barum_mereni_dezenu

Nepodceňujte přípravu před cestou ani při dovolené v tuzemsku

15. 6. 2020 • Novinky

Koronavirová krize se dotkla řady činností a omezila možnosti cestování. Přes postupné uvolňování opatření na hranicích – bez restrikcí je možné vydat se například na Slovensko či do Rakouska – zůstává cestování do některých evropských států stále omezeno. Od 15. června platí nové podmínky u tzv. semaforu bezpečnosti, který indikuje míru rizika v jednotlivých státech a upřesňuje pravidla pro návrat do České republiky. Řada Čechů proto stráví letošní dovolenou v tuzemsku či v okolních zemích, kam bude možné vycestovat autem. Je faktem, že budou obnoveny i některé letecké trasy, které budou ale fungovat v jistých bezpečnostních režimech. Ani kratší cesty však nelze podceňovat a příprava vozidla by měla být srovnatelná, jako například před cestou do Itálie. Tradiční český výrobce pneumatik Barum proto nabízí několik rad, jak zvládnout letní cestování bez zbytečných starostí a tipů na netradiční místa, která stojí za to vidět.

Poctivá příprava se vždy vyplatí

Před odjezdem zkontrolujte provozní kapaliny a vizuálně ověřte, zda je vůz v pořádku. Začít lze vodou do ostřikovačů, která ubývá nejrychleji. Pokud víte, že při letní dovolené najezdíte velké množství kilometrů, je rovněž vhodné zkontrolovat interval výměny oleje, aby následně nedošlo k jeho překročení. V létě je více využívána i klimatizace, jejíž základní údržbu zvládnete i doma. V případě, že si nejste jisti, navštivte odborníky v servisu, kteří Vám rádi pomohou.

Zanedbat bychom neměli ani stav pneumatik. Z průzkumu společnosti Continental Barum vyplývá, že více než 26 procent respondentů mělo ještě na konci května svůj vůz obutý na zimní pláště. Zimní pneumatiky však mají rozdílnou konstrukci a jejich použití při letních teplotách může být rizikové. „Při jízdě na zimních pneumatikách v létě musí řidiči počítat s delší brzdnou dráhou a horším bočním vedením. Proto, pokud se v létě řidič rozhodne cestovat na zimních pneumatikách, doporučujeme s ohledem na bezpečnost velkou obezřetnost,“ uvádí Aleš Langer z oddělení Technického zákaznického servisu Continental Barum.

Neméně důležitým faktorem je i správný tlak plášťů. Doporučený tlak pneumatik mají vozy většinou uvedeny na víčku palivové nádrže, případně na bočním sloupku dveří. Podhuštěné pláště mohou pro řidiče představovat riziko, protože mohou způsobit horší stabilitu vozidla a jsou při jízdě více namáhány, což vede ke kratší životnosti pneumatiky. Ideální ale rozhodně není ani přehuštěná pneumatika, u níž dochází k nerovnoměrnému zatížení a tím pádem opět ke kratší životnosti. Vždy je nutno přizpůsobit tlak pneumatik zatížení, které je při jízdě na dovolenou obsazeno větším počtem osob a nákladu. „Automobil na podhuštěných nebo přehuštěných pneumatikách je při jízdě hůře ovladatelný a zvyšuje se i pravděpodobnost defektu. Navíc se zkracuje životnost plášťů kvůli nadměrnému zatížení a to až o polovinu. V neposlední řadě má tlak pneumatik vliv i na ekonomiku jízdy, jelikož při nesprávném nahuštění roste spotřeba,“ vysvětluje Aleš Langer.

Kontrola správného tlaku v pneumatice je přitom záležitostí několika minut a zvládne ji téměř každý. Pokud motorista nemá vlastní vybavení, je možné využít služeb čerpacích stanic, na kterých bývá zapůjčení kompresoru s tlakoměrem standardem, nebo navštívit profesionály ve specializovaných servisech.

Pro bezpečnou a bezproblémovou jízdu je vhodné zkontrolovat i hloubku dezénu pneumatik. Podle české legislativy je minimální hloubka dezénu během letní sezony 1,6 milimetru. Odborníci ze společnosti Continental Barum, však doporučují obezřetnost – zejména při jízdě v dešti na mokrém povrhu – už v případě, že hloubka vzorku letních plášťů klesne pod tři milimetry. Při nižších hodnotách se totiž prodlužuje brzdná dráha a roste riziko aquaplaningu, protože pneumatiky nedokáží odvádět dostatečné množství vody z dotykové plochy mezi pláštěm a vozovkou. „Brzdná dráha při rychlosti 80 kilometrů za hodinu, může být u pneumatik s hloubkou dezénu 1,6 milimetru delší o více než deset metrů, oproti brzdné dráze na nových pláštích,“ varuje Aleš Langer.

Při před cestovní kontrole nezapomeňte s kontrolou huštění ani na rezervu, případně se ujistěte, že máte sadu na opravu pneumatik, abyste defekt mohli sami opravit. V případě, že máte obuty pneumatiky s technologií „SSR Runflat“, dojedete i s drobným poškozením pláště bezpečně do nejbližšího servisu.

Kam po česku

Při cestování po českých silnicích můžete narazit na různé zajímavosti. Dobrým tipem na letní výlet mohou být například cesty k nejkrajnějším bodům Česka, co se geografické polohy týká.

Nejsevernější cíp nalezneme kousek od obce s příznačným jménem Severní, která se nachází ve Šluknovském výběžku, a o přibližně tři kilometry dále na sever naleznete památník označující nejsevernější bod Česka. Pokud však budeme chtít „dobýt“ místo, které leží nejjižněji, musíme se vydat o necelých 280 kilometrů níže do obce Vyšší Brod v Jihočeském kraji.

Zážitkem může být i návštěva nejzápadnějšího či nejvýchodnějšího bodu České republiky. Pokud se budete chtít vydat k prvnímu z těchto míst, musíme zamířit k obci Krásná u německých hranic, zatímco nejvýchodnější cíp se skrývá u hranic s Polskem v katastru obce Bukovec. Vzdálenost mezi těmito místy se rovná necelým 500 kilometrům, po silnici, s využitím dálnice D1, však musíme počítat s více než 600 kilometry. V případě, že budete chtít navštívit všechny nejkrajnější body Česka během jedné cesty, čeká vás trasa dlouhá více než 1 100 kilometrů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz