Z druhé ruky: Ford RS200 Evo
Slavná B skupina závodních vozů sice skončila po smrtelné nehodě Henriho Toivonena v roce 1986, co se však vozů týče, byla právě ve svém rozkvětu. Mnoho automobilek připravovalo své technické skvosty, aby je reprezentovaly na tratích rally. Větší části těchto vozů jsme se nikdy nedočkali, takový Ford RS200 se však světu již stihl představit. A vyrobila se dokonce i povinná 200 kusová série nutná pro homologaci. Jen 24 vozů z ní však bylo přestavěno na verzi Evolution s plnotučným výkonem. A právě jedno takové auto se nyní prodává na stránce Ebay.com.
Popis majitele zní jasně: “0-100 za 3,1 vteřiny, šesti set koňový motor Cosworth, jeden z 24 vyrobených kusů, pohon všech kol.” Jinými slovy: “Rychlejší než cokoliv jiného na silnici, raritní bestie co tygrovi ukousne hlavu.” A má najeto jen 311 km! Což znamená, že od svého vyrobení ujel Ford jen 6 km ročně. RS200 s 600hp je navíc nejspíše nejsilnějším kdy vyrobeným rally autem.
Ford vyrobil homologační sérii dvou set RS200, z nichž většina sice sdílela strukturu se závodním speciálem, ale výkon byl omezen na 247 koní. Pak se však objevila přestavěná série 24 kusů modelu Evolution, z nichž většina měla 411 koní, avšak pár kusů, jako například tento, dosáhlo na brutálních a plnohodnotných 600 koní. Zrychlení na stovku proběhlo rychleji, než u jakéhokoliv jiného závodního auta té doby včetně Formule 1.
Jediným vylepšením tohoto konkrétního kusu jsou větší brzdy AP Racing. Jinak se jedná o klasický Ford RS200 v bílé barvě a na dnes již obyčejně vypadajících, avšak pro tento model tradičních kolech. Karoserii tohoto vozu navrhlo designové centrum Ghia a vyrobena byla britským Reliantem z kompozitního materiálu. Reliant se proslavil právě výrobou kompozitových karoserií, které byste našli u jeho docela slavných modelů jako je tříkolka Robin či shooting brake Scimitar GTE. Manuál k RS200 dokonce částečně psal samotný Jackie Steward, jenž popisoval závodní možnosti této rakety na kolech.
Tento úchvatný závodní vůz, podle mnohých nejmodernější auto Group B, bude zcela jistě ozdobou každé sbírky zámožného automobilového nadšence. Ovdovovač od Fordu se nyní nachází v Houstonu a čeká na nového majitele, pro kterého to bez pochyby nebude levný špás. Bude ho však hřát u srdce, že má kus historie, kdy závodníci byli novodobými gladiátory, v garáži.
A jak to máte vy, který vůz Group B byste chtěli mít ve své garáži?
.« Bugatti Veyron Grand Sport Middle East Edition TEST Mercedes-Benz CLS 350 CDI »