Test Audi Q3 35 TDI. Drahý špás
Audi je v segmentu SUV nebývale aktivní již od roku 2005, kdy představili svůj první vůz této kategorie, Q7. Auto byl trhák. O luxusního arogantního obra byl velký zájem, a tak se v Audi rozhodli rozšířit sérii Q až jim málem došla čísla. Jako jedna z posledních se přidala Q3, které se snažila vmáčknout pompéznost větší sestry do menších rozměrů a úplně to nevyšlo. Auto působilo lehce nakynutě, trochu jako knedlík na kolech. Nová generace chce napravit všechny chyby a mění se od základu.
O designu jenom v dobrém, že? Ale u nové Q3 to ani nejde jinak. Malý crossover z Ingolstadtu vypadá prostě senzačně. Možná za to může příplatková barva “Turbo” (jednou bych si vážně přál být na meetingu kreativců, kteří mají za úkol vymýšlet názvy jednotlivých příplatků), která je prostě skvělá. Je výrazná, je hravá, je neokoukaná – prostě taková, jaká na městském vozítku má být. Svůj podíl na tom také nese S-line paket, který přidává na agresi, ale tím hlavním důvodem jsou promyšlené vyvážené tvary.
Pro Audi tradiční obří single frame maska s tenkými světly, nebývale malé boční prosklení a absence oplastování (konečně crossover bez tohoto zbytečného prvku) vytváří dojem spíš nějakého alternativního hatchbacku, než SUV, a mně se to prostě líbí. Skvělým detailem je také linka táhnoucí se přes celý bok, která rozbijí masu plechu na dveřích a zvýrazňuje blatníky. Designéři odvedli skvělou práci a nová Q3 působí vyváženě a nikde nebojuje s přebytky hmoty. No, u málokterého crossoveru se mi takhle zapalují lýtka.
Uvnitř se hraje na stejnou notu a všemu vládne geometrie. Audi se vzdala svých oblých tvarů a já tuhle změnu vítám. Od madel dveří, přes kliky, až po výdechy klimatizace se zde opakují ostré hrany. Zpracování je na té nejvyšší úrovni a ergonomie příkladná. Kam oko i ruka dosáhne, vidíte jen prvotřídní slícování a pečlivě volené materiály. Interiéry Audi vždy platily za výborné a tady tomu není jinak. Oproti dražším sestrám se Q3 v nové generaci nedočkala dvou displejů a ovládání klimatizace zůstalo manuální, což s povděkem přijímám.
Virtuální displej tepelného komfortu je sice neuvěřitelně efektní a na Instagramu vypadá skvěle, ale jeho ergonimie zdaleka nedosahuje kvalit osvědčeného řešení. Nad konzolí klimatizace se nachází hlavní displej infotainmentu, který má krásné barvy i rozlišení – bohužel je nemožné ho udržet čistý déle než několik sekund. Systém samotný je ale opravdu komplexní a rychlý, jeho ovládní je navíc intuitivní – skvělá práce. K dokonalosti chybí už jen umístění o malinko výš.
Displej se topí hodně nízko a odvádí pozornost od řízení. Naštěstí je tu záchrana v podobě virtuálního cockpitu, který našel své místo v kapličce přístrojů a v naprosté většině případů si vystačíte s ním. Vlastně se mi chce říct, že by to mohl být klidně jediný displej v celém autě. Jeho rozlišení je neuvěřitelně jemné a ovládání geniálně jednoduché, všechny informace jsou podávány přehledně a logicky. Virtuální cockpit zkrátka stále patří na špičku virtuálních kapliček přístrojů.
Nová Q3 chce take nabídnout daleko lepší prostor pro posádku, a tak narostla téměř o deset centimetrů. Poznat je to především na zadních sedadlech, kde mám “za sebou” před koleny ještě slušnou rezervu, a v kufru, který v základu nabídne slušných 530 litrů. Jediným nepochopitelným řešením jsou kapsy po stranách zadích sedadel, které ubírají každé sedačce asi pět centimetrů na šířku. Bohužel jsou úzké a mělké, takže téměř nepoužitelné. Nerozumím, co vedlo k tomuto rozhodnutí, když kapsy ve dveřích poskytují dostatek odkládacího prostoru.
Výsledkem jsou tak poměrně uzká zadní sedadla s téměř nepoužitelným pátým místem uprostřed. Pojďme ale dopředu – tady je vše v pořádku. Sportovní sedadla S-line skvěle drží tělo (byť jsou na dlouhé cestování poměrně tvrdá) a pozice za volantem je výborná. Sedí se nízko, volant si mohu hezky přitáhnout k tělu a mám skvělý výhled ven. Horko těžko vzpomínám na nějaký crossover, který by nabídl podobně doprou pozici. Jen volant bych raději volil kulatý (je možnost si jej navolit ve výbavě). Sploštělý volat podobný tomu z R8 sice daleko víc sedí do geometricky řešeného interiéru a je mnohem stylovější, ale například při parkování je sploštělá dolní část jako osina v z… patě.
Pod kapotou se v mém případě ukrýval základní dieselový motor s označením 35 TDI, které označuje čtyřválcový dvoulitr o výkonu 110 kW a 340 Nm. Šlo o varintu s pohonem pouze předních kol a dvojspojkovým automatem. Motor je sice základní, ale že by mu chyběl výkon říct určitě nemůžu. Vzhledem k určení auta mi přišel dostatečný a neměl bych potřebu připlácet si za výkonnější variantu. Jediné, s čím jsem trochu bojoval, byl projev motoru.
Starší varinty dvoulitru se projevolaly příjmenou pružností a slušným zátahem od velice nízkých otáček, ale aktuální varianta šikanovaná nejnovější WLTP normou ztratila na svém charakteru. Motor nemá pod 1700 otáček vůbec chuť do života a i po překročení této hranice se dočkáte poměrně výrazné prodlevy na povely plynového pedálu. Také jsem měl problém s dávkováním plynu. Někdy auto vyrazilo na sebemenší pohyb pedálu, jindy bylo potřeba poslat nohu až do podlahy, aby se něco dělo. Skoro jako by před každým zrychlením motor počítal kolik roztaví ledovců vypuštěnými splodinami a ve chvíli, kdy se dopočítal nepřípustného výsledku, tak vám odmítl poskytnout veškerý výkon.
Ani převodovka nebyla v kondici, jak si ji pamatuji. Při rozjezdech nechala poměrně dlouho prokluzovat spojku a za jízdy řadila ležérně. Daleko lépe se chovala po přepnutí do režimu sport. Jistá nerozhodnost soustavy se podepsala na spotřebě. Ve městě jsem měl co dělat držet se pod devíti litry, mimo něj se dalo jezdit kolem šesti. Testovací týden jsem zakončil na 7,8 litrech. Musím říct, že od dvoulitrového dieselu, který pohání pouze přední nápravu jsem čekal o něco méně.
Za jízdy je Q3 i přes svojí ne zrovna malou váhu (více než 1600 kilogramů) příjemně obratná. Především po městě se pohybuje s hbytostí teriéra a není problém vymotat se i z těch nejtěsnějších parkovišť. Proplétat se městskou zástavbou je opravdu radost, jen mi občas přišel podvozek zbytečně tuhý. Města plná retardérů a krátkých ostrých nerovností umí podvozek Q3 pěkně potrápit a občas se nevyhne nějakému rázu do kabiny. Mimo město naopak funguje podvozek výborně. Ve vyších rychlostech mnohem lépe filtruje nerovnosti a v zatáčkách se chová opravdu jistě. Až do poslední chvíle je auto ukázkově neutrální a do nedotáčivosti přechází hezky čitelně, karoserie se téměř nenaklání a přehnanou odvahu v zatáčkách vám zavčasu oznámí kvílení všech čtyř pneumatik.
Pozor také, ať nepřijdete o řidičák. Q3 skvěle maskuje rychlost a vždy vám bude připadat, že jedete o dobrých 30 kilometrů méně, než je tomu ve skutečnosti. Řízení je bohužel až zbytečně přeposilované, ale nechybí mu přesnost. Zprvu jsem bral Q3 především jako městské vozítko, ale ukázalo se, že mimo něj se cítí daleko lépe. V rychlostech kolem 50 kilometrů v hodině do interiéru stále proniká vrčení motoru, ale po překročení této rychlsoti jakoby si celé auto sedlo a krásně ztichne. Ve vyšších rychlostech neslyšíte ani motor, ani hlud od kol. Na dálnici je navíc auto ukázkově stabilní a na aerodymický hluk můžete až do nějakých 170 kilometrů v hodině zapomenout. Q3 se mi tak po týdnu jevilo spíš jako velice povedené rodinné auto, kterému nebude dělat problém trávit dlouhé cesty po výletech.
Máme tu však jedno velké ALE. Tím je v mých očích cena. Mnou testovaný model se základním motorem, bez pohonu všech kol, bez kožených sedaček, bez elektrického nastavení sedadel a bez pár dalších věcí totiž stál přes 1,4 milionu. To ho z kategorie “vhodné rodinné auto” posouvá do kategorie aut, která si koupíte protože opravdu chcete, ne kvůli přidané hodnotě. Pokud tedy hledáte prémiové rodinné auto s rozumnou cenou, bude pro vás pravděpodobně pár lepších kandidátů, a to i u čtyř kruhů. Například A3 vám nabídne víceméně to samé, jen za výrazně přijatelnější cenu.
Audi Q3 je skvěle vypadající a výborně jezdící prémiový crossover, který trochu kazí novými normami sužovaný motor a velice odvážná cenovka. Oproti předchozí generaci však jde o posun o několik světelných let dopředu.
Plusy
Výrazný design
Kvalita zpracování
Odhlučnění interiéru
Vnitřní prostor
Jízdní vlastnosti
Minusy
Vysoká cena
Letargický motor
« Octavia dostala nový paket Dynamic, který zdůrazňuje sportovní charakter Někdo si nechal na zakázku postavit Maserati kombi. Vypadá senzačně a je na prodej »