oblíbený open-class MX stroj kompletní modernizací, v rámci níž získal zcela nový podvozek a díky novému motoru došlo k významnému nárůstu maximálního výkonu.
V modelovém roce 2018 přibyl standardně montovaný praktický elektrický startér a v modelovém roce 2019 došlo k dalšímu nárůstu maximálního výkonu a točivého momentu díky hlavě válce vyvinuté ve spolupráci s týmem HRC. Stroj navíc získal systém pro řízení rozjezdu HRC Launch Control, rám a kyvné rameno s lépe vyváženou tuhostí, nový třmen přední brzdy a nastavitelná řídítka Renthal Fatbars.
V modelovém roce 2020 u CRF450R přibyl systém nastavitelné kontroly trakce Honda (HSTC) a tento stroj také posloužil jako základ pro závodní speciál CRF450RW HRC určený pro mistrovství světa v motokrosu (MX GP World Championship) 2019 v rukách odborníka Tima Gajsera #243. CRF450R pro modelový rok 2021 využívá maximum z toho, co se on i celý tým HRC na své dlouhé cestě za celkovým vítězstvím v roce 2019 naučili.
Pro modelový rok 2021 získal model CRF450R celou řadu úprav a vylepšení, jejichž společným tématem je “průjezd zatáčkami ostrý jako břitva“. Zaprvé je stroj díky revidovanému rámu a podsedlovému rámu o 2 kg lehčí. Vyvážená tuhost nového rámu a kyvného ramene v kombinaci s užší geometrií podvozku umožnily nárůst světlé výšky a úpravy odpružení, vše s cílem zajištění co nejlepšího chování při průjezdu zatáčkou. Zkušenosti získané z vítězné jízdy Tima Gajsera světovým šampionátem v roce 2019 přispívají ke snížení únavy jezdce a umožňují nadšencům na všech výkonnostních úrovních konzistentně dosahovat optimálních časů v jednotlivých kolech.
Také motor využívá know-how týmu HRC a vyznačuje se silným důrazem na točivý moment v nízkých a středních otáčkách. Dále došlo k přemístění dekompresoru, ke zvětšení objemu vzduchové komory, k úpravě tělesa škrticí klapky a výfukové kanály získaly nový tvar. Nový je i výfukový svod a dvě koncovky výfuku byly nahrazeny jednou.
Hydraulická spojka se zvětšeným objemem se vyznačuje ještě lehčím ovládáním páčky. Z dalších detailů přispívajících k úspoře hmotnosti lze zmínit menší palivové čerpadlo a optimalizovaný hořčíkový kryt hlavy válce. Také nová plastová kapotáž je lehčí a štíhlejší, což poskytuje jezdci více volnosti. Nové sedlo je oproti předchozí verzi menší a vzadu více zúžené. Seznam vylepšení zahrnuje také důmyslné nové červené grafické schéma.
Dvojitý páteřový rám modelu CRF450R prošel modelovým rokem 2020 beze změn; Do modelového roku 2021 vstupuje kompletně přepracovaný a na základě zkušeností převzatých přímo od závodního týmu HRC posouvá všechny aspekty průjezdu zatáčkami na zcela novou úroveň.
Díky užším hlavním nosníkům je rám s hmotností 8,4 kg o 700 g lehčí než předchozí verze a přepracovaný podsedlový rám o hmotnosti 910 g znamená úsporu dalších 320 g. Také dynamika podvozku se posunula na novou úroveň: zatímco torzní tuhost zůstala zachována, boční tuhost se zmenšila o 20 % pro rychlejší průjezdy zatáčkami, lepší trakci a vyšší přesnost řízení. Tuhost nového hliníkového kyvného ramene s užšími podélnými prvky a novým upevňovacím čepem byla vyladěna s ohledem na vlastnosti rámu. Zároveň došlo ke změně poměru systému Pro-Link.
Vrchní a spodní body upevnění vidlice byly revidovány s ohledem na větší flexibilitu, čímž je zajištěno rychlejší zatáčení a lepší kontrola nad strojem. Plně nastavitelná 49mm inverzní vidlice Showa s vinutými pružinami je odvozena od „továrních“ vidlic Showa určených pro MX závodní týmy v japonském šampionátu. Pro zajištění lepšího a hladšího průjezdu zatáčkami byly u vidlice použity nové ventily, její zdvih se prodloužil o 5 mm na celkových 310 mm a na jejích koncích se nacházejí úchyty osy kola, které se vyznačují vyšší tuhostí. Hlavní píst zadního tlumiče Showa byl opatřen větším ventilem pro rychlejší odezvu a pro lepší pohlcování rázů. Jeho pružina je vyrobena z nejlehčí oceli na světě, čímž se podařilo ušetřit 200 g.
Nové sedlo je kratší, lehčí a jeho zadní část je umístěna o 10 mm níže, což jezdci poskytuje větší volnost pohybu. Jeho demontáž a zpětná montáž je navíc mnohem jednodušší. Zjednodušila se také údržba stroje, neboť počet 8mm šroubů zajišťujících kapotáž se snížil ze 6 na 4 na každé straně. Nový stroj je navíc o 70 mm užší (o 50 mm na levé straně a o 20 mm na straně výfuku), jsou na něm použity tenčí plasty a kryt palivové nádrže byl zcela odstraněn.
Sklon přední vidlice a závlek se zmenšily na 27,1°/114 mm (oproti původním 27,4°/116 mm) a nepatrně se zmenšil i rozvor kol 1481 mm (1482 mm). Světlá výška vzrostla o 8 mm na 336 mm a spodní bod upevnění vidlice je nyní umístěn o 6,1 mm výše ve výšce 928 mm. Úhel pohybu osy zadního kola vzhledem k čepu kyvného ramene vzrostl o 0,9° na 14,5°, zatímco vzdálenost mezi čepem a osou předního kola se prodloužila o 1,8 mm na 914,6 mm. Hmotnost stroje bez náplní činí 105,8 kg, což je o plné 2 kg méně než u předchozího modelu.
Kryty chladiče, které byly kvůli zajištění maximálního průtoku vzduchu navrženy s využitím technologie CFD (Computational Flow Dynamics), jsou nově namísto dvou vyrobeny z jednoho kusu plastu a jejich součástí je i spodní průduch. Mřížka chladiče je optimalizována s ohledem na co nejlepší průtok vzduchu. Nový je také tvar titanové nádrže o objemu 6,3 litru.
Standardně montovaná lehká řídítka Renthal Fatbar nabízejí optimální komfort. Horní objímka nabízí dvě polohy pro upevnění řídítek, díky čemuž je lze posunout o 26 mm vpřed nebo vzad. Pokud se držák otočí o 180°, lze řídítka posunout o dalších 10 mm od základní polohy, takže jezdec má k dispozici čtyři individuální pozice. Pokud jde o úspory hmotnosti, i malé příspěvky se počítají (jak říká japonské přísloví, „z dostatečného množství prachu může vzniknout hora“); v souladu s tímto přístupem se díky použití vylepšeného bovdenu plynového lanka podařilo ušetřit 100 g.
Dvoupístový přední brzdový třmen je vybaven písty o průměrech 30 a 27 mm a přední vlnovitý kotouč má průměr 260 mm. Spolu s brzdovou hadicí vyznačující se nízkou roztažností je tato kombinace zárukou jistoty při brzdění i konzistentního brzdného výkonu. Jednopístový zadní brzdový třmen spolupracuje s 240mm vlnovitým kotoučem.
Hliníkové ráfky DID s drátěným výpletem jsou lakovány černou barvou. Přední ráfek má rozměr 21 x 1,6 palce a zadní 19 x 2,15 palce. Zadní kolo je v modelovém roce 2021 lehčí a pevnější a je nově standardně obuto do pneumatik Dunlop MX33F/MX33 určených pro lehčí terén. Ostřejší linie CRF450R pro modelový rok 2021 doplňuje zcela nová atraktivní červená grafika.
Po zvýšení hodnot maximálního výkonu o 1,8 kW a točivého momentu o 2 Nm pro lepší zátah od nízkých otáček v roce 2019 se vývojáři v roce 2020 u 449,7cm3 čtyřventilového motoru Unicam zaměřili na vylepšení a optimalizaci map systému vstřikování paliva PGM-FI, technologie HRC Launch Control, a navíc motor získal systém nastavitelné kontroly trakce HSTC. Pro rok 2021 konstruktéři při úpravách motoru vycházeli přímo ze zkušeností získaných u vítězného HRC stroje Tima Gajsera – jednalo se zejména o ovladatelnost v nízkých a středních otáčkách, o úspory hmotnosti a o další vylepšení chování stroje v zatáčkách.
