Test SEAT Leon TGI Evo. Tento alternativní pohon umí jezdit za 1 korunu na kilometr
Poslední dobou čelíme rozvoji a silné propagaci elektromobility a přijde mi, že se dost zapomíná na další alternativní pohony, které jsou poměrně dost ekologické. Některé dokonce mnohem více než právě elektrifikace. Pokud zajdeme do hloubky a budeme brát v potaz, jakým způsobem se elektrika do aut vyrábí, nemluvě o samotných bateriích. Zcela na okraji stojí vodíkový pohon, ale takový vůz není předmětem tohoto testu. Je to CNG, tedy stlačený zemní plyn.
Tento pohon přitom patří mezi vůbec nejekologičtější a navíc má velmi dobrou dostupnost doplnění. V 1 kg CNG je obsaženo stejné množství energie jako ve dvou litrech LPG, 1,3 litru nafty nebo 1,5 litru benzinu.
Seat Leon TGI je sériový model upravený samotnou automobilkou. Žádná dílna nebo domácí kutil. Leon TGI pod kapotou ukrývá čtyřválec o objemu 1,5 litru s parametry 96 kW a 200 Nm. V rámci koncernu jej používá i Škoda ve své Octavii G-Tec a stejně tak obě další hlavní značky. Motor je přeplňovaný turbodmychadlem s variabilním nastavením lopatek a systém je nastavený tak, že dokud nejsou nádrže na CNG prázdné, spaluje plyn a poté automaticky přepne na rezervu v podobě devítilitrové nádrže na benzin. Písty s upravenými dny dostaly povrchovou úpravu s obsahem chromu a niklu, vyztužená sedla ventilů jsou odolnější vůči opotřebení a jejich nové umístění optimalizuje proudění směsi do centrální části spalovacího prostoru.
Vůz má hned čtyři nádrže, z toho tři na plyn. Dvě ze tří nádrží jsou vyrobeny u lehkého kompozitu, který je navíc vyztužen uhlíkovými vlákny. Celkem se do nádrží vejde 17,3 kg stlačeného zemního plynu, což znamená dojezd až 440 kilometrů. Dalších 140 kilometrů je možné ujet na rezervní benzínovou nádrž. Celkový dojezd je tak velmi slušný.
K projevu motoru mám sice jednu výhradu, ale ekonomika provozu je přímo dech beroucí. V kombinaci s manuální převodovkou trpí 1,5 TSI na prodlevu turbodmychadla a navíc má opožděnou reakci na plyn. Samotný zátah i zvukový projev napříč spektrem otáček je příjemný. Potěší vás už samotný fakt, že na doplnění plynových nádrží do plna potřebujete necelých 500 korun. Přesněji 413 Kč při ceně v době testování 25,50 za kg CNG. Už teď je jasné, že provoz tohoto auta se dá dostat pod 1 korunu na kilometr. Papírově. Jenže i reálně!
Přitom se nemusíte vůbec omezovat, nebo brzdit provoz. Rychlejší jízda kolem 150 km/h znamenala odběr 4,5 kg/100 km. To znamená náklady na palivo při takto svižném dálničním přesunu 1,14 Kč/km. Abyste se na stejnou hodnotu dostali s naftovým autem, muselo by si vystačit se spotřebou do 3,5 litru… Po městě jsem se dokázal pohybovat za 5,5 kg. Pokud budete jezdit převážně mimo města, dá se jezdit i za 3,5 kg. Neuvěřitelné.
Leon ST je přitom také velmi dobré a hezké auto. Oproti koncernovým kolegům trpí kvůli zastaralým interiérem, ale má to i své výhody. Pořád má ovladače klimatizace a audia kolečkem. Podvozek je sice méně komfortní než u Octavie, ale také daleko příjemnější z řidičského pohledu. Leon krásně zatáčí a drží stopu, nechybí mu ani hravost a výborná reakce na volant. Seat má v koncernu roli levné značky, ale také té sportovnější a jde to cítit z každého coulu auta.
Podvozek je naladěn opravdu fantasticky a na okresních silnicích se budete v tomto (ne)obyčejném kombíku také nečekaně bavit. Rychlejší nájezd do zatáčky zvládne Leon jako malý dezert. V opravdu velkých rychlostech se už Leon po přenesení váhy výrazně naklání, ale stopu stále drží, jakoby byl pro tuto jízdu přímo určen. Pokud ale v extrému přepísknete nájezdovou rychlost a dostaví se fyzikální zákony, zasáhne systém ESP a dokáže zachránit i téměř ztracenou situaci. Ani na rozbitější silnici plné nerovností se Leon ST nevzdává a poradí si i s těmito neduhy českých komunikací. Při rychlejší jízdě ale nemá rád příčné nerovnosti a dokáže se celý zavlnit jako břišní tanečnice. Jinak ale Leon neodskakuje a filtruje většinu nerovností a děr.
Brzdy jsou citlivé, ale jejich dávkovatelnost je jednoduchá a účinek skutečně nadprůměrný. Řízení jde hodně zlehka a nemá smysl v něm hledat žádnou komunikaci či zpětnou vazbu. Co se v Leonu opravdu povedlo, je řazení. Koncern VW prostě manuály umí a jinak tomu není ani v tady. Ukázkově přesné a lehké dráhy dosedají do svých drah ideálně a řazení najednou začne bavit i sportovně smýšlejícího řidiče. I když je Leon ST oproti hatchbacku delší o 27 centimetrů, ani ve městě neztratí svou hlavu. Parkování by nemělo činit nikomu žádný problém a vměstnávat se do zaplněného pruhu nebude také žádná obtíž. Vnější zpětná zrcátka však mohla být o krapet větší.
Co musím u Leonu dále pochválit, je praktičnost a především prostor v zavazadlovém prostoru. Papírově má sice Leon ST menší kufr, než Octavia Combi (587 vs. 610 litrů), ale osobní dojem by dal přednost kufru v “eSTéčku”. Na pohled je prostě větší, a to mi nikdo nevymluví. Převážet tak můžete skutečně velké věci a komu by nestačil samotný kufr, může ještě sklopit zadní sedadla. Vykouzlíte tím pádem takový prostor, za který by se nemusely stydět ani rodinné polododávky. Vpředu máte mimochodem dostatek místa kolem sebe a ani zadní pasažéři nebudou z hlediska prostoru nijak strádat.
Pokud si vyberete Leon 1.5 TGI Evo, vyjde ve výbavě Xcellence s manuální převodovkou na 524 900 Kč, s DSG na 617 900 Kč. Výbava FR pak v manuální verzi vyjde na 522 900 Kč a ve verzi DSG na 615 900 Kč. SEAT ovšem obě výbavové verze nabízí za akční ceny a to 509 900 Kč pro verzi s manuální převodovkou a 599 900 pro verzi s DSG.
V případě, že preferujete verzi kombi, tedy Leon ST, pak si pro model ve výbavě Xcellence a s manuální šestistupňovou převodovkou připravte 554 900 Kč, pro verzi s DSG 647 900 Kč. Výbava FR pak s manuálem vyjde na 552 900 Kč a s DSG na 645 900 Kč. Ovšem i v tomto případě SEAT nasadil akční ceny, které jsou pro obě výbavy totožné. Rozdíl je jen v druhu převodovky, kdy vůz s manuálem vyjde na 539 900 Kč a s DSG na 629 900 Kč.
Plusy
– Fantastická spotřeba paliva
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Převodovka
– Vzhled
Minusy
– Omezený přístup na zadní sedadla
– Prostor vzadu v podélném směru
– Zpožděná reakce motoru na plynový pedál
« Auto tajného agenta 007 je v dražbě včetně speciálního vybavení Test ojetiny Suzuki Vitara 1.6 VVT. Univerzál, který si na nic nehraje »