Toto je několik důvodů, proč jsou manuální převdovky na ústupu
Nevyhnutelné se pomalu stává skutečností, a ačkoliv se tak nestane hned, v budoucnu den, kdy manuální převodovce v automobilech odzvoní, zkrátka přijde. Proč se tak děje? Vybrali jsme pětici zásadních důvodů, které tomu nahrávají.
Automobilová produkce se změnila. Nová auta jsou modernější, bezpečnější, rychlejší a ano, někdy i méně kvalitní. S nástupem moderních, bezpečnějších a rychlejších automobilů však ruku v ruce přichází také technologický pokrok, který z počátku sice nenápadně, nyní už ale svižným krokem, vyhání manuální převodovky z nabídky.
Začalo to u supersportovních a luxusních vozů, nyní si ale třeba takový Mercedes-Benz třídy E, či BMW řady 5 také nekoupíte v manuálu. Čím to vlastně je?
1. Automatická převodovka funguje v souladu s vyspělými funkcemi vozu
Krásným příkladem budiž adaptivní tempomat, tedy jakýsi archetyp samočinného řízení, co se rychlosti vozu týče. Pokud máte automobil vybavený manuální převodovkou, auto vám jednoduše nenabídne takzvanou funkci „Stop and Go“, a při samočinném přidávání na tempomat pořád musíte řadit. Vcelku nešťastné. Představte si také, že byste například s novým BMW řady 5 chtěli pomocí klíčku vyjet z řady zaparkovaných vozů. S manuálem to prostě nejde.
2. Vyspělost automatických převodovek překonala řidiče
Druhý důvod je zcela prostý. Vyspělost chytrých automatických převodovek je už zkrátka dál než řidičův um. V době, kdy převodovka díky datům z navigačního systému přesně ví o tom, že přijde stoupání, zatáčka, klesání či křižovatka, dokáže sama včas zařadit, aktivovat neutrál, nebo naopak připravit ty správné otáčky pod kopcem a nikdy na to nezapomene. Řidič ano. Chytrá převodovka rovněž dokáže jednotlivý kvalt zařadit v řádu několika milisekund, a to zkrátka není v lidských silách.
3. Automat sám sobě neublíží
Nyní se samozřejmě nebavíme o leckterých robotizovaných převodovkách, které jsou schopny samy „vyšlápnout“ spojku tak nešťastně, že vám motor klidně i „chcípne“ při rozjezdu (s oblibou to dělají hned dvě robotizované převodovky, které si stále můžete koupit v novém autě). Řeč je o vyspělých měničových a dvouspojkových převodovkách, jejichž software nikdy nezapomene na to, že už je třeba přeřadit, s přehledem nechá auto rozjet se na dvojku a podobně. Diskutabilní je pak pouze aspekt častého podtáčení, které se děje kvůli snaze o snížení škodlivých emisí. Nedělají to ovšem všechny chytré převodovky a podtáčení spíše než převodovku ve voze ničí dvouhmotnový setrvačník.
4. Většina motoristů se s automatem stává lepším řidičem
Důležité je rovněž hledisko bezpečnosti. Ač se to nezdá, když se zamyslíte, v autě vám díky automatu odpadává jedna, nebo vlastně hned dvě starosti navíc. Zaprvé je tu spojka zaměstnávající vaši levou nohu, a pak „Háčková“ kulisa, mezi níž musíte pravou rukou neustále kouzlit všemi směry. Ruku na srdce – mnoha lidem to dělá problém, a i když si to nepřiznají, po několikadenní zkušenosti s automatem zjišťují, že zkrátka řídí lépe a jsou si na silnici jistější. A co je největším nepřítelem každého řidiče? Samozřejmě – stres.
5. Elektromobil v manuálu?
V pátem důvodu se znovu vracíme k technologickému pokroku. Ačkoliv by kupříkladu do takového elektromobilu šlo technologicky nafingovat manuální převodovku se spojkou, je to zcela zbytečné. Nové technologie pohonu už absolutně nepočítají s použitím konvenční převodovky, jakou máte třeba ve své Octavii, nebo Passatu. Znamenala by pouze přidanou zátěž a možný zdroj potenciálních problémů.
Co dodat závěrem? Ať máte v autě jakýkoliv manuál, važte si ho. Nemusí to být zrovna za rok, ale dříve nebo později podobná auta nikdo vyrábět nebude. Tak snad do té doby vznikne alespoň ještě pár dobrých manuálu. #savethemanual
.« Toyota Yaris WRC triumfovala ve Švédské rallye Legendární Mercedes-Benz třídy G slaví 40 let. Toto je jeho příběh »