Vybrali jsme nejlépe znějící auta tohoto milénia
Zvuk motoru a výfuku u sportovního auta je jednou z nedílných součástí charakteru tohoto stroje. A proto mají sportovní auta většinou dobrý a patřičně řízný zvuk. Jenomže…
Moderní přeplňování daný charakter výrazně kazí, a moderní supersporty a hypersport už proto přestávají znít tak, aby v mužích opět probouzeli ty malé kluky s širokými úsměvy na tváři a prsty v uších. Vybrali jsme proto pětici automobilů, jimž tato technologie zůstala zapovězena, ovšem které právě díky tomu znějí tak, jak to všichni milujeme. Stroje jsou v žebříčku seřazeny podle svého věku.
Porsche Carrera GT
Poslední opravdu mechanický hypersport od Porsche je v našem výčtu spolehlivě nejstarší. Představen veřejnosti byl totiž na autosalonu v Ženevě už před dlouhými 16 lety. Carrera GT však za tu dobu absolutně nezestárla a její majestát se spíše naopak ještě zvedl. Dnes za ni proto dáte horentní sumu, která bez obtíží atakuje 20 milionů korun. A zvuk? Mnozí tvrdí, že ve vysokých otáčkách zní 5.7litrový desetiválec Carrery GT jako formule. V jejím projevu se však prolínají líbezné pištivé tóny spolu s desetiválcovým mrumláním, které naživo člověka doslova hladí po duši. Jen kdyby vás těch 612 koní nechtělo neustále zabít.
Lexus LFA
Toto je bez nádsázky jedno z nejlepších sportovních aut světa. Jeho technika má vzhledem ke stejným tvůrcům mnoho společného s tehdejší F1 a jízdní vlastnosti se až nápadně podobají čirému závodnímu stroji. LFA ukrývá ve svých útrobách relativně malý desetiválec s objemem 4.8 litru, který však dává krásných 571 atmosferických koní. Díky tomu není LFA úplně těžké, což ostatně dokládají také hodnoty zrychlení. Stovka za 3,7 sekundy a dvoustovka za lehce přes 11 vteřin. Tomu se v dnešním světě ledacos vyrovná. Jenomže zvuku ukřičeného japonského desetiválce, tomu ne. Tomu absolutně ne! Když LFA slyšíte naživo jet kolem, okamžitě vám naskočí husí kůže a bradu si odřete o chodník. Je to zkrátka neskutečný zážitek, na který petrolhead do smrti nezapomene.
Lamborghini Aventador SV
Dvanáctiválcový býk z Itálie je pověstný svým nekompromisním řevem. Varianta SV však ještě přilévá benzín do ohně a když tohle auto kolem vás jede, stačí jenom pomalu, téměř neslyšíte vlastního slova. Tóny linoucí se z útrob 6.5litrového motoru možná nejsou úplně slušné, je ale pravdou, že není těžké jim propadnout. Verze SV s výkonem 750 koní má navíc ještě upravené výfukové potrubí, které celému projevu nasazuje pomyslnou korunu. No zkrátka šílenost nad šílenost, která by nikomu jinému než Lamborghini neprošla. I tak si ale Aventador SV právem zasluhuje místo v našem žebříčku.
Porsche GT3 RS 991.2
Dva desetiválce, dvanáctiválec a najednou téměř poloviční motor? Správně, Porsche totiž postavilo plochý šestiválcový klenot s objemem 4.0 litru, který v podstatě nemá obdoby. A udělalo to fikaně. Umístilo jej do jednoho z nejlepších supersportů planety, takže když GT3 RS slyšíte jet, většinou to není pomalu. A o to lépe. Tenhle motor totiž až totiž těsně před v 9 tisíci otáčkami dává 500 koní a jeho zvuk se mění z velkoobjemového hučení, přes masitý střed až po mechanický klapot kopyt všech koní těsně před omezovačem. A i když je GT3 RS spolehlivě nejméně drahým a také nejméně vzácným strojem z dnešního výčtu, je zkrátka nezapomenutelným zážitkem ho slyšet.
Apollo Intensa Emocione
Divíte se, že v našem výčtu není žádné Ferrari? Ale je. Jen se tu mírně řečeno tak trochu schovává. Německá společnost Apollo si totiž vzala dvanáctiválcovou jednotku Ferrari s objemem 6.3 litru a Italům doslova předvedla, co šíleného s ní jde ještě udělat. Jejich auto s upraveným motorem má proto hned 780 koní (pozor!) na 1250 kilogramů jezdící váhy. To znamená, že tento atmosferický hypersport potřebuje ke zrychlení z 0-100 km/h méně než 2,7 sekundy, a aby vlivem muší hmotnosti nevylétl ze silnice, generují jeho obrovská křídla při rychlosti 300 km/h přítlak 1350 kilogramů. Takže by vlastně touto rychlostí mohlo jezdit i po stropě! A jak je to se zvukem? No… Těžko se to popisuje. Je to jako kdybyste si Ferrari F12 TDF dvakrát zesílili, místo tlumičů do výfuku mu dali rezonátori a kompletně ho vykuchali. Nádherná šílenost, která plive, prská, křičí a jde z ní respekt každým coulem. Mimochodem německé Apollo rádo jezdí testovat i na okruh do Mostu, takže třeba jednou…
.« Kia Stinger GTS má 365 koní a driftovací režim Auto jako skvělá investice? S těmito vozy nemůžete šlápnout vedle »