Zdražování už se týká i ojetin
Drastické emisní limity nastavené od roku 2020 Evropskou unií začínají zdražovat nově vyráběná auta. Limit 95 g oxidu uhličitého na kilometr jízdy totiž krom elektromobilů splní málokteré běžné a dostupné auto. Do výsledné ceny nových aut se tak začínají promítat emisní pokuty, které musí automobilky platit. První náznaky zdražování se objevují i na sekundárním trhu.
Cenový medián jednoho z nejprodávanějších českých vozů Škody Rapid se oproti úrovni roku 2019 zvedl o 17 950 korun. Pro toto srovnání byla brána vozidla ve stáří do jednoho roku a s průměrným nájezdem okolo 15 tisíc kilometrů. Stejný trend zaznamenala i další Škodovka. Cenový medián Fabie se oproti loňskému roku zvedl o 11 100 korun. Zvyšování cen těchto dvou žádaných modelů je patrné ve všech zemích.
V druhé polovině letošního roku očekáváme, že se zdražení dotkne zejména zánovních ojetin, které mají nejblíže trhu s novými auty. Podle našich odhadů se může jednat o 10–15 %, což je přibližně polovina emisní pokuty, kterou bude automobilka za Fabii platit za nově vyprodukovaný vůz. Ceny starších ojetin porostou také, ale ne v takové míře. Starší, dejme tomu pětileté ojetiny si cenovou úroveň dlouhodobě drží a výkyvy na primárním trhu je neovlivňují tolik, jako zánovní vozy.
Trh ojetin v únoru 2020
Během února se v nabídce ojetých vozů objevilo celkem 112 160 vozů za nejčastější průměrnou cenu 150 000 Kč, jejichž stáří se obvykle pohybovalo kolem 9,4 roku. V únoru se lehce zvedl nejčastější průměrný nájezd, který oproti předchozímu měsíci narostl o pět tisíc kilometrů na 150 657 km. Mezi inzerovanými automobily se vůbec nejčastěji objevovala Škoda Octavia, hned po ní Škoda Fabia a následně Volkswagen Passat. Na čtvrté příčce žebříčku jej těsně následoval model Volkswagenem Golf. Výše zmiňovaná Škoda Rapid obsadila osmou příčku.
Foto: Shutterstock
.« BMW i8: Od vize k budoucí klasice EU bude monitorovat spotřebu každého řidiče a vyvozovat sankce »