Test Renault Megane R.S. na okruhu. Je to návrat krále?
Od jeho představení na frankfurtském autosalonu v září 2017 vyznavači sportovní jízdy netrpělivě očekávají nový Renault Megane R.S. S cílem stát se – stejně jako jeho předchůdci – etalonem na trhu hot hatchů, disponuje tato třetí generace veškerým know-how a vášní divize Renault Sport. O novince se už popsaly stohy papírů a řekněme si jen to nejdůležitější.
Má menší motor 1.8 a zároveň vyšší výkon 280 koní s krouťákem 390 Nm. Všechny verze budou dostupné s manuální nebo dvouspojkovou převodovkou a vždy vybaveny systémem natáčení zadní nápravy 4Control. Váží 1407 kg a na stovku zrychlí za 5.8 sekundy a zastaví se až na hodnotě 255 km/h. Asi rozhodující informací je cena, novinka je totiž nejlevnější hothatch segmentu C na trhu a zaplatíte za něj v základní výbavě 719.900 Kč. Pro srovnání, Golf GTi Performance vás přijde minimálně na 752 a třeba i30N na 779.000 korun. Připlatit si můžete třeba za převodovku EDC a to 40.000 a stejné peníze vás bude stát podvozek Cup se samosvorem. Fér nabídka!
Teď je konečně tady, já jsem na okruhu v Mostě a můžu tu jezdit celý den dle libosti. Klíčové údaje už všichni známe, pojďme se mrknout na to nejdůležitější a prohnat jej po okruhu. Zmíním ještě poměrně zásadní fakt. Renault tu dnes má auta ve výbavě Sport. Nemají tak podvozek CUP ani špéru mezi předními koly. Je tak jasné, že teď ještě neodhalíme, jestli bude schopný skalpovat hardcorovou Hondu Civic Type-R. Proti té ostatně bude mířit až verze Trophy.
Starší Megane R.S. byl milován pro svou nekompromisní povahu a hravý charakter. Ten byl pro někoho zároveň i velmi záludný. Stačilo nevhodně prudce odstavit plyn nebo brzdit na zatočených kolech a R.S. vám nemilosrdně nadělil pořádný přetáčivý smyk. Videí Meganů v rychlých lift-off smycích na Ringu je na youtube stovky a většinou nedopadají moc dobře.
Bylo to auto, které jste museli umět řídit a přemýšlet nad tím, co děláte. To je prvek, který ho vždy oddělovat od zoufale nudných a sterilních Golfů GTi a Leonů Cupra. S těmi může být rychlý naprosto každý bez nejmenšího řidičského umu. Asi proto se tak dobře prodávají.
Najíždím do prvního kola mosteckého okruhu, prší a na trati jsou místy i poměrně velké kaluže. Toto opravdu není ideální stav na seznámení se s autem s takovou reputací. I tak mám ale přeplé do režimu Race a vypnutou stabilizaci, která by na limitu byla jen na škodu věci. Vůz bojuje s trakcí a přenášením výkonu na silnici, citelně chybí samosvor na výjezdech a hned v první zatáčce do slavné vlásenky najíždím dveřmi napřed. Přehazuji smyk na druhou stranu a bokem opouštím šikanu. Hmmm, tak to bychom měli. Furt je to stejně zábavná mrcha!
S respektem pokračuji dále a dávám si pozor, abych brzdil jen na rovných kolech. Při každém odstavené plynu jde cítit, jak zadek krásně utahuje stopu. Vše je čitelné, předvídatelné a pokud nejste vyloženě řidičské poleno, budete se hodně bavit charakterem podvozku. Nadšení mi nekazí ani tolik obávaná řiditelná zadní náprava. Je nastavena výrazně jinak než u verze GT a autu dost pomáhá v agilitě.
Vyžaduje jistý řidičský návyk, nesmíte chaoticky kontrovat, když cítíte, že se zadek stáčí a pak je vše v pořádku. Řízení je normální, rozhodně není mechanické jako dříve, ale také není ani špatné. Líbí se mi poměrně zajímavý zvuk a střílení do výfuku. Mimochodem převodovka EDC v tomto autě funguje výborně – řadí rychle oběma směry a v manuálním režimu zcela spolupracuje s řidičem.
Postupem dne se rozjasňuje, okruh usychá a konečně můžu R.S. vzít na ostré kolo bez kompromisního přizpůsobování stavu vozovky. R.S. jde krásně do otáček, je rychlý a na suchu umocňuje svou agilitu a rychle se skládá do zatáček. 4Control mě fakt překvapuje! Podvozek s hydraulickými dorazy tlumičů neustále drží kontakt s vozovkou a je poměrně komfortní. Nedotáčivost přichází až opravdu pozdě a jde zcela eliminovat řízením vozidla plynem.
Stačí na nájezdu rychle ubrat, zadek se stočí na apex a hned můžete na plyn znova. Rychlost v zatáčkách je ohromující, na výjezdu i na suchu schází samosvor. Příplatek za verzi CUP by byl pro mě jasnou a nezbytnou volbou. pochvalu si zaslouží brzdy Brembo, které nevadnou a vydrží ostrou jízdu dost dlouho. Na okruhu jsem je neunavil ani po 30 minutách vkuse. Líbí se mi i sedadla Recaro, která dobře drží tělo a jsou pohodlná.
Verze Sport je srovnatelná především se zmíněnou konkurencí typu Golf GTi nebo Leon Cupra. Oproti ním nabízí mnohem zábavnější chování a také nároky na řidičský um. Megane sice ztratil něco z své ultimátnosti, ale nabral na denní použitelnosti. Verze CUP na tom bude z podstaty věci jinak a přiblíží se sportovně náročnějším uživatelům. Brzy přijde také vrcholná verze Trophy, která si vyšlápne na ty nejostřejší a pokusí se převzít královské žezlo. Ve výsledku je nový Megane R.S. skvělým autem. Jsem rád, že si zachoval svou typickou hravost se všemi plusy i minusy. Za ty peníze není co řešit!
« Jeremy Clarkson varuje před autonomními vozidly. Jedno ho nedávno téměř připravilo o život Test prémiových ojetin. Je lepší Audi A4, BMW řady 3 nebo Mercedes-Benz třídy C? »