img_6285

První jízda: Opel Grandland X 1.6 CDTI 88 kW

9. 11. 2017 • Novinky

Opel pokračuje v ofenzívě modelů SUV, které říká rodina X. Tu startuje model Crossland X, pokračuje střední Mokka X a finišuje dospělák Grandland X. Na spolupráci si ještě před lety vybral Opel francouzský koncern PSA, a tak novinka používá jejich platformu i mnohé technologie. Právě spolupráce na těchto modelech byla impulzem pro PSA k nákupu Opelu pod svá křídla. Je to dobře? Ztrácí německá automobilka svou tvář? To jsem zjišťoval na národní premiéře právě vozu Grandland X.

V případě Crosslandu X je základem Peugeot 2008, většímu Grandlandu X dodal technický základ Peugeot 3008. Nutno podotknout, že finální ladění a nastavené si Opel zajišťuje sám. Vzhledově zapadá Grandland X do designového jazyka Opelu. Předku dominuje typická maska chladiče se světlomety s LED denním svícením tvořeným zdvojenými hokejkami. To je standardem pro všechny verze, stejně jako podobně tvarované linky LED zadních světel, která svítí neustále, i při pouhém denním svícení.

Uvnitř podobnost s Peugeotem nenajdete vůbec. Přístrojová deska, ovladače, ale i volant nebo kaplička přístrojů, to všechno je vlastní produkce Opelu. Je tu jen jedno ale – příplatkový multimediální systém IntelliLink 5.0 s navigací dodal koncern PSA, čemuž odpovídá grafika, ovládání, pomalost a omezené funkce. Například nelze poslat cíl navigace prostřednictvím operátora v rámci systému Opel OnStar. Základní multimediální systémy jsou již z dílny Opelu. Opel i do Grandlandu X dodává fantastická ergonomická AGR sedadla, která patří na špičku automobilového trhu.

S výběrem motorizace to budete mít docela jednoduché, zatím jsou jen dvě. Obě pocházející z dílny PSA a jedná se o přeplňovaný benzinový tříválec 1.2 PureTech s 96 kW/130 koňmi a vznětový čtyřválec 1.6 CDTI s výkonem 88 kW/120 koní. V obou případech je na výběr šestistupňová manuální nebo šestistupňová automatická převodovka. Ve všech případech se jedná o pohon předních kol, 4×4 není k dispozici.

Brzy nabídku rozšíří ýkonnější naftový dvoulitr. Ten nabídne 132 kW/180 koní a bude možné jej kombinovat s novou osmistupňovou automatickou převodovkou. Opel Grandland X bude také dostupný jako vůbec první plug-in hybrid značky. Půjde o systém, který má „nahradit“ pohon všech kol, protože elektromotor se bude starat o pohon zadních kol.

Na prezentaci jsem si vyzkoušel pouze naftovou 1.6 a hned po nastartování přišlo překvapení, protože nafťák je velmi příjemně odhlučněný. Už dlouho tvrdím, že diesely skupiny PSA patří mezi to nejlepší a potvrdilo se to i tady. Motor nabídne příjemný tah, chuť do otáček a poměrně široký rozptyl využitelných otáček. Potěší i příznivá spotřeba kolem 6 litrů a to mělo auto najeto jen 200 kilometrů.

Automatická převodovka potěšila hladkostí i rychlostí řazení a zcela eliminovala turbodíru ve spodní části otáček. Tuto motorizaci rozhodně doporučuji právě s automatem, který jízdu výrazně zpříjemňuje. Pochválit musím i podvozek, který má citelně jiné nastavení oproti sesterskému peugeotu. Opel sází především na komfort, a tak je Grandland X mnohem plavnější, lehce se pohupuje a příjemně žehlí nástrahy českých silnic. Navíc mu jdou i zatáčky, kde překvapí ochotou stáčet se do oblouku, příjemnou reakcí na volant a nepřerušovaným kontaktem kol se silnicí. Vůz neposkakuje ani na opravdu rozbitém povrchu. Torzní zadní náprava je zde mnohem lépe odhlučněna než u 3008.

A kolik za něj? České zastoupení značky stanovilo velmi pěknou základní cenu. Ta startuje na akčních 479 900 Kč v nejnižší výbavě Selection. Ta už ale nabízí vlastně všechny důležité prvky jako jsou klimatizace, 4x elektrická okna, palubní počítač, tempomat, Bluetooth handsfree a podobně. Peugeot 3008, ze kterého Opel vychází, začíná na 560 tisících Kč.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz