Napadl sníh! Speciál cenných rad, jak správně řídit na sněhu
Jízda po zasněžené vozovce může být zábavou ale pro mnohé zároveň strašákem. Proto si osvěžímě několik nejzásadnějších tipů, jak správně řídit v zimním období. Všeobecně platí, že automobil je při jízdě po sněhu (nebo po zledovatělé vozovce) daleko blíže svému limitnímu chování. Protože jeho pneumatiky nemají jednoduše tak vysokou přilnavost. Hned si to vysvětlíme.
V praxi si to představte následovně – průměrné auto drží na suché vozovce velmi dobře. Třeba je mírně nedotáčivé (=vyjíždí za předními koly ze zatáčky rovně), to ale prakticky nepoznáte. Pneumatiky se silnice drží více než statečně, takže vás při běžné (ani rychlejší) jízdě tyto vlastnosti nezajímají. Opačná situace nastává, kdy opravdu zatlačíte na pilu. Když totiž jedete na limitu, tedy maximálních možnostech svého vozu, o dané nedotáčivosti okamžitě víte a po celou dobu jízdy ji budete korigovat – třeba ubráním plynu, korekcí nájezdové rychlosti do zatáčky, nebo plynulejšími pohyby na volantu tak, aby přední kola neztrácela přilnavost.
No a na sněhu je to stejné. Jen… No vezměme to jednoduše – pneumatiky už drží méně (stejně jako při agresivní jízdě na suchu). Vy už se tedy svou jízdou tomu pomyslnému limitu blížíte daleko víc, než si uvědomujete. Přehnaně řečeno – třeba zmiňovaná nedotáčivost se pro neznalého může objevit z čista jasna.
Pozor, není důvod k obavám. Je ale velice příhodno takovým situacím upravit svůj jízdní styl. A proto si probereme krok za krokem několik zásadních rad, které vám nejen v zimních měsících pomohou lépe zvládat své auto.
Osahejte si povrch!
Zní to možná úsměvně, ale udělejte to, kdykoliv si sednete do auta (a klidně v momentě, kdy budete mít pocit, že se jízdní podmínky změnily). Jakmile kolem vás nic nejede a máte byť jen malé podezření, že je vozovka namrzlá, nebo že po ní auto klouže, i když to tak na první pohled nevypadá, osahejte si povrch! Vyzkoušejte si v nižší rychlosti, dejme tomu při 50-60 km/h, středně silně až silně šlápnout na brzdu po dobu jedné vteřiny. Vzápětí ihned víte, na čem jste! Zároveň je také dobré zkusit v nějaké menší rychlosti prudce zatočit. To abyste zjistili, co auto udělá. Lidský mozek je poměrně chytré ústrojí a v momentě, kdy dojde na lámání chleba, bude si pamatovat, jak auto na silnici drželo, nebo spíše nedrželo. Takže tu krizovou situaci zvládnete mnohem lépe!
Koukejte dál před sebe
Snad nikoho nepřekvapí, že auto má na sněhu několikanásobně delší brzdnou dráhu. A vy už jste si přece vyzkoušeli, jak vám to zrovna dneska brzdí. Pří jízdě se proto dívejte vždy až na místo maximálního možného dohledu a okolí 20 nebo i 50 metrů před autem ponechávejte perifernímu vidění. Zní to divně? Vyzkoušejte to. Uvidíte, že i periferním viděním vidíte všechno, co potřebujete. Vaší výhodou oproti ostatním ale bude, že při sledování provozu daleko před vaší kapotou, dopředu víte, co se bude dít. A to je na sněhu nezbytné.
Najeďte do zatáčky správnou rychlostí i s vhodným kvaltem
Třetí rada našeho výčtu je už logickým průsečíkem prvních dvou. Na sněhu jste daleko blíže limitu svého auta, proto je nezbytně nutné takzvaně nepřepálit zatáčku. Vyzkoušeli jste si, jak auto brzdí, i jak zatáčí, takže jste schopni správně odhadnout nájezdovou rychlost. Důležitý je tu však ještě jeden aspekt. Správně zařazená rychlost! Před zatáčkou si vždy podřaďte, abyste měli motor ve správných pracovních otáčkách (alespoň 2 tisících). Když se bude cokoliv dít, a vy budete potřebovat plynový pedál, třeba abyste korigovali přetáčivost, síla motoru bude připravená.
Plynulost, plynulost, plynulost!
Tuto hlášku kdysi dávno neustále dokola opakovali v závodní akademii a jsme si jisti, že ji tam opakují doteď. A protože je dnes řeč o jízdě na sněhu, nejsme od závodění vlastně moc daleko. V obou případech totiž auta jezdí velmi blízko limitům svých možností a zejména pak pneumatik. Buďte plynulí na volantu, buďte plynulí na brzdách, buďte jemní při přeřazování, zkrátka se snažte, aby vás ta přilnavost, kterou nemáte danou od pána Boha, ale díky zemské gravitaci, aby vás neopustila. A je přece samozřejmé, že při prudkém škubnutí za volant auto pojede daleko spíš rovně, než když zatočíte citlivě a plynule.
Pozor na vyjeté koleje
Vyjeté koleje, zvláště pak zledovatělé, se u nás díky mírným zimám posledních let už moc nevyskytují. V horských oblastech na ně však narazíte. Proč jsou tak nebezpečné? Při jízdě ve vyjetých kolejích je třeba být obzvlášť obezřetný, a to zejména kvůli správné pozici auta. Když totiž pojedete dvěma koly po asfaltu a dvěma koly po ledu, bude mít auto při sebemenším šlápnutí na brzdu tendenci točit se jak ruská ruleta. Předjíždění ve vyjetých kolejích pak doporučujeme předem několikrát zvážit. Když je to nezbytně nutné, a musíte předjet, auto z vyjetých kolejí nasměřujte jemně a plynule do černých kolejí v protisměrném pruhu. Pak už volantem nic nedělejte a vůz srovnejte opět až ve vyjetých kolejích. Jakýkoliv jiný postup (zatáčení na ledě mezi vyjetými kolejemi atd.) je bez přehánění životu nebezpečný.
Mějte na paměti koncepci svého auta
Máte auto s pohonem předních kol? Máte zadokolku, nebo snad čtyřkolku? A jakou máte čtyřkolku? Stálou, nebo s připojováním zadní nápravy? Elektronickou, nebo mechanickou? Každé, opravdu každé auto se chová úplně jinak. A vy byste opravdu měli vědět, jak se právě to vaše auto chová.
Nevíte to? Pak jeďte rovnou do školy smyku, na polygon, nebo alespoň na zpevněnou plochu, kde nikoho neohrožujete, a se svým autem se důkladně seznamte. Může vám to zachránit život. A bohužel jich nemáme sedm jako kočky.
Nejezděte příliš pomalu, to raději vůbec
I přes veškeré rady a učení jsou mezi námi tací, kteří se jízdy po sněhu bojí jako čert kříže. Jízda po sněhu není nebezpečná, jízda po sněhu ale vyžaduje daleko větší znalost vozu i chápání fyzikálních zákonů.
Proto není hanbou, pokud kdokoliv jízdu po sněhu nezvládá. Je to zkrátka vyšší škola pilotáže, která není pro každého a těm, kteří si na ni netroufají, nebo by namísto 70 km/h za sucha jeli ve stejném úseku rychlostí 20 km/h, doporučujeme, ať se raději nechají odvézt. Silnice je pro všechny, a jistá ohleduplnost na ní je nezbytnou součástí našich životů. To by jinak nikdo nikam nedojel…
Všem přejeme úspěšnou zimu bez karambolů a spoustu, pokud možno řidičsky co nejzajímavějších kilometrů!
.« Test ojetiny Volvo S60 T5. Maskovaný bojovník Čtyři nejčastější mýty o zabezpečení aut před krádeží »