skoda-octavia-kombi-facelift-exterior-1

Test Škoda Octavia 1.0 TSI. Stačí tři válce?

2. 3. 2018 • Zábava

Škodu Octavii nemá smysl představovat a už vůbec popisovat. Zná ji každý, je to bestseller a jsou o ní popsány stohy papírů, že by na to nestačila ani Národní knihovna. Pusťme se tedy rovnou do recenze toho, co je na této octavii nové. A ne, nejsou to zatím světlomety, je to stále verze před faceliftem. To zásadní se totiž odehrálo pod kapotou, kde nyní “úřaduje” nová základní motorizace – benzínový tříválec!

Skandál, říkáte si! Nedivím se, nezní to příliš lákavě a ve spoustě motoristů to evokuje vzpomínky na nepříliš podařený tříválec HTP. Jenže tady je vše jinak. Oproti původnímu čtyřválci 1.2 TSI má o 4kW více, ale také o zásadnějších 25 Nm. A právě točivý moment je u nové jednotky znát nejvíce. A víte, co je zajímavé? Pokud tento motor srovnáme s legendární 1.9 TDI 81 kW tak vychází výkonově lépe a má použitelnější spektrum otáček. Na často kladenou otázku, zda to jede, je tedy jednoduchá odpověď. Jede to líp, než tolik opěvovaná naftová jednotka z nedávné minulosti.

octa2

Dynamika je tedy solidní, o chlup lepší než u starších “tdiček” (která nikdy nikdo nepovažoval za slabá), dokonce není ani příliš citelná turbo díra, i když tam samozřejmě je. Tento problém by spolehlivě odstranila automatická převodovka DSG. Především pak benzínový tříválec netrpí na mizerné spektrum použitelných otáček, jako u naftových motorů. Takže ano, jede to a docela obstojně. A dokonce i v plném obsazení s kufry vzadu. Tříválci nevadí ani jízda po dálnici a dokáže plynule zrychlovat i ve vyšších rychlostech. Jednoduše řečeno – nezaznamenal jsem situaci, kdy by se auto vyloženě trápilo.

Plusem pak je výrazně lepší kultivovanost a spotřeba srovnatelná s dieselovým motorem. Docela se mi i líbí charakteristický “naštvaný” zvuk tříválce. Ten se objevuje až ve středním pásmu otáček a důležité je, že nepřenáší vibrace do interiéru. Při klasické jízdě tak o motoru absolutně nevíte.

octa3

Další pozitivní věcí je samotná váha motoru nad přední nápravou. Ano, tušíte správně – příjemně to ovlivnilo chuť a ochotu zatáčet. Octavia tak v zatáčkách působí velmi lehkonoze a agilně. Vlastně jsem nikdy nejel octavii, která by zatáčela lépe. Není to však jen o samotné menší váze, ale také kvůli jinému naladění podvozku.

Ten mohl být a je naladěn mnohem měkčeji a ve výsledku se tak jedná o nejpohodlnější octavii, s jakou jsem kdy jezdil. Je dokonce pohodlnější, než scout. Jízda městem je tedy naprosto komfortní a prostá jakýchkoli rázů a otřesů. Zbytek už je klasická octavia, jak ji každý zná – tedy prostorné a příjemné rodinné auto s dávkou nadprůměrné praktičnosti a s perfektní ergonomií tolik typickou pro produkty Volkswagen Group.

octa4

Nezbývá, než se podrobněji zaměřit na spotřebu. Tady se samozřejmě naftovému motoru úplně neblíží a platí zde velká závislost na jízdním stylu. Klidný řidič, jež auto využívá ke každodennímu přesouvání bude jezdit kolem 5 litrů. Svižněji a mírně nad limity se vlezete do 7. Dynamicky náročnější řidič se podívá k hodnotě 9 litrů na sto kilometrů. To samozřejmě není zlé, ale firemní zákaznící a lidé najíždějící stovky kilometrů týdně stále raději sáhnou po naftě, která bude výhodnější. Dynamický řidič zase raději zvolí silnější verzi motoru TSI, třeba 1.8.

Litrová octavia tak zůstává pro rodinné využití a klidné řidiče ideální volbou. Navíc se jedná, díky lehkému motoru a skvěle odladěnému podvozku, o nejpohodlnější verzi na trhu. Prostě pohoda na každý den.

Plusy

  • Silný a kultivovaný agregát
  • Slušná spotřeba
  • Skvělé řazení
  • Podélný a příčný prostor uvnitř
  • Obří zavazadelník
  • Komfortní podvozek
  • Chuť zatáčet

Minusy

  • Ve vyšších otáčkách je tříválcový zvuk přece jen znát
  • Stále slabší odhlučnění podvozku
  • Množství prvků za příplatek
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz