Češi řídí pod vlivem nejméně z celé Evropy
Dopravní nehodovost je globální problém, který nelze řešit jen na lokální úrovni. Z toho plyne potřeba srovnatelných dat o chování i postojích účastníků silničního provozu. Jak se staví řidiči, cyklisté i chodci různých národností k otázkám bezpečnosti silničního provozu zjišťovaly výzkumné ústavy, dopravní společnosti, úřady i soukromé společnosti z téměř celého světa v projektu ESRA (E-Survey of Road Users’ Attitudes). Výsledky poslouží jako podklad pro politické rozhodování týkající se strategií bezpečnosti dopravního provozou na národní i mezinárodní úrovni.
Průzkum se zabýval aktuálně nejzávažnějšími jevy, jako jsou kupříkladu řízení pod vlivem alkoholu, návykových látek a léků, nepřiměřená rychlost, únava a nepozornost. Zacílil nejen na řidiče automobilů ale, i na jejich pasažéry, řidiče motocyklů a mopedů, cyklisty a chodce. „Zajímalo nás chování účastníků provozu, jejich postoje a názory na nebezpečné chování ostatních, zkušenosti s policejní kontrolou a názory na možná opatření“, doplňuje Pavlína Skládaná, socioložka z Centra dopravního výzkumu.
Přinesl výzkum nové poznatky?
Povzbudivým zjištěním je postoj našich řidičů k řízení pod vlivem alkoholu. Téměř o dvě třetiny méně osob si u nás dovolí sednout za volat v tomto stavu, než v Evropě. „Nulová tolerance alkoholu má v České republice dlouhodobou tradici a odmítání alkoholu za volantem je u nás silně zakořeněné. Relativně dobře fungující praxi však musíme každoročně z naší expertní úrovně hájit před populistickými snahami o její prolomení“, dodává Pavlína Skládaná.
Kromě tradice, která formuje postoje veřejnosti, má na chování řidičů vliv také intenzita policejních kontrol zaměřených na alkohol. Průzkum ukázal, že dechovou zkoušku u nás v uplynulém roce absolvoval více než dvojnásobný podíl řidičů ve srovnání s evropským průměrem a tomu odpovídá i obava z odhalení v případě jízdy pod vlivem alkoholu.
Pozitiva nulové tolerance jsou vnímána i v zahraničí a řada zemí již zavedla úplný zákaz alkoholu alespoň pro řidiče začátečníky a profesionální řidiče (viz tabulka). V současnosti se objevuje i myšlenka jednotného omezení pro evropské státy; například Evropská rada bezpečnosti dopravy (European Transport Safety Council) publikovala video s argumenty podporujícími nulovou toleranci alkoholu za volantem v celé EU.
PŘEHLED TOLERANCE ALKOHOLU ZA VOLANTEM V EVROPĚ
Stát | Standard | Profesionální řidiči | Začátečníci |
Rakousko | 0.5 | 0.1 | 0.1 |
Belgie | 0.5 | 0.2 | 0.5 |
Bulharsko | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Chorvatsko | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Kypr | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Česká republika | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Dánsko | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Estonsko | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
Finsko | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Francie | 0.5 | 0.5 (0.2 řidiči autobusu) | 0.2 |
Německo | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Řecko | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Maďarsko | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Irsko | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Itálie | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Lotyšsko | 0.5 | 0.5 | 0.2 |
Litva | 0.4 | 0.0 | 0.0 |
Lucembursko | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Malta | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Nizozemí | 0.5 | 0.5 | 0.2 |
Polsko | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
Portugalsko | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Rumunsko | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Slovensko | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Slovinsko | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Španělsko | 0.5 | 0.3 | 0.3 |
Švédsko | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
Velká Británie * | 0.8 | 0.8 | 0.8 |
Švýcarsko | 0.5 | 0.1 | 0.1 |
* Skotsko 0,5 pro všechny kategorie
V čem se dále lišíme od zbytku Evropy?
Lehkovážněji přistupujeme k používání bezpečnostních pásů, i když policejní kontrolu tušíme častěji, než zahraniční řidiči u nich doma. K dobrým výsledkům také nepřispívá, že méně než cizinci dbáme na zapnutí pásů u našich spolucestujících na zadním sedadle. V tomto čeká osvětu ještě nesnadný úkol.
.« Evropský parlament schválil povinné bezpečnostní systémy nových aut Test ojetiny Toyota Auris Hybrid »