Prevenci čištěním klimatizace není radno podceňovat. Jde o zdraví
Zanešená klimatizace našeho auta je rájem pro nebezpečné mikroorganismy, nepříjemný zápach nevyjímaje. Ve výparníku klimatizace se totiž hromadí vlhkost, která je živnou půdou právě pro nejrůznější bakterie a plísně. Při spuštění klimatizace všechny tyto látky proudí do kabiny našeho vozu a my je nevědomky vdechujeme, což nám může způsobit zdravotní potíže. Chceme-li se těmto nepříjemným vlivům vyhnout, musíme klimatizaci čistit, a to alespoň dvakrát ročně: před začátkem sezony (jaro) a po konci sezony (podzim).
Nepříjemný zápach ve voze je známkou zanešeného výparníku
Základní údržba klimatizace, kterou hravě zvládneme sami, je dezinfekce výparníku a systému vnitřního rozvodu vzduchu. Ve výparníku dochází k ochlazování vzduchu, který ventilátor nasává z okolí. Cítíme-li ve voze zápach při zapnutí klimatizace, je to známka toho, že je výparník znečištěný. Zanešený výparník navíc snižuje účinnost klimatizace. Pořídíte-li si například čistič klimatizace ve spreji, čistě, rychle a jednoduše ho aplikujete přímo do ventilačních otvorů ve vozidle.
Dezinfekční spreje existují jako spreje, které se aplikují do ventilačního otvoru a jako spreje, které se pustí s tím, že si klimatizaci nastavíme na vnitřní okruh. Mají antibakteriální účinky, odstraní plísně i infekční viry. Zároveň předchází usazování mikroorganismů a eliminují jejich růst. S takovým přípravkem, který pořídíte v řádech stokorun, můžete provést údržbu klimatizace i sami. Pokud po aplikaci dezinfekčního spreje zápach ve vozidle přetrvává, je třeba celý proces po nějaké době zopakovat.
V kabině vozu může být až sedmkrát více škodlivých látek než ve venkovním okolí
Aby se nečistoty a pachy z venkovního okolí nedostaly do interiéru vozidla, je v systému klimatizace instalován tzv. kabinový (pylový) filtr. I kabinový filtr má dva druhy. Existují obyčejné papírové filtry i filtry s aktivním uhlím, které navíc zadržují i škodlivé plyny a pohlcují pachy. Je-li kabinový filtr zanesený nečistotami, vzduch ve vozidle nečistí, naopak šíří škodlivé látky uvnitř vozu, a ohrožuje tak všechny cestující,. Obecně se doporučuje výměna kabinového filtru alespoň jednou ročně, přičemž ale záleží na tom, v jak prašném provozu se pohybujete. Zanesený filtr jednoduše vyjměte a nainstalujete nový.
Nepodceňujte prevenci
Alespoň jednou ročně je třeba navštívit kvalitní autoservis, kde vám profesionálové provedou důkladné čištění všech součástí klimatizace a kontrolu množství chladiva a oleje v systému. Protože v systému klimatizace může docházet k samovolnému úniku chladiva, je třeba si nechat klimatizaci v servisu odborně zkontrolovat. Únik chladiva snižuje účinnost funkce chlazení, a pokud by se tato prevence zanedbala, hrozí poškození kompresoru a jeho oprava je velmi nákladná.
Velmi účinným způsobem čištění klimatizace je ozonmaker – zařízení, které vytváří ozon (tento typ se používá i ve zdravotnictví). Čistí a odstraňuje zápach organického i neorganického původu v kabinách vozů. Ozon ničí bakterie, viry, plísně a jiné organismy, dále zápachy způsobené chemickou reakcí plastů, koberců, izolací, barev a laku. Nositele zápachu likviduje (nepřekrývá).
Ozon se vyznačuje výjimečně silnými oxidačními a dezinfekčními schopnostmi a proniká do všech koutů a skulin i do pórů materiálu. Při jeho použití není zapotřebí žádných dalších náplní.
« BMW představilo řadu 3 Touring. Může mít šestiválec a 374 koní Test ojetiny Infiniti M35h. Skvělý sedan, který v Česku neuspěl »