bmw-x4-exterior-21

Test BMW X4 xDrive30i. Jako vyšší střední třída s velkým ale

19. 12. 2018 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 80%

Zbrusu nové BMW X4 je o několik světelných let vyspělejším autem než jeho předchůdce. Poznáte to v kabině, poznáte to díky odhlučnění, poznáte to díky intuitivnosti a chytrosti nových “Gčkových“ modelů BMW, a v neposlední řadě to poznáte i díky skutečnosti, že z vozu vystoupíte po dlouhé cestě naprosto vyklidnění, podobně jako z automobilu vyšší střední třídy.

Verdikt:

Dodnes si vzpomínám, s jakou nechutí jsem řídil X4 první generace. To auto mi připadalo takové …tupé, nic neříkající a vzhledem ke konzervativnější X3 vlastně i dost nepraktické. Ve finále se tedy jeho existence upínala pouze a jen na vzhled, a to mi úplně nedávalo smysl. Jsem proto vážně rád, že zbrusu nové BMW X4 je z úplně jiného těsta!

Je to totiž opravdu dospělé auto, a ne jen jakási groteska na téma X6. Rádo vám to napoví svou velikostí už v momentě, kdy k němu jdete, jakmile se však posadíte, máte jasno. Veškerá myslitelná výbava a prostorná kabina plně odpovídá standardům vyšší střední třídy. A první odjezděné metry vzbuzují totožný dojem. Už už se zdá, že tohle auto bude excelovat v každé z hodnocených disciplín, kdyby ovšem… Vítejte u dnešní testu moderního „SAV kupé“, BMW X4 xDrive30i s tak trochu jiným motorem…

xs_6

Mercedes?

Začněme tím, jak diskutovaná X4 vypadá. Dvojice předních ledvinek je znovu výrazně větší a zadní část šla do podoby designu, ve kterém je stvořena i vlajková loď značky, přenádherné BMW řady 8. Extravagantní tvar zádě se ale chtě nechtě dost okatě podobá dvojici Mercedesů GLE Coupe a GLC Coupe. A na to si majitelé a zároveň fanoušci značky BMW budou muset chvíli zvykat.

Vím, něco podobného je za volantem člověku úplně jedno. Jenomže lidé vzhled automobilů velmi rádi řeší. Takže nová X4, jakmile se hojně objeví v ulicích, bude častým předmětem diskuzí. Ve finále ale samozřejmě záleží stejně jen na vkusu. A v případě, že se vám nová X4 líbit nebude, tak i na tom, zda budete její vzhled ochotni překousnout. Osobně bych však doporučoval ji prvoplánově hned neodsouvat na druhou kolej. To auto umí člověka příjemně překvapit.

xs_3

Nejlepší kabina? Dost možná

Uvnitř jde totiž o podivuhodně prostorný stroj s (i když ten výraz nemám rád) prémiovou kabinou. Palubní deska patří jednoznačně mezi nejlepší ve třídě. Je tvořena dvěma dominantními displeji, velmi hodnotnými a pocitově kvalitními materiály a standardním středovým tunelem s otočným ovladačem iDrive. Vymoženosti jako bezdrátové dobíjení, ovládání gesty, ambientní osvětlení mnoha barvami, nebo obrovský head up displej pak už k moderním BMW patří tak nějak automaticky. Člověka ale podobná výbava, pakliže funguje, vždy mile potěší, a ten život s autem je tak nějak snadnější.

Musím kvitovat také funkčnost a použitelnost nezávislé klimatizace. Když člověk dostane dvojici ovladačů navíc, v autě je časovač, a aby si nastavil výhřev interiéru na ráno, musí minimálně deset minut listovat v návodu, raději se na to nakonec vykašle. V případě, že ale k autu dostanete inteligentní klíč BMW, je tato funkce velmi intuitivně a rychle k dispozici. Super.

xs_2 xs_1

Slabin má jen pár

Asi nejvíc mě na novince ale přesto překvapil zavazadelník, který disponuje slušnými 525 litry, a lze jej zvětšit až na objem 1430 litrů. Myslím, že větší místo pod víkem kufru potřebuje už jen málokdo.

Pozitivní je rovněž skutečnost, že i přes prudce se svažující střechu nabídne X4 dostatek místa na hlavou cestujících vzadu. A to má testovaná verze dokonce panoramatickou střechu, která stropnici posouvá o nějaký ten centimetr níž.

Slabiny uvnitř? Dobře si rozmyslete, jestli chcete bílou, nebo světle béžovou kůži. Už po pár dnech ji vaše černé kalhoty obarví do odstínu, který se blíží kompromisu mezi riflovinou a původním odstínem sedadel. Ale za to BMW X4 samozřejmě nemůže.

Vždy si objednejte alespoň couvací kameru. Zadní okno (velikostí ve zpětném zrcátku spíš střílna) má díky zkosení extrémně nízkou plochu skrz kterou se může řidič dívat dozadu. No a pak je tu místo pro nohy na zadních cestujícíh. Je bohužel jen průměrné, čímž X4 jasně předurčuje budoucí zařazení v rodinách. Zkrátka to není auto, kde naprosto pohodlně odvezete čtveřici dospělých jako v „Pětce“. Je to stylovka, kam se ti čtyři bez problému vejdou, ale nic víc.

xs_5

Pojďme jezdit

Už když jsem auto přebíral mě pár lidí, kteří s tímto kusem jezdili, varovalo, ať nejsem zklamaný. Začnu ale pozitivně. Nové BMW X4 je neuvěřitelně, ale skutečně neuvěřitelně dobře odhlučněný stroj. Jestliže mi SUV (u BMW SAV) a podobné stroje jako petrolheadovi nedávají absolutně žádný smysl, v X4 jsem ho našel. Nekecám! Člověk má totiž pocit, že ten vyšší podvozek je tu hlavně kvůli jízdnímu komfortu, kvůli (nechce se mi to psát, ale musím) dokonalému odhlučnění, a kvůli tomu, aby měl člověk, když cestuje, patřičný nadhled nad zbytkem světa. Jo. V tomhle smyslu mě nové auto fakt chytilo a nemohu proti němu napsat jediné „píp“.

Sportovní „vysavač“ v obrovském autě

Jenomže pak je tu motor. Pozor – on vůbec není špatný! Jen se k tomuto autu absolutně nehodí. Dvoulitrová zážehová jednotka posílená dvoukomorovým turbodmychadlem vlastní legendární označení 30i. A právě tady začínají problémy. Motoráři BMW se totiž daný motor snažili charakteristikou přiblížit k legendárním šestiválcovým atmosférám. To znamená, že výkon motoru je posazen do horního otáčkového spektra, a že zátah je čistě lineární s příjemně rostoucí tendencí. Žádný “turbokopanec“.

Zní to skvěle. A papírové hodnoty dynamiky testované X4 dávají tušit, že s tímhle strojem se člověk velmi příjemně sveze, a přitom to nebude stát moc peněz. X4 xDrive30i totiž disponuje výkonem 252 koňských sil, točivým momentem 350 N.m., a z 0-100 km/h vypálí i díky bezkonkurenční osmistupňové převodovce ZF už za 6,3 vteřiny. No a to vše by se mělo odehrávat za v průměru zhruba 7 litrů benzinu na 100 kilometrů.

xs_7

Nevíte o něm

Realita? Abyste s autem jeli podle papírových předpokladů, musíte motor neustále točit v horním otáčkovém spektru. A to v podobném SUV dělat nechcete. Tady má být jízda klidná, uvolněná a nesoucí se na vlně točivého momentu s motorem převalujícím se kdesi v dolní polovině otáček. Ach, vy mnichovští bohové, jak moc by testované X4 xDrive30i slušel atmosferický šestiválec s výkonovou špičkou, který něco podobného s přehledem zvládal. Ne, vy sem dáte tento (na poměry třídy SUV) sportovní „vysavač“.

„Vysavač“, který je v útrobách X4 mimochodem velmi dobře odhlučněný a ona s ním vlivem nižší hmotnosti i trochu lépe zatáčí. Takže pokud jedete klidně, máte bez nadsázky pocit, že spalovací motor v autě vůbec není a necítíte ho ani ve volantu. Ale opravdu jen když jedete klidně. V ostatních chvílích se člověk musí oddávat tónům božské aparatury Harman&Kardon a raději se vůbec nedívat na otáčkoměr, kde digitální ručička skáče sem a tam. (Na misce váhy s výhodami tak při svižnější jízdě zůstává už jen ta nižší hmotnost nad přední nápravou a o něco agilnější jízdní vlastnosti.)

Ale papá

Člověk by se nakonec s něčím podobným vlastně i smířil a nevadilo by mu to (protože pohonnou jednotku vůbec neslyší), kdyby ovšem nebyl dvoulitrový motor v X4 takovým strávníkem. On si totiž velmi rád dopřeje. A nedá si 100 kilometrů se „sedmi“, ale rovnou s „jedenácti“, nebo klidně i s „patnácti“. Vrcholem všeho pak bylo, když jsem z německých Drážďan spěchal do rodného města kousek od hranic. V tu chvíli X4 opravdu mazala jak namydlený blesk a do kopce na prázdném nedělením Autobahnu bez problému držela tempo přes 230 km/h. Ale výsledná spotřeba? Na 75 kilometrech mě to auto stáhlo o 700 Kč, což znamená spotřebu přes 26 litrů na 100 kilometrů. Pravda, byl jsem doma za zhruba 20 minut, ani tak ale nic podobného autu prostě neodpustím.

Pak je tu ovšem druhá strana mince. BMW tvrdí něco o 7 litrech benzinu. A ona to popravdě není úplná utopie. I při venkovním mrazu se zapnutým topením se mi povedlo jet dálku za 7,4l. Jen to znamená, že člověk jede o něco pomaleji, než předpisy dovolují, a že se snaží cestovat maximálně plynule. Škoda, protože v právě končícím BMW 330i (stejný motor) mohl hrát řidič ruskou ruletu o řidičský průkaz s policií a přesto za těch 7 litrů opravdu jel. Inu, velké auto plus rychlejší jízda, rovná se velké náklady.

xs_8 xs_9

Když už bych ale chtěl utrácet horentní sumy za palivo, půjdu do X4 M40i. A aspoň si ty peníze užiju. V opačném případě by se mi ale nejvíc pod kapotou tohoto téměř 19 metráků vážícího sympaťáka líbila šestiválcová nafta. Ta je v nabídce importéra přesně o 100 tisíc a 100 korun dražší. A oželel bych i něco z té nadupané výbavy.

O světelné roky lepší

Zbrusu nové BMW X4 je o několik světelných let vyspělejším autem než jeho předchůdce. Poznáte to v kabině, poznáte to díky odhlučnění, poznáte to díky intuitivnosti a chytrosti nových “Gčkových“ modelů BMW, a v neposlední řadě to poznáte i díky skutečnosti, že z vozu vystoupíte po dlouhé cestě naprosto vyklidnění, podobně jako z automobilu vyšší střední třídy.

A jestli jste dočetli až sem a pořád si říkáte, že Vám můj dnešní test přišel lehce ochuzený o emoce a zároveň o nějaké finální stanovisko, věřte, že testovaná X4 je přesně taková. Kvůli tomu motoru je zkrátka trochu mdlá a trochu bez emocí. A podle mě to je škoda.

Nadruhou stranu z ní ale posádka po dlouhé cestě skutečně vystoupí odpočatá, jako kdyby tou větší „Pětkou“ cestovala. A je to právě díky takovému projevu. Auto vás totiž jednoduše netahá pořád za triko jako neposedné dítě a nepřipomíná vám: „Dávej pozor, dávej pozor!“. Ba naopak. Ani o něm nevíte (stejně jako o motoru), až vás nechá skoro zapomenout, že někam jedete. A v tom tkví jeho největší kouzlo. Působivý, i když trochu zvláštní stroj, co říkáte?

Plusy

příjemný a prostorný interiér
perfektně hrající příplatkové audio
odhlučnění
jízdní komfort vyšší třídy
možnosti příplatkové výbavy
diskutovaný vzhled

Mínusy

výkon motoru ve vysokých otáčkách
spotřeba paliva
průměrné místo na zadních sedadlech

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz