Češi i dál šílí po SUV, ale do terénu s nimi nejezdí
Mohutná auta se zvednutým podvozkem se těší mezi Čechy čím dál větší oblibě. Přestože celkové prodeje nových aut klesají, SUV tomuto trendu vzdorují a některé modely se prodávají více než dřív. Mezi ojetinami je tato kategorie dokonce už třetí, u zánovních aut dokonce nejprodávanější. Češi přitom dávno nehledají terénní schopnosti, například u ojetin mají SUV pohon všech kol zhruba v polovině případů. Verze 4×4 je ale stále oblíbenější v kategorii luxusních vozů. Čím dál více tak zákazníci v SUV vidí spíše městská pohodlná vozidla, než terénní přeborníky.
Obliba SUV stoupá natolik, že šest z dvaceti nejvíce registrovaných modelů aut v letošním roce je z této kategorie, celkově pak tvoří téměř 15% podílu registrací. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Oblíbené jsou i jako ojetiny, síť autocenter v prvním půlroce zaznamenala meziroční nárůst prodejů o 7%. Mezi novými vozy jsou podle očekávání premianty škodovky Karoq a Kodiaq, mezi ojetinami stále bodují Škoda Yeti, Kia Sportage nebo Dacia Duster.
Z SUV se čím dál více stávají městská a rodinná vozidla, zákazníci více než terénní schopnosti oceňují vetší pocit bezpečí a dobrý výhled. To, že auto bez újmy překoná kdejaký výmol je pak příjemný bonus.
Že zákazníci SUV už nepovažují za terénní vozy ukazuje klesající podíl pohonu všech čtyř kol u těchto modelů. Průchodnost terénem mnohem častěji lidé mění za úsporu na váze a nižší spotřebu. Ta se může u některých modelů lišit až o litr na 100 kilometrů. Podle dat je „čtyřkolkou“ už pouze 54% ojetých SUV.
Pohon 4×4 už vyžadují spíše aktivní lidé, kteří jezdí v zimě pravidelně na hory, nebo potřebují překonat polní cestu k chalupě. Do těžšího terénu už se dnes s mnohými SUV stejně není radno vydávat. Obliba sílí i díky dostupnosti. Zánovní menší SUV zákazníci pořídí již kolem 300 tisíc Kč, starší kusy začínají i o 100 tisíc Kč níže.
Podle dat společnosti ICCT sledující vývoj evropské mobility Česko následuje trend obliby SUV, který má za následek růst této kategorie o více než 400% za poslední desetiletí. Ostatní skupiny přitom ve stejném období stagnují, nebo dokonce klesají. Raketový růst kategorie přitom v celé Evropě jde ruku v ruce se klesající potřebou pohonu čtyř kol. V současné době už podle dat ICCT procentuálně více „čtyřkolek“ najdeme v kategorii luxusních aut, ve které se to týká zhruba 65% aut.
Více SUV na českých silnicích budeme potkávat i díky strategii mladoboleslavské Škody, která je v tuzemsku nejsilnějším hráčem. Češi jsou vyjimeční svou oblibou kombíků, ale očekávám, že podíl SUV bude čím dál významnější. I díky tomu, že Škoda s modelem Kamiq uvedla už třetí model této kategorie a prodeje kodiaqu a karoqu neustále stoupají. Modely Kodiaq a Karoq v první polovině roku uzavíraly Top 5 v počtu registrovaných vozidel s 8450 registrovanými vozy.
.« Fabia slaví dvě dekády, ojetých je u nás ke koupi 7000 kusů tří generací Blíží se povinné přezutí letních pneumatik na zimní »