První český test Mercedes-Benz G 500. Návrat legendy v nejlepší formě
Jako první médium v České republice jsme si k týdennímu testování přebrali zbrusu nový Mercedes-Benz třídy G a zjišťovali, jak si značka poradila s transformací legendy do moderního hábu. Úkol to nebyl vůbec jednoduchý, po čtvrt století si ikonické “Géčko” drželo nezaměnitelný tvar a spoustu detailů, které byly pro homologační úřady noční můrou. Šlo zejména o ochranu chodců při střetu s vozidlem, nicméně Mercedes-Benz si s tím poradil velmi chytře a výsledná nová generace vypadá spíše jako rozsáhlý facelift. Obavy skalních fanoušků se tak mohou rozplynout.
Až detailnější pohled prozradí robustnější karoserii, širší platformu a celkový nárůst rozměrů. Tvary jsou lehce kulatější, ale ty nejzásadnější detaily zůstaly – blinkry na kapotě, vystouplé blatníky, téměř rovné čelní sklo, typické kliky a panty dveří venku. Mimochodem, technici věnovali značnou část práce vývoji dveří, aby ty dělaly tradiční “plechový” a hlasitý zvuk při zavírání. Blinkry v rozích kapoty zůstaly díky speciálnímu systému, který je zapustí dovnitř, jakmile dojde ke kontaktu s chodcem. Vůz samozřejmě stále stojí na žebřinovém rámu, karoserie však byla důsledně ztužena.
Nová třída G je o 53 milimetrů delší a o 121 milimetrů širší. Na silnici i v terénu vzbuzuje proto ještě větší pozornost. Nová třída G působí ještě více než dosud, jako by byla vytesána z jednoho kusu materiálu. Veškeré plochy jsou ještě napnutější a popřípadě výrazněji klenuté, přičemž kvalita povrchových úprav byla znovu zvýšena. Z toho vyplývají užší, preciznější spáry a harmoničtější přechody. Navíc byly podběhy kol a nárazníky ještě lépe integrovány do karoserie, a ztrácejí tak charakter dodatečně namontovaných dílů. Vůz může být nově vybaven Full-LED světlomety a tradiční LED denního svícení nyní kopírují tvar hlavních světlometů, vypadá to fantasticky. Ostatně jako celé auto, nemůžu si pomoct, ale tato transformace se povedla na výbornou. Svědčí o tom fakt, že letošní kvóty pro Českou republiku jsou beznadějně vyprodány a na objednaný kus si pořádně počkáte. Bude to ale stát za to!
Nejviditelnější transformace je v interiéru. Terénní legenda dostala hypermoderní digitální palubní štít ze dvou obřích obrazovek o rozměru 12,3“, armádu jízdních asistentů a také excelentní ambientní podsvícení celého interiéru. Na první pohled i dotek je patrné, že v interiéru jsou použity pouze velmi kvalitní materiály. Každý detail je řemeslně zpracován s maximální pečlivostí. Některé prvky přímo navazují na exteriér, například tvar kruhových světlometů, který se zrcadlí v bočních výdeších ventilační soustavy nebo uspořádání ikonických ukazatelů směru, které přebírají kryty reproduktorů. Pro třídu G je typické madlo před sedadlem spolujezdce nebo chromováním odlišený ovládací prvek tří uzávěrek diferenciálů. Oba detaily byly pečlivě optimalizovány a zůstávají zachovány jako charakteristické prvky. Jedna zajímavost, pokud nejste fanda digitálních systémů existuje řešení. Výrobce ji nabízí i s tradičními “budíky” v tubusech za volantem.
Díky haptickým impulzům a dodatečným zpětným potvrzením z reproduktorů může řidič používat dotykovou plochu s otočným ovládacím tlačítkem na středové konzole, aniž by musel odvracet zrak od vozovky. Tlačítka přímé volby před otočným ovládacím tlačítkem pro často používané funkce a na přání dodávaná ovládací lišta pro asistenční systémy nad otočným spínačem světlometů doplňují nabídku ovládacích prvků. Řidič sedí blízko čelního okna, a za volantem si tak může užívat velmi dobrého výhledu všemi směry. Nejdůležitější je přesně toto, za volantem se cítíte pořád stejně výjimečně, protože podobný pohled na rovnou stupňovitou kapotu, blikače na ní a přes téměř rovné čelní sklo vám nikdo jiný nenabídne. Najednou jste králem silnic a veškerého přilehlého terénu. Ten pocit vědomí, že vás téměř nic nezastaví je silně opojivý.
Ještě více vás dostane projev motoru. Testovaný vůz totiž nesl přídomek 500, což značí jediné – přítomnost čtyřlitrového osmiválce z dílny AMG. BiTurbo má výkon celých 422 koní a kroutící moment monstrózních 610 Nm. Auto je s tímto motorem pekelně rychlé, jakkoli to zní v kontextu s touto krabicí divně. Na stokilometrovou rychlost dosprintuje za 5.9 sekundy, což je na auto o hmotnosti 2.4 tuny a s aerodynamickým odporem skříně po babičce slušný výsledek! Sílu motoru posílá na nápravy přes tři uzamykatelné diferenciály a redukci devítistupňový automat speciálně odladěný pro tohoto mastodonta. Nové G nabízí čerstvě také volbu jízdních režimů. Ke komfortnímu, sportovnímu, eco a individuálnímu módu přibyl ještě G-Mode, který je určený pro offroad.
Podvozek tvořený vepředu příčnými lichoběžníkovými rameny a vzadu tuhou nápravou doplněnou o čtyři podélná ramena a panhardskou tyč ladili specialisté od AMG, aby se inovované G mohlo lépe poprat s vysokorychlostními Autobahny. Za příplatek je možné pořídit adaptivní tlumiče. Podvozek je 27 centimetrů nad vozovkou (nápravy uberou milimetry na 24,1 cm), brodivost je 70 centimetrů, nové G se vyšplhá do stoprocentního stoupání (45 stupňů) a zvládne boční náklon až 35 stupňů (o sedm víc než dosud). Nájezdové úhly jsou 31 stupňů vepředu a 30 vzadu.
Jízda
Tak, teorie za námi, byla vyčerpávající, ale toto auto si ji zaslouží a je dobré vědět, co nová generace nabízí a kam se posunula. S předchozí generací jsem si úplně nedokázal představit dálkové trasy, s tou novou jsem jednu takovou absolvoval. Vyrazil jsem na cestu dlouhou přes 1100 kilometrů do samotného srdce Alp a nemohl jsem si vybrat lepšího společníka. Jasně, pokud hledáte zábavu v horských průsmycích, tak G vás nepotěší, ale rutinní služební cestu proměnilo v příjemný zážitek. Přepracovaný podvozek v kombinaci s aktivními tlumiči totiž třídu G proměnil v absolutně komfortní stroj. Je to jako let soukromým tryskáčem, cesta ubíhá a o nerovnostech vůbec nevíte. Takto pohodlné auto jen tak nenajdete, navíc si můžete pustit masáž sedadel, odvětrávání… výbava je vrcholná.
Motor se jen tak převaluje pod kapotou, stačí ale povel a probudíte spící bestii. Zásoba výkonu 422 koní je dobrou věcí a každé předjíždění se změní v drobný okamžik. Navíc ten ZVUK! G 500 zní stejně, jako každé AMG vybaveno tímto motorem – burácí, střílí, bručí a v otáčkách předvádí ohromné zemětřesení. Vše je umocněno tím, že výfuky máte pod vašim sedadlem. Reakce na plyn je okamžitá a brutální, zrychlení pak jen těžko uvěřitelné. Netřeba říkat, že pokud jedete slušně, motor je ukázkově kultivovaný a tichý, čemuž pomáhá i ukázkové odhlučnění kabiny.
Monstrózní medvěd nezklamal ani na alpských silnicích a agilita se mezigeneračně zlepšila o pořádný kus. G vlastně jezdí lépe než většina SUV. Na rozdíl od nich je totiž pohodlnější, v zatáčkách podobné a v terénu nezastavitelné. Karoserie se naklání jen decentně a auto se s chutí stáčí do oblouku. Jediný limit, který se naplno projeví je jeho velká váha, takže to s nájezdovou rychlostí nesmíte přehnat. Platí ale, že středně rychlé tempo mu na klikaticích vyhovuje. Potěšilo mě sladění s převodovkou o devíti stupních, která řadí bleskově, logicky a ani jednou auto necuklo. Řízení má delší převod a uměle oddálenou odezvu kolem středu, což zlepšuje manipulaci v terénu, ve městě si musíte chvíli zvykat, což ostatně platí při jakékoli manipulaci s tímto obrem. To, že vůz budí ohromnou pozornost, kdekoli se objeví, zřejmě dodávat nemusím.
Je tu ještě jedna věc, kterou mi tento mastodont vyrazil dech – spotřeba. Nemyslím tím ovšem to, že žere i trávu kolem silnice. Celou cestu jsem završil s konečným průměrem 13.1 litrů, což potvrdilo i dotankování. Podotýkám, že jsem nejel pomalu a cesta čítala nespočet průsmyků, převýšení, dálnic i měst. To není vůbec zlé, co? Ve městě se samozřejmě připravte na odběr 20 litrů, v terénu pak ještě vyšší. Když je řeč o jízdě mimo zpevněné vozovky, G v tomto ohledu téměř nemá konkurenci. Géčko nabídne možnost uzavření všech tří diferenciálů, což je bez přehánění unikátní záležitost a pokud použijete pořádné pneumatiky, vůz se vyhrabe téměř ze všeho. Všechny terénní režimy navíc ovládáte tlačítky, což je o poznání jednodušší než manuální řazení. Samozřejmostí jsou i bytelné kovové ochrany podvozku.
Upřímně, v naší zemi si nedokáži představit terén, který by toto Géčko nezdolalo. Jízda v terénu je neuvěřitelně zábavná a auto vám stále dává najevo, že to pro něj nic není. Můžete se brodit nesmyslně hlubokým bahnem, křížit při tom nápravy a vůz jede plynule a bez zaváhání dál. Opravdové schopnosti vám odhalí výlet do zemí s velkými horami, nebo alespoň návštěva nějakého terénního polygonu, který vám nasimuluje zajímavé podmínky.
Technikům Mercedesu se podařilo porvat se s proměnou legendy na výbornou. Všechny charakteristické prvky byly zachovány a dále vylepšeny. Třída G je teď daleko více všestrannější, ještě luxusnější a schopnější. Je to jedno z nejlepších aut planety a proto také patří k těm nejdražším. To už ale tak bývá.
Plusy
Terénní schopnosti a technika
Jízdní vlastnosti na silnici
Styl a vzhled
Silný motor a kultivovaný motor
Skvělá spotřeba
Prostorná a luxusní kabina
Obří zavazadelník
Zvuk
Převodovka
Pokročilá výbava
Odhlučnění kabiny
Je to legenda
Minusy
Závratná cena
Omezený výhled vzad
Nemám jej v garáži
« Porsche poodhalilo brutální elektromobil Taycan. Jeho schopnosti ohromí Dvanáctiválce z počátku třetího tisíciletí. Nezkrotné bestie jako zábavná investice »