Jak probíhá ekologická likvidace vozidel
Česká republika patří v třídění odpadů k nejúspěšnějším zemím. Třídíme zodpovědně, a to zejména papír, plast a sklo, nicméně nejspíš jste si všimli, že po městech postupně přibývají i další kontejnery. Vždycky je ovšem co zlepšovat. Životní prostředí velmi znečišťují například vraky starých aut, přesto jich různě po republice stojí ne zrovna málo.
Automobil obsahuje spoustu různých materiálů – kov, plast, gumu apod., které je vhodné samostatně vytřídit. Hlavně se v něm ale skrývá dost kapalin, jež je úplně nezodpovědné jen tak nechat vytéct. Zákon navíc ukládá majiteli vozidla povinnost nechat provést ekologickou likvidaci, než jej odhlásí. Ostatně vozidlo vám z registru vymažou až tehdy, když jim přinesete doklad o ekologické likvidaci.
Ekologická likvidace je pro vás bez starostí
Ekologická likvidace neznamená vůbec žádné starosti navíc. Stačí zvednout telefon, domluvit si termín a auto přivézt. Někdy vám v rámci likvidace zdarma nabídnou i odvoz auta. Je potřeba předložit velký technický průkaz a nějaký doklad totožnosti (občanský průkaz, pas či řidičský průkaz). Pak pro vás starosti končí. Po celém procesu dostanete zpět poznávací značky a doklad o ekologické likvidaci, s nímž pak můžete požádat o odepsání vozidla. Nejspíš vás však aspoň trochu zajímá, co se vlastně s autem při ekologickém vrakování děje, že?
Největším nepřítelem přírody jsou kapaliny
V první řadě se z vozidla odčerpají veškeré kapaliny. Benzín a oleje by při neodborné likvidaci mohly výrazně uškodit životnímu prostředí. Následně přichází na řadu demontáž. Odmontuje se palubní deska, autobaterie, skla, motor a další části, dokud nezůstane pouze karoserie. Ta se pak rozřeže na menší části. Jednotlivé části se dále vytřídí nebo zlikvidují dle patřičného zákona.
Zajímavost: Některá vrakoviště se specializují pouze na určité značky aut. Například olomoucké Autovrakoviště Morava má autorizaci pro likvidaci aut značek Audi, Seat, BMW, Škoda, Volkswagen.
.« Test Kia Stinger GT 3,3 V6 AWD T-GDI. Němcům natruc Nejpodivnější vůz se třemi koly v testu: Polaris Slingshot »