Tvrdý brexit může ohrozit přes 15 tisíc pracovních míst v českém automobilovém průmyslu
Vysoká poptávka po nových vozech v EU přispívá k rekordním výsledkům domácího automobilového průmyslu i české ekonomiky. Jen v roce 2017 bylo v ČR vyprodukováno 1,42 milionu automobilů. Automobilový průmysl generuje 21 % českého exportu, ten je však závislý na poptávce po nových vozech v řadě států. Třetina exportu automobilového průmyslu míří z ČR do Německa. Jedním z nejvýznamnějších odbytišť (7,3 % exportu) je však Velká Británie, jejíž automobilový trh získal zejména kvůli brexitu hodnocení jako vysoce rizikový.
Podle odhadů analytického týmu Coface by mohl kolaps obchodu v důsledku „tvrdého brexitu“ ohrozit v českém automobilovém průmyslu až 15 600 pracovních míst a ubrat 1,4 procentního bodu z aktuálního růstu HDP. V důsledku takového ekonomického šoku by pak mohla být ve druhé vlně ohrožena další pracovní místa i spotřeba.
Na každého občana v České republice připadá za loňský rok 132 nově vyrobených automobilů. To je nejvíce v celém regionu střední a východní Evropy. Úspěch automobilového průmyslu však není samozřejmý, Česká republika musí svůj vlajkový průmysl chránit a podporovat. Rizikové scénáře našeho analytického týmu ukazují, že aktuální síla i rekordně nízká nezaměstnanost v České republice nemusí s ohledem na vývoj v Evropě i ve světě trvat věčně.
.« ŠKODA FABIA COMBI SCOUTLINE je v Česku dostupná jen s 1.0 TSI Test Opel Grandland X 1,2 Turbo. Dobře je za tři »