Upéct jablečný koláč nebo nabít elektromobil? Důležité rozhodování anglických uživatelů elektromobilů
Ač by se to nemuselo zdát, tamější domácnosti a jejich elektrické rozvody, rozhodně nejsou stavěny na nabíjení elektromobilů. Nebojte, není proč se vysmívat Anglii, neboť v Česku jsme na tom podobně.
Takové normální podzimní ráno. Chcete si uvařit dobrý černý čaj, k tomu byste rádi dali péct bábovku, abyste měli co dobrého k zakousnutí odpoledne a hle ještě vlastně nabít elektromobil, abyste mohli odpoledne navštívit své rodiče v nedalekém městě. Zde nastává problém. Vaše domácí spotřebiče jsou moderní a výkonné, stejně tak jako vaše auto. Jedna síť nepostačí. K příkladu nám poslouží třeba taková Tesla a její model S. Abyste doplnili baterii ze čtvrtiny na 100% při použití klasického přívodu elektřiny, tedy 3,5kW, nabíjeli byste svoje autíčko krásných 19 hodin, to zřejmě nikdo nechce. Při použití silnější 11kW stanice se doba nabíjení zkrátí na 6 hodin. To už by šlo, že jo? Až na to, že při nabíjení, nebudete moci použít, žádný výkonnější domácí spotřebič, včetně televize.
Nezřídka kdy se stává, že i v moderních domácnostech nastane chyba a při souběžném používání nabíjení auta a ostatních spotřebičů prostě vyhodí pojistky. Co se týče starých domů je elektroinstalace často dimenzována tak, že nezvládne ani nejslabší dobíjecí stanici souběžně s klasickou elektrickou troubou. Abyste si problém dokázali představit, stačí vám k tomu běžná zásuvka s 10-16A jištěním, která zvládne pouhých 2 až 3 kW. Stačí jednoduchá matematika a problém je na světě. Je třeba si uvědomit, jak svůj elektrický vůz budete používat, zřejmě pokud vám bude stačit dojezdová vzdálenost až 100km denně, problém nebude tak velký, prostě si auto nabijete přes noc, kdy stejně spíte. Pokud ale své auto chcete využívat častěji a několikrát denně, je to už problém, proto byste se vždy měli poradit s odborníkem, a uvažovat do budoucna. Nyní je v Anglii situace, že na výkonnější nabíječku tedy o 11kW zvládne nabíjet pouhých 5 procent domácnosti v celé Británii. To je docela málo, nemyslíte?
Anglii zmítá velký problém nejen v domácnostech, ale i v samotných firmách, které rozvádí sítě po celé zemi. Pokud by si každý angličan po návratu z práce domů, chtěl napíchnout své auto na nabíječku, má trochu smůlu. Neboť tento požadavek by znamenal, celkovou přestavbu elektrické sítě na celém ostrově, což je velmi finančně náročné. Hlásají po tom, aby domy byly vybaveny chytrými systémy, které budou sbírat informace ze sítě a tak umožní nabíjení vozidla jen v případě, pokud to okolní síť zvládne, aby nedošlo k tomu, že pět zároveň nabíjejících aut ve své blízkosti zapříčiní lokální výpadek elektřiny.
Teď si jezdíme pro naftu a benzín na pumpové stanice, možná že v budoucnu si takto budeme jezdit pro elektřinu do svých aut. Ostatně konkurence se začíná v petrolejářském průmyslu rýsovat, v loňském roce skupina Shell koupila společnost NewMotion, kteří v západní Evropě provozují největší síť nabíjecích stanic. Stejně tak koncern PKN avizoval, že do budoucna bude stavět na svých pobočkách dobíjecí stanice, pro představu pod tento koncern spadá i naše česká Benzina.
.« Honem jednu sežeňte. Alfa Romeo Giulia QV s manuálem končí Našli jsme ideální auto pro každou příležitost. Test Subaru Outback 2.5i 2018 »