Test ojetiny Peugeot 208
Nejprodávanější model značky Peugeot láká své zákazníky v hojném počtu i na trhu s ojetými vozy. Malý automobil Peugeot 208 přišel na trh v roce 2012 a díky velice povedenému designu hned upoutal pozornost řidičů i řidiček. Právě ženám se tento vůz velice líbí, a tak se po něm ohlížejí i při obhlídce prodejních ploch autobazarů.
Model 208 zaujme nejen líbivými tvary karoserie, ale i provedením interiéru. Designově velice povedené palubní desce opticky vládne velký, centrálně umístěný displej. Zaujme malý volant a nezvykle vyvýšená přístrojová kaplička. To má za následek, že při správném nastevení sedadla a volantu, není na přístroje dobře vidět. Horní část věnce volantu je totiž zakrývá. Ne každému tato francouzská inovace vadí, v každém případě je ale dobré si pozici za volantem při výběru vozu dobře vyzkoušet.
A co ten tříválec pod kapotou testovaného vozu od AAA Auto, na který jsem byl opravdu moc zvědavý? Klasickou 1.6 THP znám ve všech verzích i pozpátku a tak je tato motorizace příjemným osvěžením. Už po nastartování se ozve ten klasický tříválcově nepravidelný zvuk a chrapot. Na rozdíl od konkurenčních tříválců je však daleko kultivovanější a ochotnější. Reakce na plyn pochopitelně není žádná sláva, ale motor příjemně zatáhne už od 1.400 otáček, a poté dlouho nepolevuje, naopak příjemně graduje a žene auto dopředu. I přes delší zpřevodování je auto svižné a uspokojí i uživatele hledající lepší dynamiku.
Za mě daleko lepší motor, než koncernové 1.2 TSi a to prosím ve všech ohledech. V nízkých otáčkách se motor nedusí a vždy má chuť vystřelit vpřed. Za to může opravdu dobrá hodnota točivého momentu 230 Nm dostupná v nízkém spektru otáček. Maximální výkon 81 kW pak vrcholí v 5.500 otáčkách. Příjemné překvapení, jak tato jednotka skvěle funguje. Samotný zvuk je pak co nejvíce utlumený a ve městě se vyvarujete zvláštnímu projevu tříválcové koncepce jednotky. To také platí o celkovém odhlučnění interiéru, které je v této třídě ukázkové. A spotřeba? Po týdnu kombinovaného jezdění se ustálila na 6 litrech. Na dálnici pojedete předpisově za nějakých 5.5 litrů, mimo obce není problém jezdit kolem 4. Paráda!
Řízení je standardně naposilované, zpětnou vazbu nečekejte, ale auto hbitě reaguje na povely od volantu. Podvozkově ušli francouzi dlouhou cestu. Nejde o rozbředlého pohupovače ani prkeného mlátiče. Na dálnici funguje bez výhrad i v úsecích jindy vyklepávajících Vaše zbývající zuby. Na hladkém asfaltu o něm nevíte a na hrbolatých částech drží jistě. Grip podvozku je slušný a auto po překročení limitu přejde do čitelné nedotáčivosti. Za všech okolností si ponechává skvělý komfort cestování, výborné odhlučnění a jisté jízdní vlastnosti.
Nabídka pohonných jednotek začíná tříválcovými benzinovými motory. Základní motor 1.0 VTi rozhodně není vhodný pro každého. Výkonem 50 kW ani náhodou neslní a tak bude volbou motoristů, kteří nikam nespěchají a automobil považují pouze za prostředek k přemístění z bodu A do bodu B. Jen o trochu lépe je na tom tříválcová dvanáctistovka VTi s výkonem 60 kW. Avšak její přeplňované provedení o výkonu 81 kW má sil dostatek, navíc stejně jako atmosférický tříválec vyniká nízkou spotřebou. Na trhu s ojetými vozy se setkáte také s motorizací 1.4 VTi, která disponuje výkonem 70 kW. Kdo by měl zálusk na velice povedenou sportovně laděnou verzi 208 GTi vybavenou přeplňovanou šestnáctistovkou o výkonu 147 kW (rovných 200 koní), bude mít situaci dost obtížnou. Toto provedení totiž není tak rozšířené, navíc si jej majitelé drží.
Zájemci o naftové provedení mohou volit mezi motorizacemi 1.4 HDi a 1.6 HDi. Čtrnáctistovka pracující s výkonem 50 kW sice staví na pověstné spolehlivosti, avšak z hlediska výkonu určitě nenadchne. Silnější turbodiesel 1.6 HDi je rozhodně lepší volbou pokud jde o výkon. Oproti starším agregátům 1.6 HDi je tento modernizovaný motor rozhodně spolehlivější. Zda se ale podařilo odstranit všechny problémy, ukáže až čas – zatím je ještě brzo na nějaké soudy.
Čas ukazuje, že malý Peugeot nevrže a většina věcí funguje bez výhrad. I kvalita použitých materiálů je oproti zvyklostem nadprůměrná a aspoň po této stránce nás malý ojetý Peugeot opravdu příjemně překvapil. K motorům také zatím nemusí směřovat vlna negativní kritiky. Stejně většinou v první stovce tisíc najetých kilometrů (kde se vyskytuje drtivá většina nabízených ojetin) záleží hlavně na servisu a způsobu, jakým majitel vůz používá. Proto hledejte auto, které nejezdilo v autoškole, při rozvážce pizzy a podobně. Na přední nápravě se mohou vyskytnout vůle, což není vzhledem ke stavu českých silnic nic překvapivého. Známá je též kratší životnost spojky. Pozor si dejte také na funkčnost elektrické výbavy, občas totiž stávkuje. Někteří majitelé udělali špatnou zkušenost s dotykovým displejem v zimním období, kdy jsou teploty pod nulou. To prý nereaguje, ale po zahřátí začne pracovat.
Nejsou výjimkou dobře vybavená auta, která hrála roli třetího či čtvrtého auta v bohatší rodině, takže se můžete těšit na jasnou servisní historii, luxusní výbavu a malý nájezd. Počítejte s trochu gumovým řazením pětistupňových manuálů, ale jinak se zatím Peugeot 208 profiluje jako solidní a nadprůměrné auto.
« Test Audi S6 Avant. Nafta není mrtvá Vybrali jsme důvody, proč je lepší koupit ojeté vozy během zimy »