S Jaguary F-Type na nádherném okruhu Red Bull Ring a Defendery v těžkém terénu nad ním.
V samém srdci rakouských Alp, poblíž Spielbergu ve Štýrsku, se rozprostírá nádherný okruh, který má nové jméno, ale o to bohatší historii. Svou pouť zahájil ještě pod názvem Österreichring, později však byl přejmenován na A1 Ring. V letech 1970 až 1987 a jako nově opravený okruh v letech 1997 až 2003 hostoval závody královny motorsportu – Formule 1. V roce 2004 ale byly strženy tribuny a ještě téhož roku okruh odkoupila společnost Red Bull, která ho mezi léty 2008 až 2009 zrekonstruovala za 70 milionů Euro. V současnosti nejčastěji hostí sérii DTM. V červenci roku 2013 se rozhodlo, že Red Bull Ring bude zařazen do kalendáře Formule 1 pro rok 2014, závod se uskutečnil 22. června 2014 a vyhrál jej Nico Rosberg na Mercedesu. 4asový rekord okruhu dodnes drží Michael Schumacher, který na voze Ferrari F1 v roce 2003 dosáhl času 1:08.337 při průměrné rychlosti 227.894 km/h.
Musela to být neskutečná jízda, protože okruh je dost technický a některá místa vyžadují dost odvahy k podržení plynového pedálu. Třeba taková prostřední část okruhu, kde se po vystoupání do nejvýše položené sekce najednou objeví horizont a za ním dlouhá rovinka z kopce ukončená prudkou a táhlou pravotočivou zatáčkou s negativním sklonem. Ta se hned zlomí do levé strany a sjezd pokračuje dále šikanou a příletem do cílové praví zatáčky, která přesně ztělesňuje pověstnou třešničku na dortu!
Je třeba srovnat auto po výjezdu z předchozí zatáčky a odhadnout a podržet maximální rychlost, kterou zatáčku projet – pokud budete pomalí, cílová rovinka vám sežere dost času, když to přeženete, tak si na vás počká nenasytná zeď oddělující boxy od trati. Na toto místo potřebujete to správné nářadí, třeba skvostný sporťák od Jaguaru – F-Type!
Osobně jej považuji za jedno z nejlepších sportovních aut planety, které ideálně kombinuje to nejlepší ze světa GT a regulérních sporťáků. Tato lehkonohá šelma se po technickém okruhu dokáže proplétat s jistotou a zejména velmi rychle. Nebo velmi zábavně, to záleží na vaší preferenci.
Zdrcující akcelerace za řevu monstra se nedá nazvat jinak, než prachsprostým odkopnutím. Opravdu dostanete neskutečnou pecku do zad a letíte vpřed. Zátah kompresoru je totiž bez zpoždění a mnohem intenzivnější, než u turbomotorů. I přes pohon všech kol SVR pohazuje zadkem a přebytek výkonu je zde opravdu evidentní. S plynem se holt musí opatrně, hlavně v zatáčkách a na mokru…
Red Bull Ring je hodně technický a také dost rychlý. Střídá se tu několik horizontů a míst, kde se musí na plné brzdy z kopce. Lepší okruh na prověření trakce si opravdu v tuto chvíli představit neumím. F-Type vyžaduje citlivou práci s plynem a volantem, je to jedno z aut, které musíte řídit a přemýšlet nad tím, co děláte. Kombinace kompresoru, který obecně nejde citlivě dávkovat, a pohonu zadní nápravy vám umí připravit opravdu horké chvilky, při kterých se člověk pořádně zapotí a občas to bude chtít i výměnu spodního prádla. To, že auto chce pořád bokem pod plynem v nízkých rychlostech je návykové a předvidatelné, ale ono si zadkem hodí i na vytočenou čtyřku v relativně střídmé zatáčce.
A to se mi líbí, není to klasické hodné auto, ale opravdová šelma. Samotná trakce (při správném zacházení) je však naprosto fantastická. Podvozek je klenot a poslouchá na sebemenší povel od volantu. Navíc také poskytuje abnormální zpětnou vazbu, a tak vždy cítíte, co se s autem právě děje.
Zmínit musím převodovku ZF s funkcí Quick Shift, která používá měnič jen při rozjezdech a pak to tam prostě střílí natvrdo! Hlavně ta razance směrem nahoru je v sériovém sportovním autě zcela nevídaná. Jen se na pádlo podíváte a už vás do zad nakopne další kvalt, ozve se ohlušující rána z výfuku a prostorové vidění se ještě více zúží. Převodovka navíc dovolí brnkat o omezovač a to je pak naprostý orgasmus! Brzdy jsou pak naprosto k neutahání a to i po několika kolech, kde se brzdí naplno z kopce a z rychlosti přes 250 km/h.
Nutno podotknout, že jsem jezdil s šestiválcovou verzí V6 400 Sport, dosahující výkonu rovných 400 koní. Za mě je tato verze vůbec tou nejlepší v nabídce motorizaci F-Typu. Výkon je zcela adekvátní a na okruhu ukazuje, že je to přesně ta hranice, která není ani málo, ani moc. A je nejlépe vyvážený a využitelný. Pokud se nebojíte a projedete se s touto šelmou na limitu, tak Vám garantuji ten nejlepší společný zážitek u kterého budete řvát blahem… Čisté spojení řidiče a stroje!
Stejně jako jsem si užíval F-Type, jsem si vychutnával i tento nádherný technický okruh. V kontinentální Evropě je jen málo oválů, kde se střídá tolik zajímavých pasáží, převýšení a míst, kde se pořádně zapotíte. Výhoda nového investora je, že má prostředky na udržování a zejména umí nabídnout zábavu i pro veřejnost. Pokud totiž chcete, můžete si tam zajezdit také a na výběr je opravdu hodně typů aut. Od Formule 2, přes brutální KTM X-Bow, okruhové Nissany 370Z až po bestiální auta NASCAR.
Nebo můžete provětrat vlastního mazla! A to není vše, na okruhu se nachází i terénní polygon a dirtová trať pro bugy a čtyřkolky! Nebo můžete sednout do “redbulláckého” Defendera a vydat se s instruktory na terénní expedice na vrcholy přilehlých Alp.
To jsem si ostatně mohl vyzkoušet taky a byl to ohromný zážitek. Defender je ještě poctivý kus starého dobrého železa a jeden z nejmocnějších offroadů planety. Skoro mu ukápla slza, že se přestal loni vyrábět. Za jeho volantem se sice pořádně nadřete, ale o to větší máte radost z dosaženého cíle. A jaká to byla tras! Plná neuvěřitelných stoupání, strmých sjezdů, dropů a vodních brodů. To vše doplněno o nepopsatelné výhledy do místního okolí. Nádhera! Pokud jste duchem dobrodruh, zvažte tuto investici do zážitku, na který jen tak nezapomenete. Furt to vyjde levněji než týdenní válení v Chorvatsku!
« TEST bazarovky Volkswagen Passat CC – Může být lepší volbou než nové auto? Škodu Fabia a Rapid už brzy koupíte jen s benzinovými motory. »