nissan-qashqai-a-kia-sportage-3

Srovnávací test Nissan Qashqai a Kia Sportage. Boj na ostří nože

24. 3. 2019 • KIA, Nissan, Novinky, Srovnávací testy, Testy

Kategorie SUV je světový fenomén a zejména jejich kompaktní velikost trhá rekordy v prodejích. Tentokráte se podíváme, jestli své peníze lépe investujete do Nissanu Qashqai nebo modelu Sportage od korejského výrobce Kia. Ačkoli obě auta stojí podobné peníze a jsou téměř stejně veliká, jejich konečné vlastnosti jsou dost rozdílné. Jinak řečeno, jdou na věc pomocí jiných zbraní.

Nissan se pokusil tradiční hatchback nižší střední třídy nahradit zvýšeným vozem s prvky terénních aut a netradiční sázka se mu vyplatila, z Qashqaie je dnes jedno z nejprodávanějších aut v Evropě a vůbec nejprodávanější zástupce kompaktních SUV.

3

Kia Sportage se stále snaží profilovat jako plnohodnotné SUV, první generace byla v roce 1993 prvním vozem s pohonem všech kol této značky. Dnes je nejprodávanějším modelem Kia na starém kontinentu. Na otázku vzhledu si musí každý odpovědět sám. Obecně lze říci, že Sportage působí mohutnějším dojmem a více zdůrazňuje své postavení na segmentu SUV. Testovaný model byl navíc vybaven paketem GT, který zvýrazňuje design poměrně citelně. Samozřejmě ve sportovním duchu – nárazník má větší otvory, chrom byl vyměněn za černé detaily a podobně je na tom i záď vozidla včetně decentního střešního spojleru. Pokud se na Sportage podíváme objektivně, může se zdát trochu přehnaná. Prolisy na kapotě, denní svícení 4 body ve světlech á la Porsche… Jako celek to však funguje a lidem se líbí, v provozu vyčnívá.

Nissan na to jde decentněji. Žádné nástavce prahů, terénní lízátka pod nárazníkem ani obří otvory pro přívod vzduchu. Jeho tvary působí kompaktněji a ve výsledku i elegantněji. Osobně se mi libí zdůrazněné zadní blatníky jemným vytáhnutím do stran. Záleží tedy na preferencích každého z vás. Kia je rozhodně vozem pro extrovertní jedince, Nissan přesným opakem.

7
6

Uvnitř se situace přiostřuje, tady už to není jen o tom, co se komu líbí více. Nissan nezapře, že se představil o celé dva roky dřív (2013) než právě Kia. Na interiéru je jeho věk už dost znát i přes facelift. Nissan všeobecně nepatří k výrobcům s nejlepší architekturou a provedením interiérů. Pokud to vezmu stručně, informační systém je zoufale zastaralý a pomalý, navíc jeho panel působí jako z minulého desetiletí. To platí i pro většinu tlačítek a lesklé pianové oplastování středového tunelu. Zpracování také není nejlepší a spáry jsou občas dost velké. Dnes už se navíc sestavování panelů nad sebe nenosí. Materiály jsou však v pořádku a kvalitní. Povedený je však nový design volantu, který i dobře padne do rukou.

Kia je uvnitř o poznání modernější a zpracování je úplně jiný level. Vše krásně lícuje a materiály jsou prvotřídní. Tlačítka jsou vkusná, malá, aretace výborná a povrchová úprava taktéž. Dalším plusem je umístění obrazovky multimediálního systému (ten má mnohem hezčí grafiku a neporovnatelně rychlejší odezvu) na vrchu středové desky, blíže zornému poli řidiče, v Qashqaii je displej o něco níže, místo nad ním zabírají průduchy ventilace. Stručně řečeno, Kia má luxusnější, hodnotnější a modernější interiér. Vítězí i dostupnou výbavou. Můžete mít vyhřívaný i volant nebo i aktivní udržování v jízdních pruzích.

1
8

V otázce prostornosti vítězí Sportage také. Její větší rozměry  jsou na první usednutí znát a Kia je uvnitř o poznání větší než Nissan. Japonský crossover sice na zadních sedadlech nabízí dostatek místa v prostoru kolen, s místem nad hlavou je to ale horší, Kia nabízí i širší kabinu. Sportage boduje také v umístění zadního sedáku, který je hezky vysoko, a tak dobře podpírá stehna posádky. Do Kie se navíc na zadní sedačky lépe nastupuje, protože podběhy tolik nezasahují do dveří. Jen uškodí fakt, že dveře na rozdíl od Nissanu nepřekrývají celé prahy. Při nastupování si tak cestující mohou ušpinit kalhoty. V kufru je situace podobná – Sportage nabízí 491 litrů, Nissan 401.

