Test Lexus LS 500 AWD.
Vrcholný model Lexusu, LS, si šel vždy vlastní cestou. Nabízel moderní technologie a zejména absolutní komfort. Design byl konzervativní a elegantní. Nová generace zažité standardy radikálně mění. Technologická výbava je stále špičková, ale design je velmi odvážný. LS opravdu nikdo nepřehlédne a lidé si za ním můžou krky ukroutit. V usedlé třídě limuzín vypadá jako zjevení z jiného světa. Samozřejmě to není auto pro introverty a už vůbec ne pro někoho, kdo na sebe nechce upozorňovat. Tak či onak, LS je rozhodně příjemným oživením své třídy.
Je tu ještě jeden odklon, který by už pro mnohé mohl být problém. Lexus mírně upustil od maximální orientace na komfort a rozhodl se LS okořenit dávkou sportovnosti. Jakkoli to v kontextu s limuzínou zní nesmyslně, marketingová síla slova sport nezná mezí. Výsledkem je zbytečný hluk motoru uvnitř a tuhé naladění podvozku. O tom se ale řekneme později.
Samotné hodnocení vzhledu plného komplikovaných tvarů a linií nechám na vás, pod článkem najdete bohatou fotogalerii. Za sebe musím říct, že se mi auto líbí a to hodně. Ještě více se však mi líbí interiér, který doslova bere dech. Kvalita materiálů je naprosto špičková a poráží i zavedené hvězdy třídy. Samotné ztvárnění je velmi originální a plné vkusných detailů. Přímo dokonalé jsou třeba dekory dveří s ručně broušeným sklem, nebo krásná dekorační linie táhnoucí se celou palubní deskou. LS je prostě jiné.
Bohužel je své i v oblasti infoteinmentu, pro který se mi náchází vlídné slovo jen těžko. Grafika obří obrazovky je v pořádku, stejně jako rychlost systému, ale ovládání je hodně špatné. Lexus opět použil touchpad, kterým se na požadovaný bod trefíte jen pokud vám přeje štěstí a navíc rozložení menu je velmi neintuitivní a složité. Zbytek interiéru už je naštěstí potěšující včetně velmi dobré ergonomie hardware tlačítek. Zajímavým detailem je i kaplička přístrojů před řidičem. Je rozdělena na tři samostatné segmenty, ten hlavní je uprostřed a plně digitální s nádhernou grafikou. Navíc i kolem těchto “budík” naleznete kůži s perfektními švy. Řemeslné zpracování a použité materiály hledají konkurenci jen těžko.
Zmínit musím i head-up displej, který umí zobrazit veškeré myslitelné údaje a navíc má velmi jemnou a hezkou grafiku. Ohromí také sedadla. Jsou to vlastně křesla nastavitelná do 16 směrů, vyhřívaná, odvětrávaná a masážní… Sedí se v nich královsky a díky nastavení bočnic vás i skvěle podrží v zatáčkách. Jsou to jedny z nejlepších luxusních sedadel na trhu.
Situace je ještě lepší vzadu, kde si můžete užít naprostého luxusu. Sedadlo jde proměnit v postel, můžete si odsunout to přední před vámi, zvednout podpěru noh a pohodlně se uložit a sledovat velký monitor s filmem. Veškeré funkce ovládáte tabletem v loketní opěrce. Opět nechybí ani masáže nebo vyhřívání a odvětrávání.
O to víc vás naštve, že toto auto není pohodlné. Jako řidič to vnímáte s menší intenzitou, než když se natřásáte vpravo vzadu. Není to tak, že by LS nezvládalo filtrovat nerovnosti, to zvládá a problém nastane až na těch ostřejších, kterých je u nás bohužel spousta. Zejména pak při jízdě po městě cítíte každou spáru, kanál… Zcela zbytečné podbízení marketingu. Jízda v LS totiž není a nemá být sportovní, není ani primárně o rychlosti nebo monumentálním zátahu.
Nabízí se srovnání s loni testovanou hybridní verzí, která fungovala o dost lépe v oblasti jízdního a akustického komfortu. Na palubě panovalo absolutní ticho a podvozek krásně žehlil nerovnosti. Pokud chcete pohodlí, volte hybrid. LS 500 je volba pro ty, kteří budou raději řídit. Vůz totiž umí být i zábavný. Systém pohonu AWD preferuje zadní nápravu, kterou žene primárně a vůz navíc umožňuje plně deaktivovat stabilizaci. Jakkoli absurdně to může znít, ale i s touto limuzínou si můžete projet zatáčku dveřmi napřed a překvapí vás skvělou ovladatelností.
Dosud jsem nezmiňoval, co tluče pod kapotou. LS na to jde poměrně přímě a nabízí jen dvě motorizace. Přestože nabízí jen dva motory, oba vidlicové šestiválce, každý je jiný. Jestliže v dříve testovaném hybridu LS 500h pracuje atmosférický motor o objemu 3,5 litrů kombinovaný s elektromotorem, pod kapotou nyní testované verze LS 500 je umístěn nově vyvinutý, dvakrát přeplňovaný agregát o objemu 3444 cm3. Poskytuje 310 kW a rovných 600 N.m.
Dynamika je samozřejmě velmi solidní a i takový koráb umí zrychlit na stovku za 4,9 sekundy. Maximální rychlost je pak omezena na obligátních 250 km/h. Motor nabízí razantní pružnost, výbornou odezvu a příjemný zvuk. Toho však do interiéru proniká až příliš. Pokud mu začnete šlapat na krk, uslyšíte jeho příjemnou vzdálenou melodii. Vůz můžete přepnout do sportovního režimu, pak přidá na dramatičnosti zvuk podkreslený reproduktory. Proč byste to ale dělali?! V tomto režimu také ztuhne podvozek a řízení. Sportovnosti však brzy zanecháte, protože samotné auto k ní rozhodně nevybízí. Je to auto, do kterého sednete po těžkém dnu a problémy zanecháte za zabouchnutím dveří.
Jak je na tom spotřeba? LS 500 dokáže kombinovaně jezdit v průměru okolo 11 litrů. To však znamená klidné svezení bez vyšších dynamických nároků jinak spotřeba silně stoupá. Na vině je vysoká hmotnost celého auta a pohon všech kol. Na delší vestě napříč republikou jsem se dostal na nejnižší odběr 10 litrů. V kontextu s výkonem a velikostí auta to rozhodně není špatný údaj, naopak.
Zmínit musím i výkon FullLED světlometů, které svítí naprosto fantasticky. Funkce automatických dálkových světel, které zůstanou aplikované i při dojetí automobilu v protisměru nebo před sebou a vůz stlumí pouze tu část, která bezprostředně oslňuje druhý vůz, funguje dokonale. Ostatní místa zůstanou pod plným výkonem dálkových světel. Zdá se to jako maličkost, ale viditelnost ve tmě to ovlivňuje razantně.
Lexus LS 500 je rozhodně zajímavá alternativa pro někoho, kdo chce v této třídě vystoupit z davu. Musíte mu odpustit příšerný infoteinment a tvrdší podvozek, zbytek auta vás ale nadchne. Zejména zpracování interiéru a atmosféra na palubě. Za jeho volantem cítíte ten příjemný pocit, který se tak špatně popisuje. LS má však ještě jeden problém a tím je klasické japonské stupňování na výbavy.
Nemůžete kombinovat jednotlivé prvky, natož si připlácet za něco individuálně. Musíte vzít celý balíček, se kterým dostanete i věci, které třeba nechcete. To je u aut z této provincie, bohužel, standardní. Základní cena výbavy Elegance je stanovena na 3 200 000 Kč. Testovaná nejvyšší výbava Superior přijde na 3 800 000 Kč a připlácet můžete pouze za barvu nebo interiérové dekory. Ten se speciálně broušeným sklem Kiriko Glass ve výplních dveří vyjde na 375 000 Kč… To znamená konečných 4 175 000 Kč.
Plusy
– Vzhled a image
– Interiér a kvalita zpracování
– Motor a jeho dynamika
– Jízdní vlastnosti
– Odhlučnění
– Spotřeba
Mínusy
– Tvrdší nastavení podvozku
– Infoteinment
– Nemožnost individualizace výbavy
« Test Toyota C-HR Hybrid. Síla prvního dojmu Ferrari F8 Tributo. Místo revoluce pouhá evoluce? 720 koní vám zavře ústa »