Test BMW X6 M50i xDrive
BMW X6 stálo na samém začátku zrodu nové, revoluční a obchodně velmi úspešné kategorie SUV s karoserií ve tvaru coupé (SAC – Sports Activity Coupé). Konkurence dlouhá léta neuměla zareagovat a z BMW X6 se rázem stalo měřitko, jakkoli tento model dělil veřejnost na dva názorové tábory. Úspěch “ikšestky” motivoval výrobce k uvedení také menší X4, která však působila mírně disproporčně a na prodejích to bylo znát.
Vraťme se ale k třetí generaci BMW X6. Ta je s námi na trhu jen několik měsíců a nabízí tu nejmodernější technologii a platformu z Mnichova. Základ sdílí s modelem X5 včetně nádherného a moderního interiéru. Subjektivně si dovolím tvrdit, že právě třetí generace je designově tou nejpovedenější. Proporce na sebe elegantně navazují a X6 vypadá moohutně a velmi výrazně. Největšího zlepšení dozrála zadní část, která už není tak baculatá. Designový jazyk je plný ostrých linií a sportovní czhled dotváří úzká a široká světla. V případě testovaného vrcholného modelu M50i se jedná i sportovní nárazníky plné velkých průduchů.
Nechybí ani diskutované obří ledvinky, které v případě X6 můžou být také podsvíceny. Díky protáhnutí a zaseknutí stran masky do světlometů to v případě X6 nevypadá vůbec zle a mnohem vyváženějším dojmem než u větší X7. Podsvícení je pak příplatkovým prvkem a aktivuje se otevřením nebo uzavřením vozu, ovšem řidič jej může zapnout a vypnout také manuálně. Tento prvek je k dispozici také během jízdy.
Nové BMW X6 na délku narostlo o 26 mm (na 4935 mm) a o 15 milimetrů na šířku (na 2004 mm). Výška je nyní o 6 milimetrů nižší (1696 mm) a kombinuje dynamicky protažené tvary s extrémně výrazným vzhledem, který umocňuje o 44 milimetrů širší rozchod předních kol (nyní 1684 mm). Rozvor vozu se prodloužil o 42 mm na 2975 milimetrů a X6 má současně níže položené těžiště. Vůz je standardně vybaven 19palcovými koly z lehké slitiny. Další varianty kol v rozměru 20 až 22 palců jsou k dispozici jako volitelná výbava. Verze M50i a M50d jsou standardně vybaveny 21palcovými koly.
Značka BMW si dlouho držela svou tradiční architekturu interiérů a nechtěla ji měnit. Konkurence je však nemilosrdná a v Mnichově se museli přizpůsobit nově zavedeným standardům a hozenou rukavici zvedli ve velkém stylu! Staré pořádky jsou pryč a nic není jako dříve. Vše je nové a lepší. Klasické budíky jsou nahrazený digitálním štítem s možností změny zobrazení. Po jeho okrajích jsou graficky znázorněny rychloměr a otáčkoměr, jehož otáčky stoupají opačně. Grafika je jemná a ostrá. Na kapličku přímo navazuje zapuštěný displej informačního systému. Ten je zcela nový, systém je bezchybně rychlý, intuitivní a grafika perfektní. Ovládání klimatizace se přestěhovalo hned pod výdechy ventilace.
Velkou změnou je přesunutí startovacího tlačítka vedle voliče převodovky na středový tunel. Nechtějte vědět kolikrát jsem auto startoval vlevo za volantem a nic tam nenašel. Zvyk je železná košile. BMW myslelo na zákazníky, kteří rádi individuální styl a chtějí dát najevo svůj smysl pro detail. Prémiové auto je totiž, mimo jiné, ztělesnění životního stylu majitele. Proto nová generace X6 nabízí příplatkové skleněné prvky CraftedClarity. Jedná se o ručně opracované křišťálové sklo, z něhož lze mít volič převodovky, ovladač hlasitosti multimédií, volič iDrive, ale také startovací tlačítko. Testovaný model tímto příplatkem disponoval a mohl jsem na těchto prvcích oči nechat. Zejména křišťálový volič převodovky se svítícím písmenem X (které navíc umí měnit barvu) je strhující detail.
Pochvalu si zaslouží i samotný posed a kvalita sedadel. Jsou ohromně pohodlná a umí podržet tělo v zatáčkách. Vůz dostal také velké množství jízdních asistentů. Můžete si objednat adaptivní laserové světlomety, digitální klíč nebo třeba Driving Assistant Professional, který umí auto udržet na silnici a pomocí adaptivního tempomatu popojíždět v kolonách. Zajímavý je i couvací asistent, který si pamatuje cestu, kudy auto jelo popředu a následně dokáže tyto informace využít pro couvání ve stejné dráze.
Nabídka motorů dostupných od začátku prodeje zahrnuje dvě zážehové a dvě vznětové pohonné jednotky. Vrcholem modelové řady je M50i s nově vyvinutým zážehovým motorem V8 o výkonu 390 kW/530 koní. V nabídce jej dále doplňuje M50d se vznětovým šestiválcem s výkonem 294 kW/400 koní a čtveřicí turbodmychadel. Řadový šestiválec s výkonem 250 kW/340 koní pracuje pod kapotou xDrive40i, zatímco xDrive30d využívá vznětový řadový šestiválec s výkonem 195 kW/265 koní. Všechny varianty nového BMW X6 splňují emisní normu EU6d-TEMP, jsou standardně vybaveny osmistupňovou převodovkou Steptronic a pohonem všech kol.
Čistění výfukových plynů u zážehových motorů má na starost filtr pevných částic, který minimalizuje emise částic. Vznětové modely využívají technologii BMW BluePerformance včetně filtru pevných částic, oxidačního katalyzátoru, katalyzátoru NOx a katalyzátoru SCR se vstřikováním močoviny AdBlue pro snižování emisí oxidů dusíku.
Pojďme jezdit. Testovaná X6 s mohutným osmiválcem slibuje exkluzivní jízdní zážitky. Aby také ne, vždyť pod kapotou se nachází vidlicový osmiválec, který produkuje výkon 530 koní a mamutí kroutící moment 750 Nm. To znamená, že X6 M50i dosprintuje na stovku za 4,3 sekundy! Pro srovnání, první generace plnokrevné X6 M zrychlovala za 4,7 a následovník za 4,2.
Nejnovější generace osmiválce o objemu 4,4 litru byla radikálně přepracována a množství jeho komponent optimalizováno. Součástí technologií M Performance TwinPower Turbo jsou dvě dvoukomorová turbodmychadla s mezichladiči, umístěná mezi řadami válců, vysokotlaké přímé vstřikování, plně variabilní časování ventilů VALVETRONIC a variabilní časování vačkových hřídelů Double-VANOS. Vše vylepšuje standardně dodávaný sportovní výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami. Uvnitř kabiny je zvuk poměrně utlumený, ale zvenku je to slušné divadlo plné práskání a bublání. Na přeplňovaný motor slušný zvuk. Spotřeba? Klidně za 10 litrů kombinovaně, pokud za to občas budete brát připravte se na odběr 13 litrů.
Překvapivá je odezva na plyn a motor vás dostane především svým neutichajícím zátahem v jakýchkoli otáčkách. Rozhodně patří mezi nejlepší osmiválce na trhu, je výbušný a rychle jde do otáček. X6 M50i umí být nespoutaně rychlé auto, ale jeho revírem je především dálnice, sporťák to kvůli svým rozměrům a váze už z principu být nemůže. Přesto umí nečekaně zatáčet.
Jak je to možné? Jistě víte, že vůz má pohon všech kol xDrive, ale pozor, pro tento model příkladně upravený. Pohon již tradičně upřednostňuje zadní kola a je vybaven sportovním diferenciálem s elektronicky řízenou svorností na zadní nápravě. Diferenciál optimalizuje přenos výkonu tím, že při průjezdu zatáčkami omezuje protáčení vnitřního i vnějšího kola, což znamená, že BMW X6 může ze zatáčky vyrazit s výjimečným elánem. Naopak v situacích, které nevyžadují pohon všech kol, může být hnací síla v zájmu hospodárnosti poslána výhradně na kola zadní nápravy. Pak je tady ještě jedna specialitka v podobě natáčecí zadní nápravy, jako to má třeba GT od Mercedesu nebo Porsche u vrcholných modelů 911.
Třetí generace dospěla, nedělá zbytečné kompromisy na úkor pohodlí a umí pobavit. Podvozek a vůbec celé auto umí být neskonale komfortní a tiché. Takový ideální společník na dlouhé cesty. Zároveň v sobě může probudit brumlající bestii, která zadupe do země většinu okolního provozu a svezete se slušně i v zatáčkách. Skvělá práce. Cena? Nejlevněji vychází BMW X6 40i, jenž startuje na 1 982 500 Kč s DPH. Testované X6 M50i xDrive vyjde na 2 584 400 Kč s DPH.
Plusy
– Zpracování interiéru
– Komfort
– Dynamika, pružnost a zvuk motoru
– Jízdní vlastnosti
– Pokrokové technologie
– Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
– Automatická převodovka
Minusy
– Cena příplatkové výbavy
« Češi investují do socialistických modelů Podle Němců jsou Plug-in hybridy ekologická lež »