Test BMW 630i GT. Nejlepší cestovní auto na světě?
BMW je značka bezesporu legendární. Jen málokterý brand má takové jméno. Samozřejmě se to nestalo přes noc, ani zásluhou jednoho modelu. BMW má na kontě takovou řadu kultovních aut, úspěchů a pokrokových technologií, že by na to nestačila kniha. Ale ani takové úspěchy nezaručí prosperitu (Alfo Romeo, dívám se na tebe). Důležité je být hlavně dobrým obchodníkem a cítit potřeby trhu. A v tom BMW exceluje. Občas k nevoli skalních fanoušků.
Stále slýchám, jak se BMW odklání od svých kořenů, že už to není jako dřív, že poslední dobré BMW je E46a a tak bych mohl pokračovat do nekonečna. Sám se počítám mezi fanoušky modrobílé vrtule a v garáži mi stojí jejich kupé s atmosferickým šestiválcem, ale dobře vím, že pokrok je nezastavitelný a nekonečné lpění na tradicích je akorát cesta do hrobu. Proto poměrně s klidem přijímám záplavu nových modelů kategorie SUV a SAV. Jenže v roce 2009 se stalo něco, co narušilo i můj zenový postoj. Světlo světa spatřilo BMW 5GT a já nechápal, co se stalo.
BMW dokázalo i těm největším mastodontům vtisknout sportovní tvary, siluety lehkonohých atletů, ale 5GT bylo prostě….. jiné. Bylo tak nějak při těle. Nebyl jsem potenciální zákazník, ale stejně mi z toho bylo trochu smutno – kam se poděl cit pro práci s tvary? Nicméně GT bylo prodejní trhák. Proč? Svezte se, pochopíte. I přes odpudivost tvarů musím uznat, že na světě je málo takových aut. Díky základu v řadě 7 poskytlo božský komfort, špičkové technologie a jeho karoserie mu propůjčila velkou praktičnost. Zkrátka to byla trefa do černého a zákazníkům byly nářky internetových kovbojů jedno: GTčka kupovali jako diví. Nyní BMW přichází s druhou generací a opět lije olej do ohně. Nové GT totiž přebírá legendární označení “6” které bylo až doteď rezervováno pro velká kupé. Ale označení není jediná věc, co se změnila.
Rozhodně bych rád vyzdvihl jednu vlastnost, kterou nový model ten předchozí předčí. Tím je jízda kolem výloh. V původní 5GT jste museli být neustále na pozoru a před každým lesklým povrchem uhýbat očima, abyste náhodou nezahlédli siluetu auta – u 6GT toto již nehrozí. Celá karoserie se přiblížila o dva centimetry k zemi, na problematickém pozadí se ubralo dokonce šest. Výsledek je prostý – auto má konečně ten správný kapkovitý tvar a s klidným svědomím mohu říct, že vypadá výborně. Přední partie je v podstatě převzatá z aktuální sedmičky a zadní zase kopírují současný design automobilky. Mnou testovaný kousek navíc zdobily krásné dvacítky. Auto vypadá ze všech stran důstojně a před jeho majestátností se vám zatají dech. Pořád se totiž jedná o obrovské auto, které o slušný kousek přerostlo pět metrů. S tím souvisí jistá náchylnost na výběr barvy. Pokud zvolíte bílou, stále se nevyhnete jisté “hrochovitotsi” ale v testované modré je vše v největším pořádku.
Po otevření bezrámových dveří – mimochodem krásný detail – na vás dýchne svět luxusu a překrásného zpracování. V prvních chvílích přemýšlím, jestli jsem vůbec hoden usednout do sedadel pošitých bílou kůží. Z každého detailu na vás dýchá prémiová atmosféra a není pochyb, že máte co dočinění s něčím “lepším”. Kvalita zpracování je absolutní, BMW nenechalo prostor pro jakékoliv pochybnosti. Celý interiér působí, jako by byl vytesán z jednoho kusu. Stejně tak volba materiálů je naprosto bez kompromisu. Pro někoho mohou být interiéry nových BMW poněkud strohé, ale rozhodně se jim nedá upřít robustnost a pocit dokonalé řemeslné práce. Navíc jsou naprosto perfektní i ergonomicky. Troufnu si tvrdit, že co se ergonomie týče nemá “Géčková” řada bavoráků konkurenci.
Jako zázrakem je každé tlačítko přesně tam, kde byste ho čekali. Tlačítek je tu ostatně dost a BMW se jich, jako jedna z posledních firem, neštítí. Proč taky měnit koncept, který perfektně funguje. Jste tedy schopni téměř každý úkon provést jedním stiskem, žádné listovaní v menu a podmenu. Jednoduché, geniální. Ale nezůstalo jen u tlačítek. BMW jde v honbě za dokonalou ergonimí tak daleko, že vám v podstatě dá vybrat, jak chcete své auto ovládat. Můžete využívat klasická mechanická tlačítka, dotykový displej nebo dokonce bezdotyková gesta. Jen si vyberte, co vám sedí. Mimochodem bezdotyková gesta jsem považoval za největší hloupost, ale poté, co jsem je vyzkoušel musím říct, že se jedná o vskutku povedený experiment.
V praxi stačí před hlavním displejem provést jedno z gest a auto na ně reaguje. Genialita spočívá v tom, že se stále můžete plně věnovat řízení a nemusíte hledat žádná tlačítka. Technologiemi je auto doslova nabité. Zmínit musí například klíč, který vypadá jako smartphone a vy ním můžete auto na dálku ovládat, zjistit stav tekutin, předehřát ho a spoustu dalších věcí. Vychytávek je na nové 6GT prostě tolik, že snad ani Doug DeMuro by je nezvládl vyjmenovat všechny. Ještě jednu bych ale rád zmínil. Tou jsou inteligentní světla. Jen o nich bych dokázal mluvit hodiny a zatím jsem se nesetkal s tak propracovaným systémem. Světla dokáží “obsvítit” auta před vámi tak, že na řidiče dopadá jen minimum světla, umí také nasvětlovat dopravní značky, chodce, zvěř. V každé situaci svítí naprosto dokonale a reálně přispívají k bezpečnosti provozu. Sám bych nevěřil, kolik nadšení ve mě vyvolá technologie něčeho tak banálního, jako jsou světlomety.
Změnou také prošel systém iDrive, který má nově rychlejší procesor a jeho reakce jsou okamžité, veškeré animace krásné a samotný systém je ukázkově logický. Během pár minut jsem byl schopný pochopit jeho uspořádání a hledání sebesložitějších nastavení byla otázka sekund. Geniální mi přijde vršek tradičního otočného tlačítka, který nyní funguje jako dotykový touchpad. Chcete přiblížit mapu? Stačí udělat dobře známe gesto pro zoom dvěma prsty a mapa se vám okamžitě přiblíží. Promyšlenost ovládání si prostě musíte zamilovat. Když si vzpomenu na první verzi iDrive v sedmičce generace E65, která mi způsoboval konstantní bolest mozku, nechce se mi ani věřit, kam se systém posunul.
Pokud vás zajímá prostor uvnitř, je ho tu víc, než v běžné Pražské garsonce. Ve všech směrech je ho doslova nadbytek a neumím si představit postavu, která by si zde nenašla přirozenou polohu. Pozice za volantem je navíc klasicky bavorácky skvělá. Auto vám padne jako oblek na míru, i výhled z vozu je díky velkému prosklení špičkový. A sedadla? Kapitola sama pro sebe. Nastavitelná jsou ve všech možných směrech, dofouknout si je můžete přesně na tělo a naprosto perfektně podpírají celé vaše já. Příkladem buď moje cesta z Mnichova, kdy jsem zvládl 488 kilometrů bez jediné přestávky a necítil jsem se otlačený na žádné partii. Na světě je jen málo aut, která jsou tak dokonalá pro překonávání dlouhých tras. A to jsem se ještě nedostal k zadní řadě sedadel. Ta jsou totiž dokonce možná ještě lepší. I díky obřímu rozvoru 3070 mm je zde hromada místa. Jsou také elektricky nastavitelná a sedí se v nich naprosto fantasticky. Vlastně mi připadalo, že tohle auto je stavěné spíš pro cestující, než řidiče. Navíc zůstala zachována skvělá praktičnost. Kufr má v základu 610 litrů a díky karoserii liftback je skvěle přístupný. 6GT je prostě dokonalý osobní automobil!
A osobní automobil by měl taky jezdit. A k tomu potřebuje motor. V mnou testovaném GT se nacházel základ nabídky – přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec. Už slyším to bučení. Označení 30i a čtyřválec. Ale hodnoty nejsou nijak zlé. Motor produkuje 190 kW a rovných 400 Nm. Když vezmeme v potaz, že auto prošlo odtučňovací kůrou a oproti předchůdci zhublo téměř půl tuny na velice slušných 1720 kilogramů dostame vůz s poměrně zajímavou dynamikou. Sprint na sto zabere 6,3 sekundy a zarazí se až na omezovači v 250km/h. A rychlost autu v žádném případě nechybí. Dokonce v rychlostech kolem 200 km/h velice ochotně zrychluje. Problém je spíš v tom, jak je výkon podáván. Pokud chcete jezdit svižněji je potřeba auto trochu víc vytáčet, při častých změnách rychlosti se tedy převodovka dost nařadí.
Šestiválce mají holt trochu vybranější chování a čtyřválec se jejich nenucenost a sametovému chodu nemůže rovnat. Pokud ale preferujete spíš klidný styl jízdy a dlouhé přesuny ustálenou rychlostí vůbec se nemusíte této jednotky bát. Motor je spárovaný jak jinak než s automatem od ZF a ten je třída sama pro sebe. Opět se mi potvrdilo, že na trhu lepší převodovka není. Navíc to, jak ho umí v BMW sladit s motorem je prostě dokonalost. Automat řadí rychle, logicky, neváhá, zkrátka mu absolutně není co vytknout. Trochu jsem se jen bál spotřeby – přeci jen malý motor a obří auto většinou nejsou zrovna recept na ekonomický provoz. Ale šestka si v klidném tempu vystačila se sedmi litry a v rámci naší republiky by neměl být problém jezdit dlouhodobě kolem osmi. S GT jsem si také udělal výlet po Německu. Výsledná trasa čítala cca 100 km po silnicích první třídy, kolem 300 km našich dálnic a asi 500 km německých dálnic, kde jsem nezřídka kdy překročil 200 km/h a spotřeba se ustálila na 9,3 litrech – za mě opravdu slušný výsledek.
Z řádků výše vám musí být jasné, že nová 6GT je po čertech dobrá, ale to jsem se ještě nedostal k tomu nejlepšímu. Tím je podvozek. Testovaný kousek měl příplatkový vzduchový podvozek s aktivními stabilizátory a řiditelnou zadní nápravou (příplatek 105 tisíc) a narovinu říkám, že jízda je prostě skvostná. Zaprvé je nová 6GT skvěle odhlučněna, ticho uvnitř se může rovnat s elektromobily a ani v rychlostech kolem 200 m/h nemůžu mluvit vyloženě o hluku, ale komfort jízdy je to, co vás odrovná. V této konfiguraci se rozhodně jedná o jeden z nejkomfortnějších vozů na trhu a vy máte během cesty pocit, jakoby věděl dopředu, jaká bude silnice.
Což je vlastně pravda, protože 6GT skenuje povrch před autem, kdy i za spolupráce s GPS vždy přesně ví, co vás čeká a podvozek na to připraví. Výsledkem je opravdu nezapomenutelná jízda. Auto se po silnicí přesouvá s takovou jistotou a sebevědomím, že se tomu ani nechce věřit. I přes dvacetipalcová kola s nízkým profilem je jízda ukázková. Pokud nastavíte adaptivní tempomat a asistent jízdy v pruzích stane se z vás více cestující, než řidič, a vy si tak můžete v klidu vychutnat výborně hrající sestavu Logic7 od Harman Kardon. Technologie podvozků udělala za poslední léta obrovský pokrok a dnes jsou možné věci, které by byly ještě nedávno nemyslitelné. A nebojte se, že by byla 6GT kvůli své velikosti neohrabaná. Díky natáčení zadní nápravy je s ní opravdu snadné manévrovat v úzkých prostorech. Na okreskách vás zase překvapí obrovská ochota zatáčet. Auto jakoby vzdorovalo fyzice a mozek nějak nechce chápat, jak je možné takový koráb prohánět v zatáčkách takovou rychlostí. Novou 6GT si člověk opravdu musí vyzkoušet, aby jí pochopil.
Po týdnu s novou 6GT musím uznat, že mi tohle auto učarovalo. Každým dalším kilometrem si mě získávalo víc a víc. Doslova mě fascinovala jeho komplexnost. Tohle auto je v podstatě dokonalým osobním automobilem. Pokud berete auto jako dopravní prostředek, tak BMW se s tímhle modelem dotklo dokonalosti. Je skvěle vyrobené, má nekonečný zástup moderní výbavy, jízda je nadpozemsky komfortní, vypadá důstojně a navíc je praktické. Zkrátka dokonalý cesťák. Já osobně bych sáhl po jednom ze šestiválců, ale to spíše kvůli egu, než že bych ho vyloženě potřeboval. Když to shrnu, tak BMW skutečně stvořilo jedno z nejlepších aut na planetě – a také si za něj nechá zaplatit. Cena začíná na 1,6 milionu, testovaný kousek se vyšplhal až na 2,4 milionu. Je to hromada peněz, ale oproti BMW 7, se kterou sdílí techniku, je stále o dost levnější, a oproti 7er nabídne šestka daleko větší praktičnost.
BMW 6GT je nejlepším cestovním vozem na planetě. Jeho komplexnost bere dech a neexistuje disciplína, kterou by dělalo špatně. Má skvělý interiér, pokrokové technologie a jeho podvozek patří k absolutní špičce. I základní čtyřválec bude stačit naprosté většině lidí. Jediný zádrhel může být ve vysoké ceně, ale 6GT si prostě musí člověk vyzkoušet, aby ji pochopil.
Plusy
Zpracování interiéru
Komfort
Jízdní vlastnosti
Pokrokové technologie
Automatická převodovka
Minusy
Cena
« Autem roku 2019 je elektromobil. Jak dopadly ostatní stroje? Lexus plánuje první supersportovní SUV »