Lexus omladil model RX
Automobilka Lexus odhalila nové prémiové SUV s označením RX, přinášející evoluční změny tohoto klíčového modelu značky. Model při svém prvním uvedení v roce 1998 pomáhal zakládat segment prémiových SUV. Prodeje nového RX by měly být zahájeny na podzim roku 2019.
Karoserie nového RX si zachovala svůj výrazný a sportovní vzhled. Úpravou charakteristické křivky po celé šířce vozu se podařilo RX propůjčit konzistentní vnější podobu. Výsledkem je elegantní a současně sportovní exteriér v souladu s novým designovým jazykem značky Lexus.
RX svým jízdním charakterem staví na atraktivních jízdních schopnostech, které kráčejí ve šlépějích vlajkového kupé LC, resp. vlajkového sedanu LS. Konstruktéři totiž znovu detailně prozkoumali každou část vozu a vylepšili tuhost karoserie i soustavy zavěšení kol a použili nové tlumiče a systém řízení brzd. Výsledkem těchto snah je vůz poskytující příkladnou zpětnou vazbu a precizní ovladatelnost, dovolující majiteli přesně sledovat zamýšlenou trajektorii jízdy.
Nové RX je kromě toho vybaveno celosvětově prvním systémem adaptivního ovládání dálkových světel (AHS) typu BladeScan a nejnovější generací bezpečnostního paketu Lexus Safety System+.
Exteriér
– Nově tvarované přední i zadní nárazníky hladce navazují na charakteristické boční křivky a ještě více akcentují dynamické vzezření RX.
– Optické napojení prahů dveří v přímé lince se spodní částí předního nárazníku evokuje pocit vyšší pevnosti a stability.
– Návrháři propojili spodní část nárazníku ze zadními blatníky, které splývají s grafikou okna ve spodní partii zadního sloupku s cílem vytvořit mimořádně elegantní a nápadnou záď.
– Dále se zviditelněním některých komponent, např. tlumiče výfuku a krytu spodku vozu, zdůraznila šířka vozidla; RX při pohledu zezadu tak působí o něco sportovněji a agresivněji.
– Charakteristická maska chladiče Lexus používá upravený rastr se vzorem písmene L a nové orámování, které navazuje na boky předních nárazníků ve prospěch harmonického profilu.
– Nové štíhlé světlomety dodávají přední partii špetku ostrosti, která dříve chyběla. Sdružená koncová světla používají motiv ve tvaru písmene L.
Interiér
– Třetí řada sedadel RX L nyní nabízí dvě různé polohy sezení. Nové uspořádání skýtá ještě více prostoru pro nohy, pokud si to aktuální situace žádá.
– Sedadla v druhé řadě RX L byla přebudována na dvojici samostatných sedadel, tedy nezávislé levé a pravé sedadlo, což cestujícím ve třetí řadě přineslo o 95 mm místa pro nohy navíc a napomohlo vytvořit prostornou a pohodlnou kabinu pro všechny zadní cestující na palubě RX.
Jednou ze změn nového RX jsou vylepšení přispívající k potěšení z jízdy díky úpravám podvozku a vyšší tuhosti karoserie. Hlavní konstruktér Takeaki Kato z automobilky Lexus byl odhodlán nabídnout majitelům vozu vysoký požitek z jízdy prostřednictvím agilního jízdního chování a větší radosti z řízení; k dosažení uvedeného cíle pak tým konstruktérů úzce spolupracoval s týmem technologie výroby.
V rámci celého vozidla se v široké míře uplatnila technologie spojování laserem s housenkovými svary (LSW) a bodového svařování, společně s intenzivnějším využitím vysokopevnostních lepidel (strategicky umístěné spoje o celkové délce 4,2 m). To společně se zvýšením tuhosti stabilizátorů (nyní jsou duté a o 1 mm širší) a vyšší tuhosti nábojů kol přineslo bezprostřednější odezvu na pokyny od volantu.
Nové RX nabízí aktivní asistent zatáčení (ACA), jenž potlačuje nedotáčivost při sešlápnutí plynového pedálu uprostřed zatáčky; zároveň byl výrazně lépe odladěn elektrický posilovač řízení. To dohromady přineslo věrnou a lineární zpětnou vazbu od řízení, aby řidič RX mohl přesně sledovat zamýšlenou jízdní stopu za jakýchkoli podmínek.
Přepracované tlumiče RX jsou nyní vybaveny novým zařízením FCD pro regulaci třecích sil (Friction Control Device), které opět potlačuje vysokofrekvenční vibrace vlivem menších nedokonalostí povrchu vozovky. Součástí konstrukce tlumičů je pryž, která omezuje vysokofrekvenční vibrace, které by se samotným tlakem oleje odfiltrovat nepodařilo. Tlumiče rovněž umožňují RX projíždět zatáčky s menšími náklony a s mimořádně dobrou odezvou.
Lexus je technologickým průkopníkem na poli automobilových světel a byl vůbec prvním výrobcem, jenž vybavil svá vozidla LED světlomety a systémem adaptivních dálkových světel (AHS) ke zvýšení bezpečnosti v dopravě s protijedoucími vozidly. Pro nové RX opět Lexus představuje celosvětovou novinku v podobě systému AHS typu BladeScan.
Světelné paprsky z LED zdroje dopadají na dvojici rychle rotujících zrcadel ve tvaru čepele a světlo se následně přenáší na sklo světlometu k osvětlení vozovky vpředu. Světlo se na pohled nijak nepohybuje, neboť systém AHS typu BladeScan přesně reguluje distribuci světla tak, že synchronizuje otáčení zrcadel se zapínáním a vypínáním LED světlometů. Jelikož lze pokrytí dálkových světel snáze rozšířit, systém osvětluje i ta místa, která by bylo obtížné běžnými dálkovými světly zasáhnout (například oblast krajnice).
Systém dále řidiči umožňuje mnohem dříve spatřit chodce a dopravní značky, a to bez oslňování řidičů vozidel jedoucích vpředu ve stejném pruhu i řidičů protijedoucích vozů. Rozpoznávání chodců v noci po vylepšení funguje na vzdálenost až 56 metrů před vozidlem (u předchozího systému 32 metrů).
« Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D. Ke koncernu zády Velký přehled cen pohonných hmot v zemích EU »