25344343_1926470587395307_422542066_o

Test ojetiny Audi A4 Avant 2.0 TDI B8. Nestárnoucí záležitost

12. 12. 2017 • Novinky, Ojeté vozy

Mezi nejoblíbenější prémiové ojetiny nyní jednoznačně patří, vlastně jim i kraluje model A4 od Audi. Je takovým miláčkem lidu a já ji z jedné strany odsuzuji a z druhé vlastně nevidím důvod, proč někomu zazlívat její koupi. My tentokrát osedláme nejrozšířenější variantu s dvoulitrovým vznětovým motorem, manuální převodovkou a pohonem předních kol. Ceny A4 B8 se pohybují od 230, do 800 tisíc za velmi krásná a prakticky nová auta. Lze narazit i na dražší kousky, ale to už bychom opustili ojetiny a bavili se o téměř nových vozech.

První usazení za volant ve mě vyvolává potěšení i smutek zároveň – posed za ním je výborně nízký, volant má široké spektrum možností nastavení a celková ergonomie je prakticky dokonalá, velké mínus dostávají základní sedadla, jejichž potah je zvláštní a boční vedení neviděla ani z rychlíku. Tady bych neváhal a volil auto s příplatkovými sedadly, nejpříjemnější jsou ta z S-Line paketu. Zbytek interiéru je líbivý, jen středový panel se spoustou umělé hmoty nepůsobí zrovna prémiově a není zrovna snadné se v něm orientovat. Všechny malé chyby oplácí spoustou místa na zadních sedadlech, u sedanu budou mít problém jen vyšší lidé s místem nad hlavou. Zavazadlový prostor nabídne spoustu užitečného prostoru – hlavně u verze Avant.

a4_1

Vzhled exteriéru je velmi povedený, i když někteří pomlouvají, že se už léta nemění a jiné jsou postupem času jen detaily, tak Audi ví, proč to dělá. Tvary jsou nestárnoucí a i dnes díky LED dennímu svícení a oblým tvarům vypadá moderně. Mnoho lidí si dokonce myslí, že se jedná o zcela nové auto.

Počáteční jízdní dojmy pro mě, motoristického fanouška, nejsou zrovna kladné. Řízení je přehnaně uměle tuhé a neposkytuje absolutně žádné informace od předních kol, v některých zatáčkách navíc zvláštně tuhne a postrádá zpětnou vazbu. Záběr spojky není vůbec znát a proti těmto neduhům bojuje jen dobře dávkovatelná brzda. Po pár kilometrech si však uvědomuji, že díky těmto věcem s A4 dokáže být poměrně rychlý opravdu každý a nepotřebuje k tomu nijak výjimečné řidičské schopnosti. Navíc moderním lidem, které nezajímá požitek z řízení, je námi milovaná ”živočišnost” jen na obtíž.

Podvozek je výborně naladěný a i navzdory motoru umístěnému daleko vpředu potláčí nedotáčivost až do citelně vysokých rychlostí. S třílitry už to bude díky vyšší hmotnosti vpředu horší. Auto krásně drží stopu a dokonce se tlačí a chce jet kupředu. Navíc je to tak jednoduché, jak s málokterým autem. Je takovým mezistupněm sportovního BMW 3 a komfortního Mercedesu C.

a4_4

Ve městě se auto chová stejně jako koncernoví kolegové, jen vše trochu okořeňuje malou špetkou prémiové třídy. Při parkování bych ale uvítal lepší výhled vzad. Na okreskách a dálnicích je podvozek komfortní, ale někdy mu nějaký ten ráz do karoserie bohužel uteče. Dobrá práce je odvedena na aerodynamickém odhlučnění, což už se na nedá říct o tom od kol, které jde zejména na horších silnicích a dálnicích ve vyšších rychlostech výrazně slyšet.

Samotný motor je velmi silnou stránkou auta, i když se jedná o jedno z nejslabších dvoulitrových TDI. Jeho 105 kW a 320 Nm s nízkou váhou 1535 kilogramů nemají žádný problém. Naopak nabídne velmi slušnou spotřebu, kterou lze průměrně držet u šesti litrů a na okresce není problém jezdit za necelých pět.

Pokud rádi řídíte nebo jen komfortně plujete krajinou, Audi A4 není volbou pro vás. Je takovým kompromisem pro člověka, který chce reprezentativní vůz, ve kterém vypadá dobře, cítí se v něm dobře a požaduje od všeho trochu. To A4 plní skvěle, jen to řízení…

Motory

1.8 TFSI – 88, 118, 125 kW
2.0 TFSI – 132, 155, 165 kW
3.0 TFSI – 200, 245 kW
3.2 FSI – 195 kW
4.2 FSI – 331 kW

2.0 TDI – 88, 100, 105, 110, 120, 125, 130, 140 kW
2.7 TDI – 140 kW
3.0 TDI – 150, 176, 180 kW

IMG_1306

Doporučujeme

2.0 TDI – Agregát se nabízí v provedení od 88 do 140 kW, my doporučujeme 105-140 kW. Dobře udržované kousky jsou spolehlivé a motor je sám o sobě hezky pružný a u faceliftovaných variant až nečekaně kultivovaný. Spotřeba je velmi přívětivá a většinou se ustálí mezi 6-7 l/100 km. Naší volbou je 130 a 140 kW.

3.0 TDI – Podle roku výroby nabízí 150, 176 a 180, nejběžnější a nejlepší jsou právě dvě poslední varianty. Motor se chlubí slušnou spotřebou kolem 8 l/100 km a slušným točivým momentem už od nejnižších otáček, kultivovanost je na šestiválec průměrná. Výhodou je slušná spolehlivost.

2.0 TFSI – Má 132, 155 a 165 kW, 132 je kvůli delším převodům malinkým zklamáním, ale obě silnější varianty jedou skvěle. Chod je tichý, točivý moment dostupný v širokém spektru otáček a spotřeba v průměru něco přes 8 litrů.

a4_3

Zachovalou 3.2 FSI můžeme doporučit ze všech nejvíc. Jedinou nevýhodou je vyšší spotřeba, ale v porovnání s mnohem nižší pořizovací cenou oproti TDI je to nepodstatné – lidé mají strach z vyšší spotřeby a raději kupují dražší a později nákladnější TDI. Pokud se k ní předešlý majitel choval slušně, máte nesmrtelné auto se skvělým atmosférickým šestiválcem.

4.2 FSI – Pravděpodobně nejlepší osmiválec, který kdy opustil dílny Audi.

Žádná výhra, ale ani prohra

3.0 TFSI – Když je o něj řádně postaráno, je to pohádka.

2.0 TFSI – Musíte se o něj starat, ale při jízdě je kultivovaný a umí se i hezky rozjet. Při troše úsilí se dá jezdit za slušnou spotřebu.

2.7 TDI – Trvanlivý a pružný motor, bohužel ve stínu 3.0 TDI.

Nekupovat

Určitě se vyhněte sedmi-stupňové převodovce DSG u 1.8 TSI. Samotný motor taky není zrovna spolehlivým článkem. U TFSI dbejte na pravidelnou výměnu oleje a jasnou servisní historii! Jinak si po 150 tisících kilometrech zaděláte na malér.

A teď ještě jeden zajímavý fakt – testované auto, zapůjčené od AAA Auto, mělo najetých téměř 170.000 kilometrů a vypadalo, že nedávno sjelo z výrobní linky. Interiér nenesl žádné známky opotřebení, nikde nic nevrzlo a od podvozku se neozval ani jeden nepatřičný zvuk. Mimochodem tato generace interiéru Audi je velmi povedená a vypadá pořád moderně a luxusně. Osobně se mi líbí více, než aktuální strohý a chladný styl této značky. Bezchybně šlapal i motor s převodovkou.

a4_2

To mi potvrdilo, že pokud se o prémiové auto staráte, tak se vám odvděčí adekvátní trvanlivostí. Kvalita, s jakou je A4 postavena, není napříč svým segmentem běžná. Interiér je pouze z prvotřídních materiálů, dřevěný dekor je opravdové dřevo a hliník hliníkem…

Pokud se smíříte s jistou nudností auta jako celku a toužíte po hodnotně vypadajícím a nadprůměrně komfortním vozidlu, jste na správné adrese. A4 v tomto ohledu funguje naprosto dokonale. Navíc patří mezi ta spolehlivější auta a dílů je všude plno. Zejména na dvoulitrová TDI.

Plus

Komfortní podvozek

Jistota v zatáčkách

Kvalita zpracování

Dobré motory

Mínus

Detaily v interiéru

Základní sedadla

Nekomunikativní řízení

Nákladnější servis

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz