TEST Infiniti FX 50S – Velrybí síla
Máme tu pondělí a mě čeká svezení, od kterého nevím co čekat. Vím však jedno, podmínky jsou, jak by řekl Stig, ideální. Podnebí – jasno. Teplota – 15°C. Provoz – stupeň č. 1. Stav nádrže – plná.
Vycházím z pražské kanceláře pobočky Autojournalu a před vchodem už na mě čeká zaparkovaná bílá bestie, která si nechává říkat INFINITI. Vzhledem k tomu, že jsem do této doby žádné podobné auto této kategorie netestoval, řekl jsem si, že si jak já, tak EfiXo zasloužíme nejdříve menší vzájemné představení. Přicházím tedy blíže a teprve až teď si uvědomuji jak je to auto obrovské. Ano, FXko je nevyšší modelovou řadou této prémiové značky srovnatelné například s Porsche Cayenne a dalšími špičkovými a stylovými crossovery. Snad jako první můj zrak přitahují obrovská 21“ kola, které na auto jak svým rozměrem, tak designem vyloženě padnou. Jak jistě všichni víme, jedno motoristické přísloví říká, že „kola dělaj auto“ a tohle vypadá na velmi zajímavý den, kdy si na sebe budeme muset oba hodně rychle zvyknout. Nicméně po důkladném prozkoumání disků a pneumatik (zatím se slušným vzorkem) mě v prostoru podběhu zaujaly docela nenápadné brzdiče. V celkové kompozici s designem disků působí sympaticky, ale upřímně jsem zvědavý na jejich účinnost a moment překvapení, kdy začnou brzdy takříkajíc vadnou. Dalším prvkem, který nemohu nezmínit jsou výdechy za přední nápravou, které krásně korespondují s dalšími detaily a prvky karoserie. Jedním z nich je při předním pohledu velice zajímavě navržená mřížka masky s lesklým povrchem připomínajícím vlnobití s kosmickým znakem uprostřed. Znak jakoby napovídal „pojď se podívat dovnitř“, a tak jsem šel.
Ačkoliv svírám v dlani opravdu krásné a ergonomicky navržené klíče, tlačítko na klice dveří bohatě postačí k tomu, aby mi Infiniti dovolilo nahlídnout blíž. Otvírám tedy dveře a jako první ucítím, jak později zjišťuji, pro Infiniti typickou vůni jeho luxusního interiéru. Při usednutí za volant se opět můj zrak střetává se znakem, který na českých silnicích není úplně běžný. Přehlédnu tedy multifunkční volant s „pádly“ a ikonami funkcí, na které jsem vyloženě natěšený. Budíky a středový ovládací panel s velkou spoustou tajemství a velký dotykový monitor, který sahá až na vrchol palubní desky, což také leccos napovídá. Těžce stylové oválné hodiny ukazují, že je nejvyšší čas vyrazit a já tedy hledám tlačítko s tím nejzajímavějším názvem – tlačítko START. Zbývá provést poslední „předletovou kontrolu“. Sedačka nastavena -sezení je příjemné a se svými 182 centimetry výšky mám všude spoustu místa. Volant – zamčen v poloze, která pilotu mé kategorie vyhovuje. Takže zbývá poslední… připoutat a jdeme na to!
START! Čistě atmosferický motor o objemu 5026 ccm zažehnut a běží! Než se ukazatel teploty přiblíží provozní teplotě, máme čas zkontrolovat systémy. Kdyby vedle mě teď seděl palubní inženýr, řekl by „všechny systémy fungují, pane“, ale tohle auto, to zvládne samo. Jsme tu jen my dva, Infi a já.
Moje noha se tedy připravuje na „podání ruky“. Přišlápnu plynový pedál a nejen ze zadní části vozu, ale naprosto odevšud se ozve všemocný zvuk, který mi nahání husí kůži. Myslím, že audiosystém BOSE, který jistě značí kvalitu, zůstane po celou dobu testu v režimu OFF. Takovou muziku totiž žádné rádio nehraje.
Začínáme s režimem komfort a řadím proslulé „D-opředu“. Letmý pohled do zpětného zrcátka – volno a jedeme. Auto se svými 390 koňmi a 500 Nm sebralo jak pírko a jsme v provozu. Rychlost nezadržitelně roste a řazení je hladké, sedmistupňový automat ani nepocítíte. To Infi vážně umí! Ale pozor, jsme v obci, takže všichni víme, co to pro nás znamená a plán je tedy jasný. Musíme pryč z města! Vyjíždím tedy směrem na západ a naší destinací je oblast hradu Křivoklát. Jedině tam nám serpentýny a výšková převýšení mohou v kombinaci s touto bujnou čtyřkolkou nabídnout ten pravý požitek z jízdy.
Za pár minut jízdy s tímto drobečkem mohu říct, že si rozumíme. Řízení je příjemné a to se promítá i do předvídatelného chování vozu. Je tedy na čase to rozbalit a podívat se co vlastně znamená to označení 50S. Neváhám ani vteřinu a přepínám z režimu COMFORT na režim SPORT a v tom se jako na potvoru blíží rovinka, která si o to vyloženě říká. Plyn jde na podlahu, následuje podřazení. Otáčky jdou nahoru a s nimi stejně úměrně rychlost. Ale mám takové tušení, že tomu ještě něco chybí…
A mám to! To je to, co jsem hledal. Ten krůček k naprosté nadvládě nad časoprostorem. Režim řazení… cvak, MANUAL! Když mluvím o nadvládě časoprostoru, tak věřte, že vím, co říkám. V Infiniti si opravdu budete připadat jako kapitán Picard při velení vesmírné lodi Enterprise.
A jsme na místě. V oblasti, kterou dobře znám a můžu tedy Infiniti dát co proto. Série zatáček střídají přehledné rovinky s předjížděním a podřazením klidně o dva rychlostní stupně. Díky poctivé atmosféře pod kapotou a tím pádem prostorem pro otáčky to pro Infi není problém. Plný plyn náhle přechází v plné brzdy a ostré nájezdy do zatáček. Jestli jsem si brzdami nebyl při seznámení s tímhle obrem jistý, tak teď už vím, že se na ně můžete plně spolehnout! Infi prostě jen tak něco nepřekvapí. Auto sedí, jede, brzdí a padne Vám do ruky. Dokonce existovaly momenty, kdy se naše přátelství ještě prohlubovalo. Byly to momenty, kdy auto spíše řídilo mě a svým skvělým nastavením mě vážně podrželo. Za což bych mu touto cestou rád ještě jednou poděkoval.
Závěrem je tedy nutno shrnout co tato relativně nová značka na českém trhu opravdu nabízí. Určitě je to nezaměnitelný styl, který by jistě ocenil i Vítek Bárta. Určitě je to nepřeslechnutelný zvuk, díky kterému nebudete muset při příjezdu na návštěvu Vašich přátel zvonit. A určitě je to skvělý pocit z řízení a celkové ovladatelnosti vozu, který je navíc podtržen čtyřmi skvěle fungujícími parkovacími kamerami, které ve městě zaručeně oceníte.
Plusy
– řízení
– pohodlí
– parkovací kamery
– opravdu fungující aktivní tempomat
– neuvěřitelný pocit bezpečí
– zvuk
Mínusy
– chybí head-up display
– malý kufr
– pomalejší řazení
– snížená viditelnost
Základní cena vozu: 1 967 190 Kč
Technické parametry vozidla:
Stav vozu/rok výroby | nový/2011 |
Stav tachometru | 3 500 km |
Základní cena vozu | 1 967 190 Kč |
Hmotnost | 2 120 kg |
Motor | vidlicový |
Plnění motoru | atmosférické |
Uložení motoru | vpředu podélně |
Počet válců | 8 |
Počet ventilů | 32 |
Palivo | benzín |
Objem | 5 026 |
Výkon | 287 kW (390 koní) při 6 500 ot./min. |
Výkon/hmotnost | 184 koní/t |
Točivý moment | 500 Nm při 4 400 ot./min. |
Zrychlení 0−100 | 5,8 s |
Max. rychlost | 250 km/h |
Počet rychlostí | 7 |
Převodovka | automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná | 13,1 l/100 km |
Spotřeba ve městě | 18,9 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 9,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 90 l |
Zavěšení přední nápravy | nezávislé, dvojité lichoběžníky |
Zavěšení zadní nápravy | nezávislé, víceprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik | 265/45 R21 |
Délka | 4 865 mm |
Šířka | 2 134 mm |
Výška | 1 680 mm |
Rozvor náprav | 2 885 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 410 l |
« Příští Subaru Legacy se pomalu chystá na scénu Bude nové Ferrari 599 Alonso Edition? »