winter-tyres

Češi mají méně ojeté pneumatiky než Slováci

14. 2. 2020 • Novinky

V lednu se v České a Slovenské republice uskutečnil unikátní průzkum. Úkolem speciálně vyškoleného týmu bylo změřit hloubku dezénu pneumatik, která je rozhodující pro jízdní vlastnosti vozu zejména na mokré vozovce. Celkem se ji podařilo změřit u 1 635 vozidel, z toho bylo 912 v Česku a 723 na Slovensku. V porovnání na dálku byli nakonec úspěšnější čeští řidiči.

Cílem terénního průzkumu bylo zjistit, v jakém stavu jsou pneumatiky vozidel na českých a slovenských silnicích. Průzkum probíhal v první polovině dubna v deseti největších městech České republiky. Odborným garantem akce byl BESIP. Ve slovenské části byl průzkum realizovaný v pěti největších městech a jako odborný garant vystupoval BECEP.

Dostatečná hloubka dezénu je základem bezpečné jízdy. Na pneumatikách s dezénem opotřebovaným na 1,6 mm nebo méně se jízda stává riskantní. Nedostatečná je odolnost vůči akvaplaningu za deště, prodlužuje se brzdná dráha na mokru a zvyšuje se také riziko různých mikrodefektů. Řidičům proto doporučujeme řešit výměnu pneumatik dřív, než se hloubka dezénu přiblíží až k minimálnímu zákonem povolenému limitu 1,6 mm. Zejména s ohledem na bezpečnou jízdu v dešti mluvíme o doporučené hloubce dezénu letních plášťů 3 mm.

Průzkum prokázal, že čeští řidiči jsou na silnicích zodpovědnější a jezdí na méně opotřebených pneumatikách. Více než za polovinou životnosti, tedy s menším než 4mm vzorkem, mělo pneumatiky 16 % změřených aut v Česku, na Slovensku jich ale bylo více než 22 %. Nelichotivého prvenství dosáhli slovenští šoféři také v počtu vozidel s hloubkou dezénu pod zákonem stanoveným limitem u letních pneumatik 1,6 mm. V Česku byli nachytáni pouze dva, zatímco na Slovensku deset.

Stejné kritérium staví mezi městy v Česku na první místo Prahu, kde se objevilo jen 8,5 % řidičů s menším než 4mm dezénem, v Ostravě jich naopak bylo téměř 21 %.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz