Berlín zakázal vjezd naftových aut do ulic
Berlín musel ustoupit tlaku ekologických skupin a zakázat vjezd starších naftových aut do vybraných částí centra města. Do vymezených zón se už nedostanou ani auta splňující emisní normu Euro 5. Do problémů v centru Berlína se tak můžete dostat i se čtyřletým naftovým autem. Nařízení přišlo přímo z berlínského správního soudu.
Strategie udržování čistoty ovzduší Berlína a implementace potřebných kroků na její reálné plnění stála za rozhodnutím berlínského správního soudu, který nařídil vedení města učinit rázné kroky a zakázat do vybraných lokalit centra vjezd naftovým vozidlům splňujícím emisní normy Euro 5 a níže. Ta přitom přestala platit pouze v září 2015, vedení města Berlín tak vystavilo stopku i autům, která teprve nedávno dosáhla čtyř let.
Zmanipulované nařízení?
Rázně rozhodnutí soudu přitom neovlivnilo ani odhalení, že měření koncentrace emisí v ovzduší prováděné organizací Deutsche Umwelthilfe (DUH), bojující proti naftovým autům, byla záměrně zmanipulovaná. Jak vyplynulo ze zveřejněných zjištění, množství oxidů dusíku členové organizace měřili v místech jejich největší koncentrace, v nepřiměřené blízkosti výfuků a při zemi.
Vydržte, ještě nemáme značky
Zajímavé je, že do médií se informace o novém nařízení dostává až nyní, ačkoli mělo být v platnosti již od září 2019. Důvody jsou však spíše technického charakteru. Vedení města Berlín nebylo na nařízení připravené a čekalo dokud se vše technicky nezajistí (výroba nového dopravního značení). První zákazová značkou se tak objevila až 22. listopadu 2019 v ulici Silbersteinstrasse.
Podle dostupných informací se toto nové nařízení pouze na území Berlína dotkne až 192.000 naftových vozidel. Výjimku ze zákazu však dostanou taxikáři, záchranné složky, tělesně postižení a dokonce i řemeslníci jezdící provádět služby do příslušných ulic. Výjimku dostali i členové pečovatelské služby.
Pod dohledem policie
Nové nařízení okamžitě vyvolalo pohotovost u policie, která má jeho dodržování kontrolovat. Jak však poznamenali kritici nového nařízení, v praxi bude rozpoznávání aut s emisní normou Euro 5 složité. Většina z nich je vybavena účinnými částicovými filtry, takže koncovky jejich výfuků jsou stejně čisté jako u aut plnících emisní normu Euro 6. Za zákaz vjezdu osobních vozidel s emisní normou Euro 5 (a starší) hrozí pokuta 25 eur, v případě nákladního auta je to 75 eur.
Odpůrci zvedají varovný prst
Podobná opatření mají přímo na území Německa i své odpůrce. Nejde přitom jen o nespokojené řidiče, ale i organizace, které svá tvrzení podkládají studiemi a dlouhodobým pozorováním. Podle německé akademie věd se podobná opatření míjejí účinku a koncentrace oxidů dusíku nemá se staršími naftovými auty ani zdaleka takovou souvislost, jak se často tvrdí. Tak či onak, Berlín se přesto stává dalším městem, kde zákazy vjezdu starších naftových aut našly oporu v zákoně a přešly do praxe.
.« Vybíráme dodávku z druhé ruky: Nejčastěji se nabízí Ford Transit Připravte vaše auto na první sněhovou nadílku »