Největší rozdíl však najdete v jízdním projevu. Nissan chce být více kompaktní crossover, Kia SUV a podle toho se obě auta chovají. Nejprve podotknu, že oba vozy disponují příplatkovými koly o velikosti 19 palců se stejným profilem pneumatik, tedy 35. Rozdíl v komfortu však nemohl být větší.

2

Na qashqai jsou tato kola jednoduše až příliš velká a lepšímu vzhledu obětujete opravdu velký kus pohodlí. Auto vám dá pocítit každou sebemenší nerovnost nebo spáru na vozovce. Na neustálé natřásáni si sice časem zvyknete, ale rozhodně se podobným kolům u tohoto auta vyhněte. I na menších kolech je však Nissan naladěný na maximální možnou agilitu a sportovní chování. Do zatáček se sice vrhá s chutí a překvapí svým odhodláním, ale komfortní opravdu není. Je vhodnější pro rychlejší jízdu a dokonce se mu na zakroucených silnicích líbí. Ve městě budete jeho nastavení proklínat. Ujasněte si tedy, kde budete auto používat nejčastěji.

Sportage  je přesný opak. Agilní není, zatáčky moc nemusí, ale na druhou stranu je ukázkově komfortní i na takto velkých kolech. Důvod je jednoduchý, zatímco Japonec má vzadu v základu jen jednoduchou torzní nápravu se zkrutným stabilizátorem, Korejec využívá vyspělejší víceprvkovou nápravu. Má také o kousek pohodlnější sedadla, které dokáží lépe podržet tělo. Sportage je také výrazně lépe odhlučněna od podvozku a aerodynamického hluku. Nissan je v tomto ohledu dost slabý. Sportage ale v zatáčkách přece jen působí těžkopádnějším dojmem, v oblouku je v porovnání s Nissanem znát vyšší hmotnost a vyšší stavba. To samé platí v hodnocení brzd. Hbitost Qashqaie při průjezdech klikatými cestami ukazuje, že má blízko klasickým hatchbackům a že jeho hzmotnost je opravdu nízká.

4

U Kie standardně dodávaný asistent pro sjíždění kopců nebo bohaté zkušenosti Nissanu s terénními vozy by naznačovaly, že oba vozy si dobře poradí i s jízdou v náročnějších podmínkách. Opak je ale pravdou, Sportage i Qashqai dávají jasně najevo, že se mnohem lépe cítí na silnici než mimo ni. Ostatně už světlá výška obou aut ukazuje, že tohle žádní terénní mistři nejsou. V případě Qashqaie činí 180 mm, v případě Sportage je dokonce ještě nižší, má 172 mm. Spíše než s ostrými kameny tak oba vozy budou na svých cestách bojovat s vysokými obrubníky.

Tak a kolik za to?  Pohled do ceníku naznačuje jasné vítězství Nissanu. S novým benzínovým motorem 1,3 DIG-T (140 koní) jej koupíte nejméně za 449.000 Kč. Sportage začíná na částce 494.980 Kč s motorem 1,6 GDI (132 koní). V obou případech se jedná o aktuální akční ceny, které si ale oba vozy zachovávají většinu času prodeje.

5

V otázce základní výbavy je to vyrovnaný souboj. Sportage standardně nabízí mlhovky, 16palcová litá kola nebo střešní ližiny. Qashqai se sice v základu musí spokojit s ocelovými koly, na rozdíl od konkurenta však nabízí tempomat a rezervní kolo. Zrcátka v obou případech nemají vyhřívání, jsou pouze elektricky nastavitelná. Základem je u obou aut též manuální klimatizace, rádio nebo šest airbagů.

Ani jeden z automobilů nemá výraznou slabinu, která by hovořila proti jejich koupi. Není tak divu, že se Qashqai i Sportage tak dobře prodávají. Každý bojuje svými zbraněmi – Nissan atraktivnější cenovkou nebo povedeným motorem, Kia zase prostornou kabinou nebo komfortnějším odpružením. Je to na vašich potřebách, ale z celkového součtu vlastností je o kus lepším autem právě Kia.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz