Test BMW X2 xDrive25d M Sport. Na první dobrou
BMW X2 už jsem testoval v nejsilnější benzínové variantě s pohonem přední nápravy, teď však přijíždí i nejvýkonnější verze spalující naftu a pohonem všech čtyř kol. Je předem jasné, že v našich končinách bude právě tato verze preferovanější. Zachovala si X2 svou řidičskou přívětivost?
Už první pohled na X2 (mimochodem v nádherné zlaté barvě) zaujme. Působí sportovně, mladistvě a ve své podstatě to vůbec není SUV, ale výborně jezdící větší hatchback s přidanou dávkou praktičnosti. Platformu si propůjčuje od modelu X1, respektive 2 Active Tourer (úplný původ hledejme u vozů MINI). Oproti zmíněné X1 je X2 o 49 mm kratší a o 69 mm nižší než X1 v závislost na zvoleném podvozku. Design vozidla pak patří rozhodně k tomu nejlepšímu ve své třídě. Linie auta jsou velmi čisté, proporční a zejména masivní zadní sloupek dodává šmrnc. Na něm se také nachází logo výrobce s jasným odkazem na legendární kupátka 60. let – 2000 CS a E9 3,0 CSL.
Za povšimnutí stojí i tvar ledvinek v masce chladiče, které nejsou typicky oválné, ale jejich lichoběžníkový tvar se obrátil naruby a rozšiřuje se ze shora dolů. Také zadní světla už nenesou tvar písmene L. Samotná stavba karoserie s nízkým pontonem bočních skel a postupně rozšiřující se zádí nepřipomíná kategorii crossoverů už vůbec. Je to něco jiného a ve výsledku se jedná o velmi atraktivní a svěží automobil. Nový designový směr BMW se mi opravdu líbí.
Pod kapotou BMW X2 si lze aktuálně vybírat z trojice motorizací, které tvoří výhradně dvoulitrové čtyřválce s přeplňováním. V nabídce je benzinová verze 20i sDrive (141 kW/192 koní a 280 Nm), která má pohon pouze předních kol sDrive, a nebo dvě vznětové motorizace 20d a 25d, obě s pohonem všech kol xDrive. Postupně se ale nabídka rozšíří o další motorizace. Základ utvoří zážehový tříválec se 103 kW, který doplní čtyřválec o výkonu 141 kW a pohonem všech kol. Obohacena bude i naftová paleta, konkrétně o čtyřválec se 110 kilowatty v kombinaci s pohonem předních, případně všech kol. Nejslabší varianty půjde kromě automatu párovat i s manuální převodovkou.
Interiér je kompletně přebrán z větší X1 a ve své podstatě mu není, co vytknout. Ergonomie i zpracování je tradičně prvotřídní, ale výbavu nabízí některá konkurence lepší. X2 třeba nelze doplnit o digitální přístrojový štít nebo zajímavější dekory. Sportovní sedadla v rámci M Sport paketu jsou výborná a nabízí i klasický dofuk bočnic, který na vozech BMW zbožňuji. Posed za volantem je tak naprosto ideální a kupodivu i dost nízký (sedí se o 20 mm níže než v X1).
Za volantem si nepřipadáte jako v crossoveru už vůbec a o tom vás přesvědčí i první zatáčka. X2 je totiž až překvapivě agilní, okamžitě reaguje na povely od volantu a do zatáček se vrhá s chutí. Karoserie se v oblouku vůbec nenaklání a grip je solidní. Obával jsem se ztráty nadšení a chuti zatáčet (v důsledku přidané hmotnosti na přední nápravě a pohonu všech kol), ale zcela zbytečně. I tato varianta tomuto autu sedí a jízdní vlastnosti vás mile překvapí. Z chování podvozku s nízkým těžištěm jasně cítíte geny vozů MINI, které na klikaté okresce vždy excelují. X2 jezdí lépe než větší X1 a je jasně určena pro mladistvější klientelu, případně pro lidi, které stále baví řídit.
Pohon všech kol xDrive zajišťuje ohromnou trakci na každém povrchu a dokáže pobavit skvělou přilnavostí a nebo naopak kontrolovanou ztrátou adheze, třeba na zasněžené silnici. Pohon je natolik přesvědčivý, rychlý, zábavný a čitelný, že bych toto BMW bez něj nechtěl. Tvoří ho rozdělovací převodovka integrovaná do diferenciálu přední nápravy, spojovací hřídel vedoucí k zadní nápravě a spojka, která zajišťuje přesné dávkování točivého momentu na zadní kola. Elektronické ovládání je spojeno se stabilizačním systémem Dynamic Stability Control DSC, díky čemuž zaznamená potřebu změny distribuce točivého momentu s dostatečným předstihem.
Testovaný vůz byl navíc vybaven sportovním paketem M Sport a to s sebou přineslo i jednu tradiční nevýhodu a tou je snížený komfort ve městě nebo na nekvalitní silnici. Vůz je prostě tužší a na nerovnostech má tendenci poskakovat. Není to však nic dramatického.
Samotný dvoulitrový čtyřválec s dvojicí turbodmychadel umí být velmi přesvědčivý a kompaktním autem solidně cvičí. Aby také ne, výkon 170 kW a kroutící moment 450 Nm hovoří za vše. X2 s tímto agregátem sprintuje z jakékoli rychlosti s mohutným zátahem. Potěší i spotřeba pohybující se mezi 6 a 7 litry. Sladění s měničovým automatem (výrobce Aisin) je velmi dobré a řazení je optimálně rychlé a hladké.
BMW X2 je opravdu příjemné auto a ve své třídě rozhodně nabízí nejagilnější jízdní vlastnosti. Za jeho volantem si připadáte jako ve větším hatchbacku, jen k tomu přidává větší praktičnost a univerzálnost, než nabízí klasická řada 1. Tohle se jednoduše povedlo.
Plusy
– Vzhled
– Kvalita zpracování
– Jízdní vlastnosti
– Prostorný interiér
– Motor a jeho výkon
– Převodovka
Minusy
– Občas zhoršený komfort sportovního podvozku
– Viditelnost z vozidla směrem dozadu
– V nabídce chybí některé prvky výbavy
Fotografie pořízeny zařízením Huawei P20 PRO:
« Reportáž: Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2018 Fiat 500 Spiaggina od Garage Italia je dokonalé retro »