První jízda: Peugeot 508. Překvapení roku
Už dlouho mě žádné auto tolik nepřekvapilo jako novinka od Peugeotu. Uznávám, nezní to zrovna dramaticky, vždyť tato automobilka už pěknou řádku let neudělala vyloženě žádnou pecku a mluvit se dá maximálně o výborném RCZ R nebo 308 GTI, ale to nejsou auta pro každého nebo na denní používaní. To je teď jinak, protože Francouzi se odvázali ve střední třídě a na trh přichází nová generace modelu 508. Peugeot o něm mluví jako o radikálním liftbacku a kombi. No, nebudu mu to vyvracet, protože minimálně designem a kvalitou interiéru je více než jen to.
Posuďte sami, má bezrámové dveře v obou variantách! To mělo naposled Subaru Legacy na sklonku milénia. Také má snížený ponton střechy, aby vypadal elegantně a sportovně. Zadní blatníky jsou vystouplé, rozchod kol je široký a koncové sloupky tenké. Světlomety jsou na obou stranách úzké a s velmi hezkou grafikou. Jo, tohle se povedlo, 508 vypadá fantasticky, placatě, vyváženě a vrací na trh čistou avantgardu sportovních sedanů. Nádhera a ještě jednou nádhera!
I v tomto případě však platí, že hodně záleží na zvolené výbavě, ale také motorizaci. Nejnižší výbava totiž nemá ve svislém pruhu v předním nárazníku LED denní svícení kombinované s blikačem, jako vyšší výbavy, ale má tam jen lištu s chromovanou malou lištičkou a liší se také zadní světla. Podle výfuků poznáte i motorizaci. Zatímco benzinové verze mají po jedné kulaté koncovce výfuku v obou rozích nárazníku, motorizace 1.5 BlueHDi mají v obou rozích nárazníku falešné oválné koncovky, výfuk ústí vlevo za nárazníkem dolů. Dvoulitrové motory BlueHDI pak mají dvě chromované koncovky v levém rohu nárazníku. Nejlépe samozřejmě vypadá výbava GT, která je zároveň nejvíce vybavená a s nejvýkonnějšími motory.
Velkou pochvalu si zaslouží i interiér. Pořád se jedná o i-Cockpit, ale jeho evoluce se vydařila. Nejvíce šokuje svým zpracováním, které je perfektní a luxusní. Nejvyšší výbavy mají dokonce kůži Nappa. Peugeot 508 dostal do vínku spoustu zcela nových prvků výbavy, některé z nich šlo dosud vidět pouze u prémiových výrobců. Tou nejzásadnější novinkou je systém nočního vidění pomocí infrakamery, doplňuje ho adaptivní tempomat s funkcí stop & go (do 3 sekund od zastavení se auto samo opět rozjede) či aktivní asistent jízdy v pruzích, který se drží nejen nakreslených čár na silnici, ale umí auto udržet uprostřed pruhu anebo na krajnici. Nádherné jsou ovladače v leteckém designu, dotykové plošky pod nimi a obložení opravu odpovídá materiálům – dřevo je dřevo a třeba hliník opravdu hliník! To není běžné ani v prémiové třídě.
Prostornost vepředu je dobrá a s výškou blížící se 190 cm jsem neměl problém do žádných směrů. Sedadla patří k tomu nejlepšímu ve třídě a připomínají spíše prémiový produkt. Vzadu už je situace horší a vysocí lidé budou mít problém s prostorem nad hlavou. Je to daň za nízkou siluetu. Vyřeší to verze kombi, pokud potřebujete vozit vzadu dospělé lidi na dlouhé cesty.
Krátké jízdě jsem podrobil verzi GT s nejsilnějším benzínovým motorem. Označení PureTech 225 znamená motor 1,6 naladěný na výkon 225 koní a kroutící moment 300 Nm. Vůz umí zrychlit na stovku za 7,3 sekundy a uhánět až 250 km/h. Hodnoty to nejsou jistě špatné, ale 508 počítá v budoucnu s ještě silnější variantou nesoucí v názvu písmeno R. Motor s 508 cvičí slušně a dynamika je výborná. Líbí se mi i jadrný zvuk tohoto motoru. Díky jeho lehkosti jsou hbité i jízdní vlastnosti a auto krásně a okamžitě reaguje na volant. Samotné řízení sice nemá žádný cit, ale je strmé.
Osmistupňová automatická převodovka si s motorem také rozumí velmi dobře a její reakce jsou velmi rychlé. Ani jednou jsem nezaznamenal nějaké nepatřičné chování nebo škubnutí. Nejlepší na celém autě je podvozek. Ten je naladěn převážně komfortně a nerovnosti auto žehlí vážně jistě, navíc se od kol neozývají žádné rány ani pazvuky a v interiéru nejsou znát ani žádné nepříjemné rázy. Podotýkám, že auto mělo velká kola a velmi nízký profil gum.
Už teď se těším na plnohodnotný týdenní test, protože toto auto je opravdu fantastické a věřím, že konkurenci se zhoršila kvalita spánku. Všichni ostatní ve třídě totiž najednou vypadají velmi obyčejně. Problém 508 může být jen nižší praktičnost a poměrně ambiciózní cenová politika.
« Test ojetiny Seat Leon ST 1.4 TSi. Skvělá alternativa ke koncernovým sourozencům. Co dělat, když ztratíte doklady od auta? »