První jízda: Škoda Kamiq. Jízdní překvapení
Domácí automobilka právě představila vůz, který má zaděláno na obří úspěch. Je to v pořadí již třetí SUV značky a úplně první škodovka, která se vymezuje designem proti zbytku nabídky. Vůz mě překvapil i jinak, ale o tom až později.
Tak či onak, je to právě vzhled, který upoutá jako první a podle reakcí napříč veřejností bude nejdiskutovanějším aspektem celého vozu. Kamiq se vám buď líbí nebo ne, nic mezi. Na poměry značky je vůz velmi ostře a odvážně tvarován. Jako první model značky má dělené LED přední světlomety se světlem pro denní svícení umístěným nad hlavním světlometem. Ve full LED variantě světel je vůz vybaven předními a zadními dynamickými směrovými světly. Panoramatická střecha je nabízena na přání. Na pátých dveřích má Kamiq stejně jako všechny nové modely značky namísto loga nápis ŠKODA.
Za sebe musím konstatovat, že se rozhodně jedná o nejzajímavěji vypadající škodovku za dlouhou dobu. Jestliže jste v minulosti těžko rozeznávali Rapid od Octavie, Kamiq identifikujete hned. Ve Francii otáčel krky místních obyvatel a věřím, že u nás to bude ještě větší paráda.
Kamiq je pro lidi, kteří by si normálně koupili Fabii nebo Fabii kombi, klidně i Scalu, ale potřebují vyšší auto. Novinka k tomu přidává větší světlou výšku a vnitřní prostornost než všechny zmíněné modely. Co na tom, že nemůže mít pohon 4×4, to nemá většina malých crossoverů. Některé značky jej nenabízí dokonce ani u opravdu velkých SUV.
Interiér je totožný s modelem Scala, ze kterého vůz technicky vychází. Kamiq nabízí virtuální kokpit, nový palubní systém v podobě tabletu na vrcholu palubní desky a moderní konektivitu včetně asistenčních systémů. Vůz je již tradičně velmi praktický a uvnitř nabízí bezkonkurenční prostor pro posádku. Pochvalu si zaslouží i sedadla, která disponují překvapujícím bočním vedením a pohodlím. Středový tunel s řadící pákou už není utopen dole, ale parádně dostupný. Příjemnou atmosféru interiéru dodává ambientní osvětlení, teplé odstíny barev a barevné kontrastní obšití potahů sedadel. Tady najdeme i jeden zásadní rozdíl oproti Scale. Kamiq si můžete dopřát s plně koženým interiérem. To na jeden z nejlevnějších modelů značky jde, co říkáte?
Virtuální Kokpit, který je dostupný na přání, má displej o velikosti 10,25“. Jedná se o největší displej v rámci třídy kompaktních crossoverů. Infotainment systémy třetí generace na bázi řady MIB mají úhlopříčku o velikosti od 6,5“ do 9,2“. Díky zabudované kartě eSIM s připojením LTE je vůz vždy online. Prostor pro hlavu cestujících na zadních sedadlech 1 003 mm, šířka ve výšce loktů 1 425 mm a prostor před koleny 73 mm patří k nejlepším hodnotám ve třídě. Základní objem zavazadlového prostoru má 400 l. Sklopením zadních sedadel (dělených v poměru 60:40) se středovou loketní opěrkou, která je nabízena na přání, jej lze zvětšit na 1 395 l. Sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, které je nabízeno na přání, umožňuje přepravu objemných předmětů až do délky 2 447 mm. Promyšlené odkládací prostory v interiéru nabízí dalších 26 l.
Ani Kamiq nezapomněl na tolik typické „simply clever“ prvky. Poprvé je ve třídě městských SUV na přání nabízena ochrana hrany dveří, která se automaticky vysune po otevření dveří. Dostupné jsou také elektricky ovládané páté dveře s funkcí Tip-To-Close a mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení. Součástí standardní výbavy vozu je odnímatelná LED svítilna v zavazadlovém prostoru. Dalšími Simply Clever prvky jsou integrovaný trychtýř v uzávěru nádržky ostřikovačů čelního skla, škrabka na led ve víčku palivové nádrže s měřítkem pro kontrolní měření hloubky dezénu pneumatik a schránka na deštník ve dveřích řidiče (včetně deštníku).
Vrcholnou motorizaci tvoří motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a maximálním točivém momentu 250 Nm. Zvláštností tohoto motoru je aktivní řízení válců (ACT), které v případě malé zátěže automaticky vypíná oba prostřední válce, což řidič téměř nepostřehne, a snižuje tak spotřebu. Tento čtyřválcový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Ostatní benzinové motory jsou tříválcové a mají objem 1,0 l. Základní motor 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) přenáší hnací sílu přes manuální pětistupňovou převodovku. Motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW (115 k) je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Všechny benzinové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic.
Čtyřválcový naftový motor 1,6 TDI má výkon 85 kW (115 k) a nabízí točivý moment 250 Nm. Díky standardně dodávanému systému SCR se vstřikováním AdBlue a filtru pevných částic splňuje tento motor emisní normu Euro 6d-TEMP. Úsporný vznětový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou. Na přání je k dispozici automatická sedmistupňová převodovka DSG. Objem palivové nádrže u těchto tří benzinových motorů a u motoru TDI činí 50 litrů. Nejekologičtější variantou vozu je motor 1,0 G TEC o výkonu 66 kW (90 k), který bude následovat v průběhu roku 2019.
Všechny motory splňují emisní normu Euro 6d TEMP. Nově vyvinutý podvozek vozu nabízí o 39 mm větší světlou výšku v porovnání s vozem Scala. Kamiq může být na přání vybaven systémem Sport Chassis Control se sportovním, o 10 mm nižším podvozkem. Řidič může přepínat režimy Normal a Sport pomocí volby jízdního režimu Driving Mode Select.
Kamiq postavený na platformě MQB A0 koncernu Volkswagen, nabízí velmi vysokou úroveň bezpečnosti. Je standardně vybaven devíti airbagy včetně kolenního airbagu řidiče a zadních bočních airbagů. Nabízí také nejmodernější asistenční systémy a velkorysý prostor v interiéru. Délka vozu činí 4 241 mm, šířka 1 793 mm a výška 1 553 mm (včetně střešního nosiče). Téměř 80 % karoserie je tvořeno vysokopevnostní a zatepla tvářenou ocelí. Přední světlomety a zadní svítilny s LED technologií jsou součástí výbavového stupně Ambition. Bi-LED varianta předních světlometů s funkcí adaptivního svícení a přední a zadní dynamická směrová světla jsou součástí výbavového stupně Style. Asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu (Lane Assist), Front Assist včetně funkce nouzové brzdy a prediktivní ochrany chodců a multikolizní brzda jsou součástí standardní výbavy.
Jízdní překvapení
Osobně považuji za největší mezigenerační změnu použití nové platformy MQB A0. Tu používá třeba nejnovější Audi A1 nebo VW Polo. Nevnímejte však takovou platformu jako limitující, právě naopak. Moduly lze různě kombinovat a dosáhnout tak požadované velikosti vozidla. Právě tato podvozková platforma pasuje Kamiq do teritoria velmi vyspěle jezdících vozů a to i v rámci značky. Shodou okolností jsem týden před jízdní premiérou této novinky jezdil sesterským VW T-Cross, který mě příliš nenadchl. Stručně řeknu jen, že nebyl komfortní, poskakoval a nejezdil moc dobře.
Oba vozy sdílí stejnou platformu, a tak jsem se obával, že Kamiq bude jezdit podobně, ale opak je pravdou. I přes svou menší cenu jezdí lépe a má působivější interiér. Nevím, jak to Mladá Boleslav u VW protlačila, ale povedlo se jim postavit lepší auto.
Podvozek totiž ideálně kombinuje pohodlí a agilní jízdní vlastnosti. Jako první jsem si k jízdě vzal litrovou 1.0 TSI v silnější specifikaci a vyrazil do alsaských hor plných průsmyku a krásných silnic. Jízdní premiéra totiž probíhala na hranici Švýcarska a Francie. Auto obouvalo osmnáctky a kvalita povrchu silnice byla velmi střídavá. Kamiq potěšil filtrací nerovností a udržováním kontaktu kol s vozovkou. Absolutně neodskakuje. Také odhlučnění valivého a aerodynamického hluku je vynikající.
V horských esíčkách a vracečkách mě překvapila ochota stáčet se do oblouku, čemuž já říkám “jít za volantem”. To Kamiq na obyčejný crossover plní až překvapivě dobře. Vůz je navíc dlouho neutrální a nedotáčivost přijde opravdu pozdě. Pokud zvolníte a budete se kochat krajinou nebo proplouvat městy, Kamiq potěší kultivovaností, odhlučněním a velmi nízkou spotřebou kolem 5 litrů. Pobyt v moderním a kvalitním interiéru si bude užívat, stejně jako sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Vypadají perfektně a jsou pohodlná. Výkon tříválce je dostačující, žádný trhač asfaltu to není, ale rozhodně ničím neurazí.
Škodě se u modelu Kamiq podařilo najít ideální kompromis vyvážení jízdních vlastností a na crossover této kategorie jezdí až nečekaně dobře. Zmíním ještě několik zajímavostí – rozvor je delší než u modelu Karoq a uvnitř má tedy více místa. Za to vděčí modernější platformě. Můžete mít plně kožený interiér a plasty na palubní desce jsou kvalitní a velká část je měkčená. Dražší T-Cross uvnitř vypadal dost chudě a nekvalitně. Opět mě to přivádí k myšlence, jak to Škodovka dokázala.
Shrnu-li první jízdnídojmy, tak musím konstatovat, že se novinka opravdu povedla a minusy se hledají velmi těžce. Jako auto na každý den dělá vše správně a navíc umí překvapit výborným podvozkem. Spousta prostoru a kvalitní interiér je také pádným argumentem. Na naše cesty jsou vozy Škoda navíc odladěny jednoduše nejlépe z celého koncernu VW. Více si povíme po klasických týdenních testech.
« Hitem léta v autobazarech je Škoda Rapid: už se nevyrábí a lidé tuší, že bude nedostatková Pojišťovny zdražují povinné ručení. Dotkne se to i vás? »