Toto jsou nejlepší řidičská auta roku 2019
Auto roku dle nás je trochu jiný případ. Nebudeme tady vybírat nic na základě klasického klíče cena/užitná hodnota, ale ukážeme vám auta, která vám poskytnou nejlepší řidičský požitek napříč všemi cenovými i užitnými kategoriemi. Bavit se totiž můžete v hatchbacku, offroadu, SUV nebo supersportu. Jednoduše řečeno, toto jsou auta, která jsou dnes absolutní špičkou automobilového trhu pro jedince, které ještě baví řídit. Dámy a pánové, představujeme patnáct nejlepších a nezapomenutelných vozů roku 2019.
1. Lexus LC 500
Sport turismo je to, co tento vůz vystihuje nejlépe. Můžete jet napříč kontinentem a užívat si nádherného luxusu, dokonalého odhlučnění a zpracování. Podvozek i na obřích kolech filtruje spolehlivě nerovnosti a cítíte se jako v luxusní limuzíně. Poté stačí odbočit na váš oblíbený alpský průsmyk a zažijete jízdu života. Ani jednou nebudete chtít sedět v něčem jiném. Je jako dinosaurus zabalený v moderním kabátě. Jeho karoserie je jako koncept, který omylem dostal značky, lidé na něm můžou oči nechat a přitom mu pod kapotou tluče staré dobré atmosférické srdce s 5 litry objemu a osmi válci. Má úchvatný zvuk, neskonale kvalitní interiér a na zadní nápravě mechanický samosvor, který nutí auto jezdit pořád bokem. Ne, na trhu fakt není lepší vůz, sorry Astone. Lexusu se podařilo spojit dva rozdílné světy v dokonalé synergii. Ať žije LC, nejlepší auto poslední dekády!
2. Toyota GR Supra
Pátá generace Toyoty Supra je fantastické auto, a na rozdíl od svého předchůdce, je to pravověrný sporťák. Čtvrtá generace si získala slávu pouhou účastí ve filmu a ne tím, jak jezdila. Bylo to spíše rychlé GT, v zatáčkách poměrně neohrabané. Než začnete argumentovat tím, že 2JZ šlo “vytunit” na tisíc a více koní, podívejte se, co dokáže i tento mnichovský šestiválec. To už ale nemá se sériovým autem nic společného a nelze podle toho Supru hodnotit.
3. BMW M2 Competition
Kompaktní mko slaví obrovský úspěch, vlastně je to úplně nejprodávanější zástupce divize M. Není divu, M2 přišla na trh s ideálním receptem – malé rozměry, karoserie coupé, krátký rozvor a velmi živé jízdní vlastnosti. Hlad po takovém autě byl velký, protože současná M4 je už moc velká a zákeřná. Pokud použiji logiku skalních příznivců značky, je to znovuzrozená M3 E46. Jen lepší a rychlejší. Přitom M2 byla vždy spíše takové poloviční “mko” – chyběl jí totiž plnohodnotný motor od této divize. Detailisti nezapomenou zmínit také absenci tradičních zpětných zrcátek v designu této legendární divize. Tomu je teď konec, klasickou M2 si již nekoupíte, motor neplní poslední emisní normu WLTP. Místo toho je tady nová verze Competition s plnohodnotným motorem z M4! BMW M2 Competition je důkazem geniality inženýrů divize M. Je důkazem, že dílčí změny dokážou z velmi dobrého řidičského nástroje učinit ještě lepší, ačkoliv v tomto případě úplně jiné auto. Obávám se, že je to také jedno z posledních podobných aut. Pokud můžete, kupujte!
4. BMW M4 Competition Package
BMW M4 je tu s námi už několik let a stále se nechystá odejit do důchodu. Nová generace je v nedohlednu, vždyť BMW ještě ani nepředstavilo novou řadu 4 ve standardní podobě, natož pak M4, která přichází vždy minimálně o jeden rok později po sériovém modelu. V tomto životním cyklu nastává ideální čas k pořízení. Ceny se dají usmlouvat výrazně níže a navíc vůz prodělal loni facelift, který vyhladil tvář tohoto hrubiána k dokonalosti. Ne ve smyslu, že by vůz snad změknul, to vůbec. Toto auto je totiž absolutní bestie. Testovaný kus však vybočuje a ve své podstatě vstoupil do říše supersportů. Jízdní ostrost, zvuk a koneckonců i vzhled působí na všechny smysly. Pokud chcete sportovní auto s geny GT, pořiďte si klasickou M4. Je naladěna na ideální kompromis. Pokud chcete vybočit z řady, strhávat pozornost a jezdit častěji na okruh, M4 si díky originálnímu příslušenství můžete přizpůsobit dle libosti a stylu, který vám vyhovuje. Takto perfektně odladěné jízdní vlastnosti vám ve třídě a v podobné ceně nenabídne nikdo jiný. Auto umí být ukázkově pohodlné, tuhé a přitom se drží silnice jako o život. Kde je teda problém? Vlastně nikde! V kontextu dnešní doby je M4 nadprůměrné řidičské auto, které stále kraluje svému druhu. Je to přesně takové sportovní auto, jaké dnešní zákazníci chtějí. Dokonalé.
5. BMW M550i xDrive
Aktuální řada 5 mě už několikrát přesvědčila o tom, že se jedná o nejlepší exekutivní sedan na trhu. I přes drobné nedostatky, zejména v oblasti informačních systémů, umí nabídnout nejlepší celek toho nejzásadnějšího – jízdních vlastností. Je to perfektní mix komfortního svezení a sportovních genů. Po týdnu za volantem M550i mě běžely v hlavě dvě myšlenky. Prvně, jestli bych vůbec potřeboval M5. Ta je o kousek silnější, ale má ještě sofistikovanější pohon všech kol a podvozek. Jenže nebude tak pohodlná a servisní náklady kvůli písmenu M vzrostou astronomicky a s tím i celý provoz vozu. Druhá myšlenka byla, že bych vlastně vůbec nepotřeboval větší sedmičku, i kdybych toužil po limuzíně. Pětka nabídne stejný komfort a je i podobně prostorná. Jednoduchou rovnicí mi tak M550i vychází jako dokonalý univerzál a rovnou se řadí mezi nejlepší auta, která jsem kdy řídil. Síně slávy!
6. Jaguar F-PACE SVR
Může se to zdát jako bláznovství, ale extrémně výkonných SUV v posledních letech přibývá. Průkopníkem bylo Porsche se svým modelem Cayenne Turbo a proti němu cílí například Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, BMW X5/X6 M, AMG GLE 63 AMG nebo třeba Range Rover Sport SVR. Není jich málo a nyní se připojuje další hráč do party s jaguáří šelmou ve znaku. F-PACE SVR je spíše kompaktnější SUV a velikostí se řadí pod všechny zmíněné, ale značka ho staví po boku právě legendárního Porsche. Rozměrově spíše odpovídá třeba GLC 63 AMG nebo právě Alfě. To je však vedlejší, tohle auto je čistě o emocích a nějakou praktičností vás zatěžovat nebudu. Stejně chcete jen vědět, jak jezdí. Brutálně! To, že je SVR v přímce zdrcující, je jasné. Že umí i zatáčet a být hravé je naopak velké překvapení. Tento model i ve standardním provedení patří na špičku třídy díky podvozkovým částem přímo ze sporťáku F-TYPE. Vrcholná verze to úpravami a zejména aktivním diferákem na zadku posunula ještě úplně jinam. SVR zaklekne do oblouku v absurdní rychlosti, drží se a pokud nepolevíte, výkon zadní kola pošle do boku. Přední vám pak pomůžou vyrazit vpřed. Zdrcující akcelerace za řevu monstra se nedá nazvat jinak, než prachsprostým odkopnutím. Dostanete neskutečnou pecku do zad a letíte vpřed. Zátah kompresoru je totiž bez zpoždění a mnohem intenzivnější, než u turbomotorů.
7. BMW Z4 M40i
Třetí generace roadsteru Z4 se vrací ke svým kořenům a chce nabídnout především radost z jízdy. Pokud bych zašel do hloubky, na počátku stál model Z1, který ztělesňoval krystalickou podobu sportovního otevřeného vozu. Následující Z3 v tom pokračovala a stala se vůbec nejprodávanějším “zetkem” mnichovské značky. První generace Z4 byla spíše její evolucí, v té druhé ale BMW zkusilo kombinovat vlastnosti roadsteru a cestovního GT. Z4 tedy přišla o plátěnou střechu, kterou nahradila skládací kovová. Tím nabrala na váze. Postupem času ukázala, že role malého otevřeného GT jí nesvědčí a novinka se tak vlastně vrací na prvopočátek a apeluje především na ryzí jízdní zážitek. Právě podvozek je klíčovým prvkem, který novou Z4 posouvá do teritoria opravdových sportovních vozů. Pryč je poskakování a jistá neohrabanost, nová generace je poctivé sportovní auto, které nabídne ohromnou dávku zábavy, hutný zvuk a vůbec nejlepší šestiválec na trhu s brutální dynamikou.
8. BMW M850i
BMW vrací do hry legendární jméno – řadu 8. Ta je ve své podstatě nástupcem minulé generace řady 6, která zůstává už jen ve verzi GT. Pojďme nejprve do minulosti. Původní osmička byla ve své době něco neuvěřitelného. Klínovitý design a nejmodernější technika ji řadila po bok s rivaly od Ferrari nebo Aston Martinu. Na první pohled se zcela vymykala dobovému portfoliu značky a všude budila ohromnou pozornost. Měl jsem ji tu čest řídit, dokonce v dvanáctiválcovém provedení 850i a byl to jeden z nejsilnějších řidičských zážitků mé kariéry. Nebyl to sporťák a už vůbec ne supersport jak od ní každý očekával. Předběhla dobu a přesně vystihla pojem, který je dnes označován jako gran turismo. Možná i proto, a také pro horentní cenovku, nikdy nepatřila mezi masově prodávaný model. Jako image maker však fungovala dodnes. Nová osmička je skvělým GT. Designově už se tolik neliší od dalších modelů značky, jako tomu bylo u E31, ale nabízí perfektní vyváženost mezi pohodlím a odzbrojující rychlostí. Upřímně? Není tak pohodlná jako S Coupé a rozhodně není tak zábavná a sportovní jako Lexus LC (který zůstává jedním z nejúžasnějších aut, se kterým jsem se setkal). Oproti Porsche je zase daleko použitelnější pro každodenní život nebo cestování a stojí výrazně méně. Přitom je ze všech nejrychlejší a s přehledem nejsilnější. No a také vychází nejlépe cenově a tím jsme rovnici uzavřeli. Pokud chcete rychlé, atraktivní a všestranné GT, The 8 je na špičce.
9. Mercedes-AMG A35
Původní kapesní AMG odvozené od třídy A předčilo prodejní plány o dvojnásobek. Není divu, svého času nejvýkonnější sériový dvoulitr na planetě nabízel extrémní dynamiku, která v třídě hatchbacků neměla obdob. Nová generace “Ačka” přichází konečně i ve verzi AMG a to rovnou ve třech výkonnostních provedeních. Na začátku stojí verze A35 s výkonem 306 koní, uprostřed A45 s výkonem 382 koní a na samotném vrcholu je verze S s monstrózním výkonem 421 koní a driftovacím režimem. V tomto testu máme nejslabší variantu, která nově otvírá brány do světa AMG. Je trochu zvláštní skloňovat slovo základní, respektive nejslabší, s názvem šíleného tunéra z Afelterbachu. Svět AMG je totiž správně divoký a šílený. Základní model tedy rozhodně není měkká modelka, které jde jen pózování. Výkonově se sice A35 řadí po bok Golfu R nebo Leonu Cupra R, ale jízdně jde o zcela jiný zážitek. Základní vstupenka do divokého světa AMG je ostřejší, než se může zdát. Ve všech ohledech je lepší než předchozí model A45 a nabízí stejnou dynamiku. V oblasti interiéru a zpracování nemá rovného soupeře a dynamikou strčí do kapsy většinu hráčů už teď.
10. FIAT 124 Spider
Příchod jakéhokoli sportovního auta se zadním náhonem a s kompaktními rozměry je v dnešní době jedno malé vítězství a všichni milovníci automobilů by měli jásat a zahodit předsudky. Alfa Romeo několik let dozadu oznámila, že pracuje s Mazdou na novém sportovním roadsteru. Je to pravda, ale auto se na trhu nakonec objevilo pod značkou FIAT a navíc jako nástupce legendárního otevřeného modelu 124 Spider. Jméno tedy zůstává, stejně jako povedený přerod retro designu do moderní formy. Jo, opravdu je to krásné auto a také aspirant na jeden z vůbec nejlepších malých sporťáků na trhu. Vůz totiž používá hardware japonské Mazdy a k tomu přidává typicky ladný italský design a charakter v podobě ostrého přeplňovaného motoru. Zní to jako ideální recept a opravdu tomu tak i je.
Zapomeňte na předsudky. Je to sice FIAT, což v dnešní době nekoresponduje s pojmem sportovní roadster, ale je kompletně vyrobený v japonsku a kombinuje to nejlepší z obou zemí. Nádhernou italskou designovou školu, výbušný a charizmatický motor spolu s dokonalým japonským podvozkovým hardwarem a dílenským zpracováním. Jakkoli může znít Sushi po italsku jako divný recept, tohle se povedlo na jedničku s hvězdičkou.
11. MINI Clubman JCW
MINI je značka, která je zaryta do srdcí autařů jako málokterá – i přesto, že za celou svoji historii nevyrobila jediný čistokrevný sporťák. Její historie je protkána menšími či většími krabičkami, které ale nikdy nezklamaly, pokud šlo o vyčarování úsměvu na rtech. Jejich jízdní projev byl tak bezprostřední, že si jej bylo těžké nezamilovat, a díky svým mikroskopickým rozměrům uměly být i přes nedostatek výkonu zatraceně rychlé na klikatých okreskách. Jenže doba se mění a dnešní MINI už rozhodně nejsou mikroskopická. To, na které se dnes podíváme, je stejně velké jako Volkswagen Golf. A na nedostatek výkonu si už také nemůže stěžovat. Nový Clubman JCW je totiž nejsilnější MINI v historii a nabízí 306 koní. V kombinaci s pohonem všech kol se jedná o řízenou střelu!
Nabídne skvělou denní použitelnost korunovanou slušným vnitřním prostorem a jistotou v podobě pohonu všech kol. Nezapomíná ale na svoje kořeny, a úžasně baví řidiče. S novým motorem má navíc dechberoucí dynamiku. Nový král mezi HotHatchi na každý den.
12. Honda Civic Type-R
Aktuální, již desátá, generace modelu Civic od Hondy bortí nudný proud mezi hatchbacky a rozhodně patří mezi to nejzajímavější pro lidi, kteří rádi řídí. Čistá orientace na radost z jízdy je patrná z každého detailu a nastavení automobilu i ve standardních provedení. Zběsilá verze Type R pak vše posouvá na naprostý vrchol a útočí na to nejlepší mezi ostrými vozy kategorie hothatch. Za vše mluví například rekord na slavném okruhu Nürburgring, kde nová Honda Civic Type R zajela skvělý čas 7:43.80 a stala se tak nejrychlejší sériově vyráběnou předokolkou. Pro srovnání, Golf R je o více než 3 sekundy pomalejší.
Nová generace tak není pouze starou technikou v novém kabátu, ale rozdíl v naladění a konečné stavbě vozidla je velmi výrazný. Když to shrnu jednoduše – s autem se dá teď mnohem lépe žít na denní bází, ale přitom si ponechává ostrý maniakální projev a ještě o kousek lepší jízdní vlastnosti. Honda postavila jednoznačně nového krále své kategorie. CTR je divoké, ostré, drzé, arogantní, ale absolutně poslušné a na okresce natrhne pozadí všemu a budete se cítit jako v nefalšovaném závodním autě.
13. Kia Stinger GT 3,3 V6
Byly doby, kdy byla Korejská auta cílem posměchu – nutno říct, že většinou oprávněného. Šlo o volné kreace na téma automobilu, které nevypadaly dobře, nejezdily dobře a dalo se na ně spolehnout asi jako na předpověď počasí. Byly to malé ostrůvky zoufalství, ke kterým s poslední nadějí pádlovali trosečníci topící se v bahně neprověřených ojetin. Jenže tahle doba je pryč. Korejské automobilky jsou ukázkou toho, jaké ovoce může přinést odhodlání nevzdat se a tvrdě makat. Dnes mají v každém segmentu auto, které nejen, že dobře vypadá a jezdí, ale také je sakra konkurenceschopné. A protože mají tyto firmy stále chuť dokazovat, co umí, tak se pustily do vod, kde by je nikdo nečekal. Začaly lovit v revíru Německé prémie. Kia Stinger GT je auto, které se mi nesmazatelně vrylo do paměti. Jedná se o naprosto ukázkové vysoce výkonné GT, které nabídne prémiovou kvalitu za velice neprémiovou cenu. Zahoďte předsudky a kupte si jedno, dokud to jde.
14. Renault Megane R.S. Trophy
Verze Trophy je standardně vybavena podvozkem Cup, což znamená o 25% tužší tlumiče, o 30% tužší pružiny a o desetinu tužší stabilizátory. Standardně zde také najdeme svatý grál vyznavačů sportovní jízdy – mechanický samosvor Torsen. Posledním přídavkem „v základu“ jsou dvou materiálové brzdy Brembo, které jsou pro běžnou verzi k dostání za příplatek 28,000. Co všechno znamená tahle hromada čísel? Doslova drastickou změnu v chování vozu! Zatímco běžné R.S. je svým projevem spíš velice rychlé daily, tak Trophy je opravdu seriózní sportovní náčiní. Působí to asi jako kdybyste do lisu naházeli hromadu Meganů R.S., zmáčkli je, a koncentrovali všechnu jejich rychlost do nového, surového balení. Renault Megane R.S. Trophy je parádní přiostřený přídavek z dílny Renault sport. Je tvrdý, hlasitý, nekompromisní – přesně takový, jaký má být. Za rozumný přípatek dostane opravdu velkou porci továrního tuningu. Jen tomu manuálu se radši vyhněte.
15. Hyundai i30 N Fastback
Hyundai i30 N FastBack není nejrychlejší na trhu, ale stále patří ke špičce třídy a co se zábavy za volantem týče těžko hledá sobě rovného. Je to auto, které bych předepsal notorickým vyznavačům zadokolek. Má vůbec nějaké chyby? Za jedinou nemůžeme vinit automobilku, ale evropskou unii. Kvůli nové normě je auto vybavenu filtrem pevných částic, který trochu omezil vokální repertoár výfuku. Této změny se bohužel dočká i hatchback. Oproti němu je Fastback také měkčí na podvozku a mnohem použitelnější.
Bonus: Formule 2.0
Za svou kariéru motoristického novináře jsem se dostal za volant ledasčeho. Od brutálních supersportů, přes závodní cestovní vozy, motokáry až po extrémní offroady. Dosud mi však chyběla jedna zcela zásadní zkušenost – řídit monopost. Nejenže je to sen snad každého kluka milující auta, ale také vám to zcela změní pohled na rychlost a schopnosti podvozku. Jedno vám řeknu už teď, najednou mi vše ostatní přijde zoufale pomalé a neohrabané.
Jasně, není to nejrychlejší monopost, ale pozor. Formule 2.0 patří hned po královské Formuli 1, nižší GP2 a Formuli 3 mezi nejrychlejší monoposty na planetě. Vždyť na brněnském okruhu dosahuje stejných časů jako nejrychlejší jezdci MotoGP! I tak to byl zatím nejbrutálnější řidičský zážitek. Trochu smutný jsem z faktu, že překonat to můžou už jen ty vyšší formule. Nic jiného se k tomu prostě nemá šanci ani přiblížit.
.« Test ojetiny Jaguar XF SportBrake RWD Vybrali jsme nejlepší francouzská auta všech dob »