Předpokládané ztráty automobilek jsou astronomické
Podle odborníků zapříčiňuje koronavirus ztráty evropských a amerických automobilek řádově v miliardách eur týdně. Odstávky v automobilovém průmyslu v Evropě a Severní Americe mohou podle odhadu expertů způsobit ztráty tržeb vyšší než 90 až 100 miliard eur, pokud budou automobilové továrny na obou kontinentech zavřené do konce dubna.
V Evropě mohou klesnout prodeje až o 2,6 milionu automobilů a ztráty z prodeje mohou být v hodnotě přibližně 66 miliard eur, zatímco v Severní Americe se předpokládá pokles prodeje o 2 miliony automobilů v hodnotě přibližně 52 miliard dolarů a to jen v případě, že továrny zůstanou zavřené jen do konce tohoto měsíce. Ukázaly to výpočty Iana Henryho z průzkumné společnosti AutoAnalysis pro britské sdružení výrobců automobilů SMMT. Podobné data prezentuje i evropská sdružení ACEA, najdete je na tomto odkazu.
Podle Henryho každý další týden by zavření továren stálo evropský automobilový průmysl dalších 8 miliard eur a v Severní Americe by toto číslo mohlo dosáhnout 7,5 miliardy USD. Všechny velké evropské a severoamerické automobilky zavřely své závody minulý měsíc kvůli omezení, které mají bránit šíření viru.
Mnohé firmy původně počítaly s tím, že opětovně spustí výrobu koncem března nebo začátkem dubna, ale od těchto plánů později upustily. Některé, včetně společností Nissan, Ford a General Motors zatím tvrdí, že jejich závody jsou zavřené na neurčito. Henry pro noviny Financial Times řekl, že neočekává návrat zpět k normálu dříve než v květnu.
Celkové finanční škody pandemie v automobilovém průmyslu v této chvíli není možné odhadnout, ale například generální ředitel koncernu Volkswagen Herbert Diess řekl, že německá automobilka přichází týdně o zhruba 2 miliardy dolarů.
Údaje o prodeji automobilů ukázaly, že v západní Evropě minulý měsíc klesl odbyt o přibližně dvě třetiny a v USA dosáhl nejnižší úrovně za 10 let. V Německu se dokonce vrátil na úroveň před 30 lety. V Číně poklesl prodej automobilů v únoru téměř o 80%, v březnu se již částečně zotavil a snížil se o 36%.
.« Češi si stále častěji pořizují silnější motorky Nehody na železničních přejezdech přibývají »