Test ojetiny Mercedes-Benz E 320 CDI 4Matic W211. Najede klidně milion kilometrů
Co může člověk čekat od desetiletého auta za dvěstě tisíc korun? Myslíte, že už téměř nic? V případě Mercedesu třídy E je realita právě opačná. Tohle auto nabídne ve všech ohledech víc než většina nových strojů. A přitom za tak málo. Ukrývá nějaký háček?
Generace W211 je evolučně opravdu už velmi stará. To přináší samozřejmě spoustu negativ – třeba složitost konstrukce předních ramen, která s oblibou odcházejí. Naproti nim však díky konstrukčnímu stáří stojí nesporné klady. Například? Doba před téměř dvaceti lety (tehdy vývoj W211 začínal) rozhodně nebyla tolik sepjatá. Mercedes se tak při vývoji auta nemusel starat o „zbytečnosti“, ale stačilo mu, aby na trh přivedl ten nejpohodlnější manažerský sedan (a samozřejmě také kombi), jaký svět kdy poznal. A to se bez nadsázky povedlo.
Nikdo urputně neřešil, jestli se Éčku chce do zatáček pramálo, anebo vůbec. O nich to auto není a v civilním provedení nikdy být nemělo. Tyto dnešní ojetiny, pokud jsou v dobrém technikém stavu, tak z pohledu nabízeného pohodlí můžeme plně srovnávat s nejmodernějšími etalony vyšší střední třídy.
Pozor na zbytečné starosti
Výbavou je na tom ojetý Mercedes samozřejmě už mnohem hůř než dnešní auta, stojí ale v průměru tak sedminu ceny, což mění pravidla celé hry. Kusy s adaptivním tempomatem a funkcí Stop&Go navíc najdete taky, takže to ve finále bude spíše o displejích, které stárnou rychleji než čerstvě zakoupené pneumatiky. Generaci W211 seženete i pod hranicí 100 000 Kč, osobně bych ale doporučoval sáhnout právě po modernizovaném provedení, které přišlo v roce 2006 a které dnes testujeme. Auto jednak mnohem lépe vypadá, ale co je hlavní – bývá s ním daleko méně problémů. U starších kusů před modernizací totiž zlobily elektronické brzdy, a jejich oprava je velice náročná jak z finančního, tak i z časového hlediska.
Nejlepší motor?
Jednoznačně nejlepší volbou je šestiválcová nafta! Modernizované provedení zase tak trochu „na oplátku“ výměnou za bezporuchové brzdy přišlo o vznětový řadový šestiválec s označením 320 CDI a tou vůbec nejlepší pověstí. O tomto motoru se právem traduje, že s jen minimální údržbou odjezdí půl milionu kilometrů. To žádný z dalších motorů nedokázal. Ačkoliv ani jeho vidlicový nástupce s objemem 3 litrů zase tak poruchový není.
Objevují se u něj netěsnosti ve výměníku tepla oleje a podle informací z autorizovaného servisu sem zřídka přijede (jistě ne po vlastních) i vůz s praskajícími svody, jejichž kousíčky následně roztrhaly turbodmychadlo. Svody je proto lepší nechat zkontrolovat, auto nikdy netrápit za studena a nechávat ho poctivě alespoň minutu vychladit na volnoběh. Jasně, dále bychom si tu mohli zmiňovat zakarbonované vstřiky, zanášející se EGR ventil, nebo přítomnost filtru pevných částic. To jsou však poměrně běžné věci, které ke starším ojetinám patří. A filtru se nebojte. Ani ne za 6000 Kč se dá nechat vyčistit na 90 % z původní kapacity. Také vidlicový motor je tedy schopen odjezdit statisíce kilometrů s pouhým minimem starostí. Facelift je tedy rozhodně lepší, i když samozřejmě dražší volbou.
Zvažte Airmatic
Do redakčního testu se dostalo auto s jednoduchými předními tlumiči, které dokážou člověku ušetřit spoustu peněz a starostí. Vzduchového podvozku Airmatic s pověstnými kompresory se ale u kombi přesto nezbavíte. Na zadní nápravě se totiž objevoval standardně, díky čemuž utáhne testované provedení s pohonem všech kol na kouli až 2,1 tuny a můžete sem naložit i podstatně více věcí a těžší lidi (lidi samozřejmě berte s nadsázkou). Při výběru ojetiny proto vždy zkontrolujte činnost zadní vzduchové nápravy, její oprava stojí desetitisíce a řidicí jednotku zadních měchů, která je umístěna pod sedadlem spolujezdce, nejde levně sehnat ani na vrakovišti.
Jízdní zážitek
Velmi nerad používám rčení typu: „Kdo nezažil, nepochopí“, ale jak je testovaná generace Mercedesu třídy E pohodlná, člověk stejně zjistí až v momentě, kdy po plejádě nových aut přesedne do naprosto vyklidněného a éterického kombi minulého desetiletí. Abychom si rozuměli, ono to auto není pohodlné pouze skvělou prací podvozku (která je s plnohodnotným Airmaticem na obou nápravách ještě lepší), ale zejména svým charakterem.
Pětistupňová převodovka s měničem řadí pomalu a rozvážně, ve městě se díky pomalému řízení a obřímu rozsahu předních kol spíše než jako řidič cítíte jako kormidelník a odhlučnění patří i dnes k výraznému nadprůměru. To všechno dělá z testovaného Mercedesu nesmírně zajímavý stroj, který se svým charakterem vymyká a je natolik působivý a naléhavý, že z vás bez nadsázky udělá pomalejšího řidiče.
Tím nechci říct, že se s ním nedá spěchat. On to umí. Motor s výkonem 224 koní a točivým momentem 540 N.m má síly za tři. Když ale zatáhnete za opratě, všichni ti hřebci začnou vzodorovitě odmlouvat a vysvětlovat vám, že jsou tu hlavně z důvodu výkonové rezervy. A ne proto, abyste je honili sem a tam a ve finále to dělali vlastně úplně zbytečně, protože ta auta, co jste minutu nazpět předjeli, stojí na semaforech za vámi.
Přidejte si k tomu lenivé řízení, více než dostatečný apetit, neboť si Méďa při svižné jízdě okamžitě vezme svých 12 litrů nafty, a rázem vám nemusím nic dalšího vysvětlovat. (Jinak běžně jezdí za 8-9 litrů.) Tohle auto je zkrátka pohodář. A to se vším, co k tomu patří.
Celkové dojmy
Ocenil jsem 80litrovou palivovou nádrž, díky níž nemusíte každé dva dny stát na čerpací stanici. Každou noční jízdu mě potěšily čtecí lampičky zespod vnitřního zpětného zrcátka, takže si váš spolujezdec, nebo i vy, můžete svítit naprosto nerušeně do klína, no a ten prostor..? Pokud nevenčíte hned tři obrovské psy najednou a zároveň se ještě nechcete stěhovat, nemůžete mít s tímhle autem problém.
Rozhodně vám nehodlám mazat med kolem pusy. Ojeté Éčko není dokonalé. Když máte rádi sportovní jízdu, absolutně vás neosloví. Stejně tak pokud milujete řízení, bude pro vás charakter tohoto výhradně cestovního kombi na hony vzdálený takovému, jaký hledáte. Pokud však patříte mezi většinu populace, která touží čistě jen po tom, aby se z jednoho místa přepravila na druhé, je testovaný Mercedes vzhledem k pořizovací ceně takřka bezchybný…
Plusy
+ jízdní pohodlí
+ kvalita zpracování
+ pořizovací cena
+ množství nadčasové výbavy
+ kultivovanost motoru 3.0 V6 CDI
+ obrovský rejd
Mínusy
– vyšší spotřeba u verze 4Matic
– cena originálních náhradních dílů
– cena některých oprav
« Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen Toyota v Letňanech představila novou Camry. Nechyběl ani vodíkový Mirai »