Autonehody zbytečně zaměstnají složky IZS
Foto: Shutterstock.com
Česká republika se potýká s koronavirovou epidemií. Jsou zavřené školy, lidé by měli omezit svůj pohyb na veřejnosti jen na nezbytně nutnou dobu, jako jsou například docházka do zaměstnání, nákupy, návštěva zdravotnických zařízení.
Ve státech bojujících s koronavirovou nákazou lze pozorovat výrazný úbytek vozidel na silnicích, často až o desítky procent. To s sebou nese pozitivum v podobě zvýšení průměrné rychlosti vozidel jedoucích v době dopravní špičky i o více než 20 km/h. Na prázdných silnicích ovšem pozornost řidičů nejednou poleví. Podlehnou falešnému pocitu, že mají vše pod kontrolou, nemůže se nic stát… a nejednou také neodolají pokušení jet rychlostí nad povolený limit. Navíc v době, kdy je nadprůměrně teplo a panuje slunečné počasí, povrch silnic je suchý.
Minimální provoz také může vést k tomu, že se kromě řízení budou věnovat činnostem, které jsou pro jedoucí řidiče rizikové. Telefonování, čtení a psaní esemesek, brouzdání po internetu. To však může být velmi ošidné, snadno může dojít k vážné dopravní nehodě, která zbytečně zaměstná policisty, zdravotníky a nejednou i hasiče.
Na silnicích by měli všichni účastníci silničního provozu, motorizovaní i nemotorizovaní, dodržovat všechny zásady bezpečného chování. Mezi ty hlavní patří:
– ODSTUP: Tak jako dodržujeme odstup 2 m mezi sebou z důvodu eliminace rizika nákazy, dodržujme i bezpečný odstup mezi vozidly. Pamatujme na pravidlo 2 sekund.
– POZOR NA DĚTI: Ve školách se neučí. Řada malých dětí se tak bude přes den pohybovat po silnicích bez doprovodu svých rodičů. Je třeba jim připomenout zásady bezpečného chování v silničním provozu, ovšem i řidiči musí s jejich zvýšenou přítomností počítat.
– RYCHLOST: Menší provoz svádí k rychlejší jízdě. Dbejme za každé situace na dodržování rychlostních limitů.
– ÚNAVA: V současné krizové situaci je řada řidičů nákladních automobilů a dodávek přetížená, zásobování je prioritou. Prioritou ale musí zůstat i jejich bezpečná jízda, aby svůj náklad v pořádku dovezli do cíle. Je potřeba dodržovat povinné přestávky a předcházet únavě a mikrospánku.
– PŘEDVÍDAVOST: Lidé se ocitli v situaci, která tu ještě nebyla, řeší řadu nenadálých problémů a situací. Počítejme s možnými chybami druhých. Nejen motoristů, ale i chodců a cyklistů.
– ZÁCHRANÁŘSKÁ ULIČKA: V případě, že vznikají kolony pomalu jedoucích či dokonce stojících vozidel, pamatujme na umožnění průjezdu zdravotnických, policejních a hasičských vozidel. To platí nejen na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla.
– ZÁZNAM O NEHODĚ: Když už se nehoda stane, zachovejme chladnou hlavu a posuďme, zda je potřeba ve všech případech volat Policii ČR. U menších nehod bez zranění stačí pečlivě vyplnit evropský formulář Záznam o nehodě a nezatěžovat tak policisty výjezdem k nehodě. Řádně vyplněný formulář je nezbytným podkladem pro pojišťovnu.
Vážné dopravní nehody zbytečně zaměstnávají policisty, zdravotníky a nejednou i hasiče. Zranění lidé často vyžadují náročnou a dlouhodobou péči celého zdravotního systému. Bohužel v době, kdy jsou celý integrovaný záchranný systém i zdravotnictví vystaveny enormní zatěžkávací zkoušce v souvislosti s probíhající celosvětovou koronavirovou pandemií.
Péče o jednoho zraněného v důsledku dopravní nehody často zaměstná až desítky zdravotníků. Vážně zranění pak vyžadují náročnou dlouhodobou nemocniční péči. Zbytečně blokují kapacitu zdravotníků i nemocniční lůžka, které aktuálně mohou mít jiné využití. Zaručenou prevencí vzniku takových nehod je dodržovat příslušná pravidla a také počítat s možnými chybami druhých. Silnice je společenské prostředí, kde se obrazně řečeno dnes a denně setkáváme všichni. Víc něž kdy jindy bychom teď měli dodržovat základní zásady slušného chování a ohleduplnosti.
.« Test Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC CVT 4WD Intense Automobilový sektor vidí budoucnost ve vodíku »