Významný nárůst (až o 0,6 kW) maximálního výkonu nad 5 000 ot./min. je doprovázen silnějším zátahem v nižších otáčkách, což je dáno zejména zvětšením vzduchové komory o 1,8 litru na celkové 4,1 litru na „čisté“ straně. Z nové vzduchové komory, která je nově jednoduše přístupná odmontováním jednoho šroubu na boku stroje, vzduch proudí do přepracovaného a lehčího tělesa škrticí klapky o průměru 46 mm, které optimalizuje účinnost sání a aktivně využívá skupenské teplo vypařování v sacích kanálech.
Úhel vstřikovače se změnil ze 30° na 60°, díky čemuž dochází ke vstřikování paliva až do zadní části škrticí klapky, ke zvýšení účinnosti sání, ochlazování přiváděné směsi a zejména k citlivějšímu ovládání plynu. Nový je také dekompresní systém: jeho protizávaží se posunulo z pravé strany vačkového hřídele na levou stranu, čímž je zajištěn stabilnější běh motoru při nízkých otáčkách a jeho vyšší odolnost proti nechtěnému zhasnutí.
Největší změny se dotkly dvojitých výfukových kanálů: podobně jako u CBR1000RR-R Fireblade je jejich tvar pro lepší účinnost namísto kruhového oválný a konstrukce 5,08 kg těžké výfukové soustavy s uspořádáním 2-1-2 u předchozího modelu byla nahrazena jedním svodem a jednou koncovkou výfuku o celkové hmotnosti 3,84 kg, což i díky eliminaci potřeby tepelného krytu znamená celkovou úsporu plných 1,24 kg. Svod je navíc veden o 74 mm blíže k ose stroje (pro lepší ergonomii jezdce) a lisovaná koncovka výfuku je vybavena dvěma rezonátory, které snižují hluk a zároveň zvyšují výkon.
Jedním z vylepšení, které bylo převzato přímo z Gajserova stroje, je použití hydraulické spojky. Tím se zlepšuje kontrola nad strojem i ovládání páčky (je o 10 % lehčí). Navíc má díky tomuto řešení páčka konstantní zdvih i v nejnáročnějších jízdních podmínkách. Schopnosti spojky se díky přidané lamele (nárůst počtu lamel ze 7 na 8) zlepšily o 27 % a spojka je vybavena dodatečnou třecí pružinou, která maximalizuje přenos hnací síly i její odolnost. Prokluz při maximálním výkonu se snížil o 85 %.
Vrtání a zdvih zůstávají 96 x 62,1 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 13,5:1. Snímač polohy řazení umožňuje využití třech specifických map zapalování pro 1. a 2., 3. a 4. a pro 5. rychlostní stupeň. Naprostá spolehlivost vždy patřila mezi hlavní faktory úspěchu modelu CRF450R. Mazání zajišťují píst s 5 olejovými tryskami a sací čerpadlo se dvěma 12mm válci.
Pro úsporu dalších cenných gramů byl hořčíkový kryt hlavy válce navržen z tenčího materiálu a zmenšilo se palivové čerpadlo – to je nově upevněno pomocí 4 šroubů (namísto původních 6), je o 120 g lehčí a nabízí stejný tlak i životnost filtru jako předcházející verze.
Model CRF450R získal v modelovém roce 2020 systém HSTC a tato technologie přešla do roku 2021 beze změn. Tento systém má za úkol minimalizovat prokluz zadního kola (a tedy ztráty hnací síly) a maximalizovat trakci. Systém nevyužívá senzor otáček kola a při regulaci výkonu jezdci zachovává kontrolu nad plynem; ke zpomalení časování zapalování a k regulaci jednotky PGM-FI dojde v případě, kdy rychlost nárůstu otáček překročí nastavenou hranici.
« Rodina OCTAVIA se rozrůstá, do prodeje přicházejí osvědčené deriváty i alternativní pohony Test Škoda Superb Scout 2.0 TSI 200 kW: Vlajková loď »