1565528108-xiaomi-bestune-t77-suv-09

Velká SUV údajně zabíjejí mnoho lidí

3. 1. 2020 • Novinky

Tažení proti SUV pokračuje. Nejnověji dokonce i v kolébce jejich popularity, v USA. Americká organizace IIHS dokázala analýzou nehod fakt, že na cestách zabíjejí SUV více lidí, než klasická auta. K problémům s ekonomikou jejich provozu a negativnímu ekologickému dopadu se tak znovu přidává i bezpečnostní aspekt.

Zdá se, že rostoucí popularita segmentu SUV leží v žaludku stále více organizacím. Bezpečnostní institut IIHS a organizace HLDI zveřejnili výsledky rozsáhlého průzkumu, v rámci kterého analyzovali dopravní nehody v období let 1986 až 2016, přičemž si všímali i důsledků nárazů rozdílně velkých vozidel. Ze zveřejněných výsledků vyplývá, že máte až o 28% větší šanci zemřít, pokud se v běžném autě srazíte s vyšším SUV.

V minulosti to přitom byla až o 132% vyšší šance. Menší číslo je odrazem skutečnosti, že se podstatně zlepšila konstrukce a bezpečnost menších aut a zároveň se výrazně rozšířil podíl SUV v provozu. Podstatně se tak zmenšila šance setkání menších aut s SUV. Jednoduše řečeno, velká SUV dnes do sebe narážejí častěji, než v minulosti. Institut IIHS zároveň nezapomněl připomenout horší bilanci SUV i ve střetech s chodci.

Evropa je chce zakázat

Boj proti SUV nabírá na intenzitě i v Evropě. Na Starém kontinentu se však častěji než bezpečnost skloňuje jejich nepříznivá ekologická stránka. Současná emisní legislativa totiž v Evropě paradoxně hraje do karet právě velkým elektrickým či hybridním SUV, na která se zde dokonce poskytují dotace. Dochází zde k zajímavé situaci, kdy se volá po zákazu SUV z důvodu nebezpečí pro okolí, ale zároveň je automobilky dále chrlí ve velkém, protože jsou populární a v hybridní formě je legislativa považuje za menší zlo, než malá městská auta. Navíc se zdá, že se tato nesmyslná situace v Evropě také brzy nezmění. Na druhé straně to jedno pozitivum má – čím více SUV je v provozu, tím menší je šance, že se srazí s malými auty, jejichž podíl v emisně vzorné Evropě paradoxně klesá.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz