Český trh nabídl o pětinu více zánovních vozů se stabilní cenou a nižším nájezdem
Zánovních vozů na českém trhu během roku 2018 enormně přibylo. Počet inzerovaných ojetých vozů do 2 let stáří s nízkým nájezdem a vysokým stupněm výbavy se meziročně zvýšil o 21,3 %. Nejčastější průměrný nájezd klesl na 16 335 kilometrů, nejčastější průměrné stáří si uchovalo hodnotu 1,1 roku. Vyplynulo to z analýzy, kterou provedla znovuobnovená značka Mototechna, specializující se na zánovní ojeté vozy do 2 let stáří a maximálně s 40 tisíci najetými kilometry.
Český trh se zánovními ojetinami, tedy zánovními vozy do dvou let stáří, znovu razantně ožívá. Zájemci si během právě uplynulého roku mohli vybírat z celkového počtu 100 798 zánovních automobilů. Oproti roku 2017, kdy nabídka činila 83 064 aut, se jedná o nárůst o 21,3 %. Nejvíce vozů bylo inzerováno tradičně v Praze (33 335), nejméně pak v Karlovarském kraji (1 644). Pytel s nabídkou inzerovaných zánovních vozů se roztrhl i v dalších zemích. Na Slovensku to byl skok o 9 tisíc na aktuálních 27 072 vozů, v Maďarsku o 3 tisíce na 40 748, a v Polsku dokonce o 30,5 tisíce na 161 342. Stáří zánovních automobilů zůstalo ve srovnání s předchozím rokem konstantní a ustálilo se na hodnotě 1,1 roku. K pozitivní změně však došlo u počtu najetých kilometrů. Nejčastější průměrný nájezd během roku 2017 činil u automobilu 17 327 kilometrů, zatímco v roce 2018 to bylo jen 16 335, tedy o rovnou tisícovku méně.
Každým rokem se automobilky zejména v této době předhánějí ve vývoji nejrůznějších technologických prvků, a to ať z oblasti bezpečnosti, komfortu či aerodynamiky. To vše má však za následek zvýšení cen jak nových, tak v určitých případech i zánovních vozů. Nejčastější průměrnou cenou ojetých zánovních vozů byla v roce 2017 částka 429 900 Kč. Ta v roce 2018 poskočila na 445 000 Kč. „Cenový růst je u zánovních aut pochopitelný. Nejrůznější technologické a bezpečnostní vymoženosti a smart technologie, které automobilky do svých vozů implementují doslova jako na běžícím pásu, pochopitelně navyšují znatelně jejich cenu,“ vysvětluje ředitel značky Mototechna Stanislav Gálik.
Polovinu (50,9 %) z inzerovaných zánovních vozů v roce 2018 tvořila auta poháněná benzínovým agregátem. Těch bylo nabízeno 53 311. Dieselové zánovní ojetiny, kterých na trhu během loňska bylo k dispozici 42 234, představovaly 46,9 % z celkové nabídky. Zbytek automobilů tvořily vozy poháněné na alternativní paliva. I zde se dá hovořit o razantním nárůstu nabídky. U automobilů z kategorie hybrid vzrostla nabídka na 803 vozů, což je meziroční skok o 62,9 %. Významně si polepšily i elektromobily. Zatímco v roce 2017 jich zájemci mohli v nabídce evidovat 200, v minulém roce to bylo již 357. Jednalo se tak o nárůst v hodnotě 78,5 %.
První čtveřici jasně opanovaly domácí škodovky v pořadí Octavia, Fabia, Rapid a Superb. Svého dalšího zástupce, Citigo, má tuzemský výrobce na šestém místě, přičemž předstihnout ho stačil pouze model i30 továrního výrobce značky Hyudai. Na sedmém, respektive devátém místě se umístily vozy Volkswagen s modely Golf a Passat. Osmou příčku „vydobyla“ ještě jedna škodovka, konkrétně s označením Yeti. Desítku uzavírá Opel Astra.
.« Posypová sůl je strašák všech motoristů. Jak se před ní chránit? Test ojetiny Infiniti G37 S Coupé. Exotické GT potěší hravostí a dostupnou cenovkou »