1567754736-ford-mustang-shelby-gt500-2007-1600-30

Protihlukový radar umí sám poslat pokutu. Už zkoušejí první kusy

9. 9. 2019 • Novinky

Hluk upravených či starých aut a motorek s děravými výfuky nedá zákonodárcům spát. Nyní se s nimi pustil do boje radar snímající hlučnost provozu. Zdroj hluku bezpečně identifikuje, vyfotí a přes integrovaný systém automaticky pošle pokutu. Zatím ho mají jen Francouzi, pokud se osvědčí, radary chtějí “zajistit” celou Evropu.

S nadměrným hlukem aut, různých čtyřkolek a motorek dnes už nebojují jen centra velkoměst, ale i vzdálené regiony a venkovské oblasti zemí. Po Angličanech se nyní pustili do boje s hlukem i Francouzi. Jdou na to však podstatně důkladněji a celý systém chtějí zautomatizovat. Začali s rozmisťováním prvních speciálních senzorů snímajících hluk i obraz.

“Nadměrný hluk je prokletím současného moderního způsobu života. Je velkým zdravotním problémem, který lidem ubližuje více než pasivní kouření,” řekl Didier Gonzales, starosta pařížské čtvrti Val de Marne. Zajímavé je, že tentýž pán je zároveň i ředitelem neziskové organizace Bruitparif, která nové radary inicializovala a zároveň se stará o snižování hluku ve městech.

První získané poznatky ukazují, že systém pracuje spolehlivě a údaje zaznamenává s potřebnou přesností. Poradí si dokonce i se skupinou za sebou jedoucích vozidel, z nichž je nadměrně hlučné jen jedno. Podle společnosti Bruiparif už vyladili software i pro případ kontroly rychlé kolony motorkářů. Radar vyhodnocuje situaci nejen pomocí grafu, ale i fotografií, na níž se za zobrazeným dopravním prostředkem vykreslují tečky určité velikosti a zabarvení. Právě jejich tvar a barva následně určují výsledný hluk a zároveň identifikují přesný zdroj hluku. Mikrofony zaznamenávají hluk každou desetinu sekundy, jak však přiznávají i samotní tvůrci, stále mají na radarech co vylepšovat. Jejich nejbližší úkolem je zlepšit radar natolik, aby byl schopen monitorovat hluk v 360˚ úhlu a byl schopen přesně fotit evidenční čísla vozidel. Neprozradili, v jakém stádiu se přesně nacházejí, zkušební dvouletý provoz jim však údajně postačí k tomu, aby systém monitorování hluku doladili k dokonalosti a legislativou vyžadované spolehlivosti.

Zapracovat chtějí i na designu zařízení a vizuálním upozorněni na jeho přítomnost. Radary by totiž měly sloužit i jako prevence a v místech, kde budou umístěny by měl řidiči snažit jezdit plynule a co nejtišeji.

Systém monitorování hluku a zejména automatické rozesílání pokut za nadměrnou hlučnost zatím nemá oporu v zákoně. Francouzi však slíbili, že ještě tento rok určí maximální úrovně “legálních” zvuků a stihnou vše zapracovat do legislativy potřebné pro automatizované systémy. Úrovně nadměrné hlučnosti sice mají v zákoně zakomponované už dnes, ale jejich reálná kontrola v terénu je téměř nemožná. A to chtějí změnit.

Momentálně mají Francouzi v zkušebním provozu 40 zvukových radarů, většina z nich však zatím monitoruje hluk ve městě (u nočních podniků, velkých administrativních budovách apod.). Pokud se však radary osvědčí i v provozu a vše odsouhlasí i zákonodárci, nebude nic bránit jejich výraznějšímu rozšíření podél silnic. Podobný nápad už zkoušejí i v Anglii a myšlenka kontroly hlučnosti se zamlouvá i samotné Evropské unii. Ta už svého času vydala evropskou směrnici 2002/49 EC (z 25. června 2002) zabývající se posuzováním a řízením environmentálního hluku a jeho dopadů na okolí (její mezní hodnoty se upravují každých 5 let). Je tedy reálně možné, že se v případě úspěchu podobných zařízení nakonec dočkají i ostatní evropské země.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz