1 ze 4 ojetých aut je poškozeno a s přetočeným tachometrem
Přestože se prodej ojetých automobilů kvůli pandemii koronaviru v České republice výrazně zpomalil, řidiči v březnu a dubnu mnohem častěji kontrolovali historii svých vlastních vozidel. Rozsah kontrol dříve zakoupených automobilů v tuzemsku vzrostl až o 48 procent.
Není to tak překvapivá statistika, když víte, kolik překvapení může historie vašeho vozu skrývat. Majitelé často zjistí spoustu opravdu užitečných, ale někdy také šokujících informací. Například 25,1 % kontrolovaných vozů v České republice má za sebou opravu karoserie. Naproti tomu oprava karoserie ojetého vozu vyjde ve srovnání s průměrem EU relativně levně.
Průměrné stočení tachometru je o více než 61 000 kilometrů. “Lídry” jsou v tomto případě značky Škoda a BMW, které mají u přetočených vozů podíl téměř poloviční. Automobily Škoda a BMW se také nejčastěji vyskytovaly v opravnách karoserií. Nejvíce peněz však za tyto práce utrácí řidiči vozů Mercedes-Benz a Ford. Jedni na tyto opravy vynaloží 156 tisíc korun, druzí 138 tisíc. Lidovým vozem je zatím Volkswagen Golf (tvoří 5,33 % všech prodejů), těsně za ním pak zůstávají Volkswagen Passat a Škoda Octavia. Škodovky a volkswageny jsou nejžádanějšími vozy.
Oklamaní kupci si připlatí nejméně o 50 000 Kč více
Odhaduje se, že nejméně třetina ojetých automobilů je prodávána s přetočeným tachometrem. Průměrný stočený počet kilometrů v Česku je až 61 223 km. Jinými slovy, nepoctivý prodejce prodá auto, které má najeto 250 000 km, ale tváří se, jako by mělo najeto jen 190 000 km. Takový vůz pak působí jako mnohem méně opotřebovaný a nedosahuje psychologicky významného limitu 200 000 km. Kvůli stočenému tachometru navíc není možné vysledovat, zda již měly být provedeny některé zvláště důležité údržbářské práce, jako je výměna hlavního motorového řetězu, nebo zda se jejich provedení stále očekává v budoucnu.
Každý takový podvod samozřejmě odlehčuje kapse kupujícího mnohem více, než by měl. Kvůli podvodům s tachometry bývá prodejní cena auta na trhu obvykle o 15 až 20 procent vyšší, což je pochopitelně nelegální. V Česku je průměrná cena ojetých aut od nejžádanějších výrobců 244 823 Kč, takže člověk si kvůli podvodníkům připlatí minimálně o 50 000 Kč více.
Při přípravě tohoto průzkumu analyzovali specialisté na historii automobilů z platformy carVertical přes 200 tisíc inzerátů na automobily, které byly v České republice zveřejněny v roce 2019.
.« Test Mercedes-AMG GT 53 4-Door Coupé Policie ČR převzala prvních 12 terénních vozů Toyota Land Cruiser »