bez-nazvu

Turbo vyžaduje správné zacházení. Zde je několik tipů, jak předejít jeho drahým opravám

11. 4. 2018 • Novinky, Zajímavosti

Vytáčení motoru do maximálních otáček se nemusí řidičům automobilů vybavených „turbem“ vyplatit. Další „past“ se může skrývat v systému Start-Stop, zejména při zastavení po rychlé jízdě. Je tak potřeba dodržovat základní provozní pokyny.

Převážná většina automobilů je v dnešní době vybavena motorem s přeplňováním pomocí turbodmychadla. Bohužel někteří řidiči princip fungování turba neznají a jiní na přeplňovaný motor, ať už vznětový nebo zážehový, nemyslí vůbec.

Turbodmychadlo je poháněné výfukovými plyny a má za úkol stlačovat vzduch do sání motoru. Čím vyšší je namáhání motoru, tím vyšší je teplota výfukových plynů a také teplota turbodmychadla. Pro ochlazení, resp. dochlazení turbodmychadla po rychlé jízdě, je třeba nechat motor běžet na volnoběh, a to minimálně 30 sekund.

V období downsizingu se výrobci automobilů navíc nijak zvláště nechlubí tím, že jejich „malé“ motory jsou na dopingu. Řidiči prostě vymačkávají ze svých vozů tolik, kolik jim továrna umožňuje.

Při běžné jízdě by se negativní důsledky náhlého vypnutí motoru projevit neměly. Při vyšších rychlostech, třeba na dálnici, se turbo více zahřívá a po následném zastavení a vypnutí motoru, si potřebuje motor, resp. turbo, snížit teplotu při volnoběžných otáčkách. Při náhlém vypnutí motoru je turbo velmi tepelně namáhané, a díky vysoké teplotě dochází také k nedostatečnému mazání turba.

Zpozornět by měli také řidiči s aktivním Start & Stop systémem, kterým samovolně vypne motor při zastavení. I když byla tato technologie vyvinuta, aby šetřila palivo v městském provozu, může se nakonec ukázat jako příčina nemalých provozních problémů a s tím spojených výdajů na servis. Start & Stop systém má většina nových automobilů vybavených přeplňovanými motory s turbodmychadlem.

Výrobci si myslí, že turbodmychadla přeplňovaných motorů vybavených Start & Stop systémem netrpí náhlým vypnutím motoru, ale naše zkušenosti ze servisů jsou trochu jiné. Proto je lepší při jízdě ve zvýšených otáčkách, např. při vysoké rychlosti na dálnici, tento systém vypnout.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz