Test BMW 120d xDrive M Sport. Překvapivě skvělá kombinace
Do redakční garáže se nám tentokráte BMW řady 1 po faceliftu dostalo ve variantě 120d. K tomu bylo navíc vybaveno paketem M Sport a pohonem všech kol xDrive, nešlo tedy v žádném případě o holátko bez výbavy a tomu také odpovídala cenovka přesahující milion korun. Na začátku testu se sice o ceně většinou nepíše, tady ale nemohu jinak. Za 1 066 000 Kč jistě seženete větší auta, i u BMW si za tuto sumu pořídíte například pěknou “trojku” nebo “pětku” v základu. No a nebo si připlatíte 40 000 Kč a dostanete famózní M140i. Problém je v tom, že testovaný vůz je tak dobrý, že lepší kombinaci jízdních vlastností, vzhledu, zpracování a především spotřeby jinde nedostanete. Zní to možná podezřele, v následujících odstavcích se vám ale pokusím přiblížit jak to vlastně myslím.
Začněme pěkně popořádku vzhledem, pokud si projdete galerie dříve testovaných jedniček a poté tu popisovanou nyní, bude vám na první pohled jasné, kam částečně šly vaše těžce vydělané peníze. Velká litá kola o průměru 18 palců v M designu, přední a zadní spoiler spolu s nástavci prahů, agresivní nárazníky, černě lakované prvky a spousta dalších detailů nenechají nikoho na pochybách, že by majitel na svém autě šetřil.
Komu by se normální verze mohly zdát nudné, zde musí uznat, že agresivnější styl je zde ku prospěchu věci. Snad každý, kdo s testovaným vozem přišel do styku mi potvrdil, že ač mnohdy nejmenší model BMW nemusí, tento se mu opravdu líbí. Full-LED světla vepředu a oranžový lak Valencia pak celkový dojem doladí k dokonalosti. S čistým svědomím musím říct, že v této konfiguraci k autu nemám žádné výhrady.
M znáčky a loga najdeme pochopitelně i uvnitř, první které spatříte jsou asi ty na prazích a u řidiče na odkládací ploše pro levou nohu. Sedáky jsou potaženy tmavou Alcantarou v kombinaci s látkou a modrým vzorem. Vepředu vás sedadla obejmou výraznými bočnicemi, které jdou podle potřeby přifouknout a po doladění elektricky ovládané bederní opěrky se vám nebude chtít vystoupit. Takto by měly vypadat sedačky v každém hot-hatchi napříč trhem, zde dáváme jedničku s hvězdičkou.
Stejné hodnocení si zaslouží také volant, jde opět o položku z M šuplíku a opět u bavorských předvedli co umí. Tlustý věnec potažený jemnou kůží a s velikostí tak akorát padne perfektně do ruky. Jenom budete mít možná problém nacpat do průhledu všechny budíky na přístrojovce, ale kdo by potřeboval vidět horní polovinu otáčkoměru a rychloměru, že ? Po faceliftu vypadá interiér výrazně hodnotněji a BMW zapracovalo na použitých materiálech. Potěší přítomnost nejmodernějšího rozhraní iDrive, velký displey a za zmínku stojí i kaplička přístrojů s TFT displeji. Ty jsou za příplatek.
Již v sériové výbavě nyní dostanete přepínač režimů EfficientDynamics nabízející volby Eco Pro, Comfort, Sport a Sport+. Díky absenci nastavitelných tlumičů se mění pouze nastavení posilovače řízení, odezvy na plyn a výkonu motoru. I tak se ale změna projeví poměrně razantně a na Eco Pro jde opravdu ušetřit nějaké to deci nafty. Z ostatních věcí ještě zmiňme strop potažený černou látkou, který na palubě navozuje pro někoho možná až stísněnou atmosféru.
Vozy značky BMW byly vždy o sportovních zážitcích za volantem a výkonných motorech na špici své třídy. Model 120d M Sport xDrive z této tradice nic neztratil a svému výrobci ostudu rozhodně nedělá. I přes velká kola je jízda snesitelně pohodlná a zároveň dostatečně sportovní. I na našich dálnicích a některých hrbolatých okreskách nebudete litovat příplatku za osmnáctky a M paket, auto drží i v opravdu vysokých rychlostech a nevytřese z vás duši. Přirozená nedotáčivost je milosrdná k řidičským chybám a pohon všech kol vás při připojení přední nápravy vytáhne z nejedné šlamastiky.
Při zapnutém sportovním režimu vás dokonce nechá trochu se se zadní nápravou podívat mimo adhezi, aby pak omezením výkonu vše navrátilo v pořádku na své místo. Museli byste jet opravdu brutálně abyste se dostali do problémů. Pokud vypnete stabilizaci, je to už jen na vás a jednička vám dopřeje spoustu klouzací zábavy. Samotný podvozek je pak přímo fantastický a auto je úžasně ovladatelné, poslušné a snese opravdu rychlé průjezdy. Takto odladěný podvozek se v této třídě jen tak nevidí.
Naftový čtyřválec s turbodmychadlem typu Twinscroll je další perlou od německých inženýrů. 140 kW výkonu a 4100 Nm kroutícího momentu je na malou jedničku více než dost, na 100 km/h se dostanete za 6,8 vteřiny a to vše při kombinované spotřebě 5,5 litru na 100 km. Ve městě počítejte o zhruba jeden litr více, mimo město se dostanete i na 4,5l/100 km.
Hmotnostně sice nejde o žádnou muší váhu, 1,5 tuny není žádný zázrak, na palubě ale nadváhu příliš nepoznáte a brzdy s ní problém také nemají. Automatická převodovka s měničem a osmi stupni je tradičně výborná a k výrobci ZF opět putuje plná pochvala. Lepší automat na trhu prostě neexistuje a tady byste manuál chtít neměli, natož v kombinaci s naftovým motorem. Jedinou výtku mám snad jenom k přeposilovanému řízení bez špetky zpětné vazby. V dnešní době dělá lepší řízení i Mercedes.
Závěr
Tak co, přesvědčil jsem vás o kvalitách hodných na první pohled přemrštěné cenovky? Pokud toužíte po co největším vnitřním prostoru a praktičnosti, poohlédněte se jinde. Jestli chcete “jedničku” s co největším výkonem a nezáleží vám na spotřebě zvolte M140i a budete se usmívat od rána do večera. Pro ty ostatní, co se poohlížejí po BMW je 120d M Sport xDrive ideální mix sportovnosti, úspornosti a vzhledu. Lepší kombinaci budete v prémiovém segmentu hledat těžko.
Plusy
- Motor
- Vzhled exteriéru a interiéru
- Jízdní vlastnosti
Mínusy
- Cena příplatků
- Kola citivá na poškrábání
- Slabší vnitřní prostor
« Auta jako skvělá investice? S těmito vozy nemůžete šlápnout vedle Jak se bránit, aby vaše auto neskončilo v zahraničí? »