Test Škoda Kodiaq RS. Opravdu může být sportovní?
Asi málokteré auto vzbudilo za poslední dobou tolik diskuzí jako nejsilnější Kodiaq s přídomkem RS. Ponechme stranou zbytečné divadlo s rekordem na Nürburgringu a pojďme se na tento vůz podívat tou správnou optikou.
Kodiaq RS není sportovní a už z podstaty věci být nemůže, je to totiž velké SUV a takové auto má k tomu sportovnímu na míle daleko po všech směrech. Hmotnost, těžiště, velikost a i samotný naftový motor. Nicméně, RS je rozhodně tím nejlepším v rodině Kodiaq a pokud bych vůz této kategorie chtěl, nad jinou variantou bych vůbec nepřemýšlel. Takto mělo toto SUV fungovat od samého počátku.
Vrcholný model je poháněn nejsilnějším sériově vyráběným naftovým motorem v historii značky o výkonu 176 kW (240 koní) a maximální točivý moment 500 Nm. Mezi další prvenství patří i aktivní výfuk se systémem Dynamic Sound Boost, který zprostředkovává velmi emotivní zvuk. Není to o reproduktorech uvnitř vozu, ale venku a světe div se, nezní to vůbec špatně.
Základem výkonného motoru 2,0 TDI je dvoustupňové přeplňování dvěma turbodmychadly. Ta jsou zapojena za sebou a vzájemně se doplňují. První z nich, vysokotlaké turbodmychadlo, má malou turbínu, malé oběžné kolo turbíny a elektricky nastavitelné rozváděcí lopatky. Tento systém zaručuje rychlou odezvu motoru již při nízkých otáčkách. Druhé turbodmychadlo je nízkotlaké. Díky velké turbíně a velkému oběžnému kolu dosahuje při vysokých otáčkách výrazně vyššího plnicího tlaku až 3,8 barů. Dochází tak k velkému nárůstu výkonu motoru. Při nízkých otáčkách pracují turbodmychadla dvoustupňově. Nízkotlaké turbodmychadlo se stará o prvotní kompresi nasátého vzduchu, vysokotlaké turbodmychadlo zajišťuje hlavní kompresi. Při vysokých otáčkách motoru je jednostupňově zapojeno pouze nízkotlaké turbodmychadlo. Tento systém přeplňování zaručuje plynulý výkon s krátkou reakční dobou a vysokými maximálními hodnotami.
O variabilní přenos výkonu na všechna kola se stará automatická sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. Adaptivní podvozek DCC, který je také součástí standardní výbavy, automaticky upravuje nastavení tlumičů podle aktuálního stavu vozovky nebo terénu. Pátá generace elektronicky řízené lamelové spojky, která je kompaktnější a o 1,4 kg lehčí než dříve, přenáší v řádech milisekund hnací sílu variabilně na všechna čtyři kola v závislosti na aktuální jízdní situaci, která je snímána senzory. Systém dokáže připravit pohon všech kol i na situaci, která teprve nastane. Až 85 % točivého momentu může být přenášeno na jedno kolo. Při menší zátěži jsou poháněna pouze přední kola, což šetří palivo. Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS na obou nápravách navíc zabraňuje protáčení jednotlivých kol na stejné nápravě. Přibrzděním protáčejícího se kola přenáší více točivého momentu na druhé kolo s lepší trakcí.
Volba jízdního režimu Driving Mode Select nabízí řidiči režimy Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual a Snow s odpovídajícím elektronicky upraveným nastavením tlumičů. Řidič má rovněž k dispozici režim Offroad, který se aktivuje stisknutím tlačítka ve středové konzoli. V tomto režimu je do rychlosti 30 km/h k dispozici asistent při jízdě z kopce. ESC nabízí ve voze dva režimy. Systém umožňuje přepnutí do benevolentnějšího režimu Sport, který dovolí projet zatáčku lehkým smykem, pokud vyhodnotí, že má řidič vůz plně pod kontrolou.
Součástí standardní výbavy jsou i dvacetipalcová kola z lehké slitiny Xtreme, full LED světlomety a zadní skupinové svítilny. Sportovní vzhled vozu dokreslují vybrané prvky karoserie v lesklé černé barvě. Mimořádně bezpečnou a dynamickou jízdu zajišťuje standardně dodávané progresivní řízení. Vůz nabízí nejnovější infotainment a služby konektivity, wi-fi hotspot a umožňuje také přístup ke službám ŠKODA Connect.
Naživo Kodiaq RS vyhlíží robustně a mohutně, třeba i díky svalnatým blatníkům či výrazné přídi s velkou maskou chladiče a s klínovitými, do boků protaženými světlomety. Na druhou stranu to ale nepřehání, není zbytečně nabubřelý. Vypadá vlastně trochu jako přifouknutý kombík na vysokém podvozku. Někomu může vadit přílišná podoba verze RS a Sportline, které jsou de facto identické. Tak či onak, RS je rozhodně nejhezčí Kodiaq.
Uvnitř je to pak první moderní škodovka, která vypadá jinak a troufám si říci, že se velmi přiblížila prémiové třídě. Můžou za to poměrně kvalitně zvolené materiály, obrovský dekor palubní desky, líbivé vertikální výdechy klimatizace a “skleněný” display infoteinment systému. Ten ztratil veškerá hardware tlačítka a ovládá se plně dotykově. Tady mě překvapilo, jak rychle reaguje a jak krásnou nabízí grafiku včetně vysokého rozlišení. Navíc se nějak záhadně nešpiní. Vůbec poprvé je tento display umístěn na vrcholu palubní desky a nemusíte tak zrak odklánět dolů jako v případě jiných modelů.
A samozřejmě je prostorný, velmi prostorný. Vejde se do něj sedm cestujících a nabízí nespočet odkládacích prostorů. Zadní sedadla lze navíc posouvat v rozsahu až 18 centimetrů a mají také nezávisle sklopná opěradla, což dokáže příjemně zvýšit pohodlí cestujících. Zajímavou novinkou jsou také výsuvné chrániče hran dveří, které opravdu mohou zabránit nechtěnému otlučení dveří. Jde vlastně o kousek měkkého plastu, jenž se objeví po otevření dveří a bleskově překryje onu zmíněnou hranu.
RS nabízí zejména úžasná sedadla s hezkým designem a výborným vedením. Další odlišností je třeba prošívání červenou nití a několik emblémů. Jinak je vše, jako v jiných kodiacích. Potěší zejména bohatá standardní výbava. Osobně jsem se uvnitř Kodiaqu cítil velmi příjemně a interiér mě mile překvapil svou kvalitou a funkčností.
Jak tedy jezdí? Myslím, že to budeme mít podobně, ale já od vozidla kategorie SUV očekávám především komfort a klid. Chci abych se přepravil v co největší pohodě a pohodlí do práce, na chatu, na dovolenou… a především nechci, aby takové auto bylo jakkoli sportovní. To zní v kombinaci se znaky RS na kapotě divně, ale Kodiaq na to nakonec jde zcela správně.
Podvozek není přehnaně tuhý, ale naopak je excelentně pohodlný. Aktivní tlumiče vám navíc dovolí zvolit režim dle libosti, takže to své si musí najít každý. Nejpříjemnější je však samotné naladění podvozku, které umí popřít, že se jedná o rozměrné SUV. Kodiaq se v zatáčce sice nakloní, ale má famózní grip na přední nápravě, zakousne se a ochotně vykrouží oblouk. Přemýšlím, jestli jsem řídil podobně agilní SUV stejné velikosti, asi ne. Překvapilo mě, jak jde auto hbitě za volantem, jak se s chutí vrhá do zatáčky a zejména, jak krásně a bez odskoků v ní drží.
Přitom všem dokáže být komfortní a pohodlný při běžném jezdění. Ne, opravdu není sportovní, ale má nejlepší podvozek z modelové řady a rozhodně jezdí lépe než třeba Tiguan nebo SantaFé. Ve všech režimech.
Motor biTDI sportu také neholduje, ale nabízí nadprůměrnou dynamiku a příjemný zátah. Ve vyšších otáčkách mu dochází dech, ale to je pro naftové motory typické. Díky aktivnímu výfuku má i příjemný zvukový projev. Kodiaq RS je s touto jednotkou příjemně svižné auto s dobrou zásobou výkonu. Potěší i spotřeba, která se pohybuje kolem 7,5 litrů. Pokud za to vezmete, počítejte s odběrem kolem 10 litrů.
Výtky nemám ani k převodovce DSG, která necuká a řadí rychle a logicky. Navíc umí poslouchat i v manuálním režimu. Řízení je sice přeposilované, ale poměrně strmé, což umocňuje celkové vnímání agility auta. Ve všem ostatním je to Kodiaq, jak se sluší a patří. Tedy prostorné a kvalitní rodinné auto.
RS je tedy nejlepším Kodiaqem v nabídce a za vaše peníze dostanete velký kus auta s bohatou výbavou a opravdu skvělými univerzálními jízdními vlastnostmi. Problém je asi jen to jméno, nemít v názvu RS, nikdo by o jeho kvalitách nepochyboval. Ne, opravdu není sportovní, ale jezdí výborně!
Plusy
Velký vnitřní prostor
Perfektně odhlučněná kabina
Kvalitní zpracování interiéru
Minusy
Pouze průměrná dynamika
Vysoká spotřeba
Standardní podvozek není příliš pohodlný
Velmi nízko ukotvené sedáky ve třetí řadě
« Test Lexus ES 300h. Opravdu není pro každého Test Jaguar I-PACE HSE EV400 AWD. Aristokrat na baterky »