Test Škoda Fabia Combi Monte Carlo. Tříválec se snaží, ale má své limity
Už jsou to tři roky, kdy v Ženevě na autosalónu představila Škoda svojí novou flotilu a mezi nimi nechyběla ani Fabia třetí generace v nejvyšším provedení Monte Carlo. Od té doby už uběhlo pár let a Fabia se má čile k světu. Porovnáte-li začátky auta s tím, co tu máme v dnešním testu, budete mile překvapeni. Změna je to obrovská a Škoda ušla dlouhou cestu za tím, aby byla tam, kde je teď. Za mě velký palec nahoru.
Byla jsem zvědavá, jak za týden soužití s touhle mladoboleslavskou kráskou, budu moct hodnotit její kvality a že ty převažují nad mínusy. Pod ruce se mi dostává bílá Škoda Fabia ve verzi combi s nejvyšším packetem, který Škoda nabízí, tedy Monte Carlo. Auto v tomto provedení je dlouhé 4291 mm, což je přibližně o dvacet centimetrů více než v normální verzi auta a na celkovém vzhledu je to rozhodně znát. Při prvním hodnotícím pohledu, musím uznat, že ač nejsem zastáncem těchto malých kombíků, auto se mi líbí. To moje testované bylo postavené na 16 palcových černých litých kolech. Dle mého názoru by mu sedly o maličko větší, dodalo by to autu celkově lepší vzhled. Při bližším zkoumání naleznete na B- sloupku vozu logo Monte Carlo, kdyby to náhodou někomu uniklo. Stejně tak se logo vyskytuje i na nástupních lištách. Jak stylové. Pokračuji v obcházení auta dál, zaujmou mě určitě světla. Dnes už je dostanete jak vpředu, tak vzadu v provedení LED technologie. Sportovnějšímu dojmu přidává také křídlo na horní straně víka kufru. Je decentní a celkově mi k autu pasuje. Ale dost o tom, co je venku, pojďme se podívat, co skrývá vnitřek automobilu.
Auto má dálkové bezklíčové odemykání. Stačí přiložit prst na kliku dveří a auto se odemkne, stejně tak pokud za kliku rovnou vezmete. To samé platí v opačném případě, tedy s tím prstem. Já jsem s tím měla maličký problém, nedůvěřuji příliš těmto novotám a tak jsem pro jistotu vždycky zmáčkla příslušné tlačítko na klíčích.
Jakmile usednu do vozu a zavřu za sebou dveře. Oddechnu si. Přiznávám se, čekala jsem od toho mnohem méně, proto jsem byla mile překvapena tím, co mi Fabia nabídla. Sedadla jsou pohodlná a krásně obepínají linie vašeho těla. Při prudkých zatáčkách vás drží na svém místě. Červené detaily prošívaných sedaček dodávají sportovnímu nádechu, ostatně takové by auto mělo být. . Jako první mě další upoutá palubní deska a přemíra odkládacího prostoru. Tady Škoda myslela na vše a na všechny.
Ve středové panelu pod řadící pákou naleznete odkládací prostor na telefon a klíčky od auta, nebudete je muset nikdy více hledat. Tuto vychytávku můžete snadno vyndat a vznikne tak prostor na dva nápoje. Řidič, který má vyšší nároky a chce si dopřát většího luxusu, si může připlatit za panoramatickou střechu. Snadno si ji jedním pohybem můžete odkrýt, nebo naopak zatáhnout Co mi vykouzlilo úsměv na tváři, byl i malý mobilní odpadkový koš na straně spolujezdce v bočních dveří. Co mě ale lehce vyděsilo, když jsem se ohlédla dozadu, byl prostor pro zadní pasažéry. Byla jsem zvědavá a tak jsem z auta vystoupila a vyzkoušela zadní prostor. Přestože mám něco málo k 180 centimetrů, sedět se tam dalo, ale nebyla to žádná hitparáda, rozhodně ne na delší a náročnější trasy.
Přesunula jsem se zpátky na pozici řidiče a auto nastartovala. Protože venku byla zima zapnula jsem si okamžitě vyhřívání sedaček, která má bohužel jednu zásadní chybu. Systém je vymyšlený na dva stupně, takže buď vám shoří zadek, topit začne opravdu během deseti sekund, a nebo umrznete, protože na jeden stupeň se sedačka přestane ohřívat. Ostatně problém jsem měla i s celkovým centrálním topením. Chvíli mi trvalo než se mi podařilo ho zprovoznit tak, aby topilo, jak má. Aby topení fungovalo správně musíte si spustit určitou zónu vytápění. Abychom nemluvili jen o tom špatném. Fabia nabízí i jiné perfektní vychytávky. Jedna z nich je například deštník pod sedadlem spolujezdce. No uznejte, tam byste ho určitě nehledali. Stejně tak na obou vniřních bocích předních sedadlech je síťka, do které si pohodlně můžete cokoli zastrčit, ať už je to mobil nebo zápisník. Potěší i držák na předním skle na parkovací lístky. Ale co kdybychom nechali těch řečí okolo a šli se konečně projet!
Zařazuji stupeň R a začínám couvat. Jsem zvyklá používat zrcátka, takže se do nich dívám, přesto mi neunikne fakt, že se obrazovka infotainmantu mění a najednou se vám ze zadní části přenáší reálný obraz. Zadní parkovací asistent je dobrá věc. Upozorní vás na přijíždějící auta z obou směrů, nehrozí tak kolize. O něco horší spolehnutí na něj je právě v zimě, kdy máte auto špinavé a kamerka se snadno zakalí. Pak máte po ptákách a nevidíte nic. Na druhou stranu, kdo z vás chodí před každou jízdou kontrolovat senzory, jestli jsou čisté?
Jakmile vycouvám do svého pruhu, může začít ta pravá zábava. Řazení jde jak po másle. Řadící páka zvládá přechod mezi jednotlivými stupni komfortně a hladce. Při koupi Fabie máte možnosti koupě buď s pěti stupňovou nebo šesti stupňovou manuální převodovkou. Za příplatek vám dodají i tu automatickou. V našem testovacím voze byla ta šesti stupňová. Občas jsem na ten poslední stupeň zapomínala a po vrácení auta ho zase marně hledala v jiném. Spojka zabírá na prvních pár centimetrů, přestože se vám pedály mohou zdát tužší, každý si během pár minut zvykne. Brzdy bývají ostřejší, ale to je už poznávací znamení všech nových vozů.
Co mě trochu zklamalo, byla dotyková 6,5“ barevná obrazovka. Obzvlášť teď v zimě, kdy člověk nosí rukavice. Infotainmant multimediálního systému Swing si přepínáte tlačítky po stranách displeje, to je ještě dobré, ale jakmile chcete použít například navigaci, rukavice musí neúprosně dolů. Systém zadávání písmenek je také poměrně nepraktický. Infotainmant umožňuje řidičům využívat celou škálu mobilních online služeb ŠKODA Connect. Velkým a praktickým přínosem je také technologie SmartLink+, která umožňuje zrcadlit funkce mobilního zařízení na obrazovce infotainmentu. Samozřejmostí ve výbavě je také asistent hlídání mrtvého úhlu, zobrazující se rozsvícením na zpětném zrcátku. Stejně tak asistent automatického přepínání dálkových světel. Usnadní tak řidiči jízdu v noci. Někteří řidiči také uvítají adaptivní tempomat a nebo upozornění před hrozící srážkou. Auto okamžitě začne brzdit.
Cesta s tímto autem utíká rychle, zatímco ve městě auto žere kolem 4,8 litrů, chci vyzkoušet co umí i mimo město. Spotřeba je příjemným překvapením, stále se pohybuje přibližně okolo 5 litrů a to i když jedu po dálnici. Na multifunkčním volantu přepínám rádio a zvedám telefon, nebo ztišuji hudbu. Mimochodem bluetooth je velmi dobře odhlučněno a nemusíte tak řvát, aby vás příjemce hovoru slyšel.
Jakmile se dostanu na okrsky, zkouším co auto dokáže. V zatáčkách drží jak má, samozřejmostí je umění správného dávkování plynu. Pokud vás zajímá za jak dlouho zrychlí z nuly na sto, tak je to za 9,6 sekundy. Sporťák to tedy opravdu není. Co se týče podvozku, tak ten je na Fabii komfortní. Je vidět, že se na něm pracovalo. Potěší to obzvlášť na našich rozbitých silnicích, a že jich v Česku máme. Ptáte se jaká je odezva řízení? Na jedničku! Volant s odvětrávanou kůži vám padne skvěle do ruky. Zatáčet se s ním dá více než příjemně. Reaguje na všechny úkony velmi hbitě. Ve srovnání se staršími verzemi, nesrovnatelné!
Zavazadlový prostor má také několik vychytávek. Ostatně Simply clever! Objem kufru čítá 530 litrů a řadí se tak objemově mezi nejvyšší ve své třídě. Pokud sklopíte zadní sedačky, dostanete prostor až 1395 litrů. Pokud máte rádi vše na svém místě, pak vám přijde vhod síťový systém. V kufru je několik háčků a můžete tak libovolně kombinovat úchyty sítě, tak jak vám to nejlépe vyhovuje. Zakoupit si navíc můžete držák na kola, která se tam po sklopení sedaček pohodlně vejdou. Pokud máte početnější rodinu určitě přijdou vhod střešní podélníky, na které snadno umístíte nosiče na kola nebo střešní box.
Některé z vás může obtěžovat hlučnější motor. Ostatně, co čekat. Pod kapotou se skrývá litrový tříválec TSI s 81 kW a maximálním točivým momentem 200 Nm. Samozřejmostí je, že je Fabia předokolkou, podle toho byste s ní měli i zacházet. V zimě a na ledu obzvlášť. Ze začátku jsem s hlasitostí motoru měla také problém, ale člověk si snadno zvykne a po pár dnech ježdění, mi to už ani nepřišlo. Spíše si budete užívat skvělou jízdu s minimální spotřebou.
Auto je vhodné spíše pro mladé páry, ale určitě potěší i starší pár už s odrostlými dětmi. Ve městě s ním snadno zaparkujete a nebudete se muset díky rozměrům bát ani podélného parkování. Přestože sportovních prvků na autě naleznete více než dost, jízdu takového rázu si s Fabií neužijete. Hodí se spíše na klidnější cestování a nákupy.
Inženýři ve Škodě na to prostě kápli. Spojili stylový design s praktičností. Uvnitř auta vytvořili nepřeberné množství odkládacího prostoru. Připočtu-li k tomu ještě nízkou spotřebu. Parádní auto do města i na delší cesty je na světě.
Plusy
jízdní vlastnosti
interiér
odkládací prostor
panoramatická střecha
vzhledem
spotřeba
Mínusy
cena
hlučnost motoru
« Toto jsou nejlepší řidičská auta roku 2018 Ondřej Hrubeš: Nejlepší testovaná auta roku 2018 »